Ahad, 13 November 2011

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Amanah jadi parti politik? Jangan terburu-buru!

Posted: 12 Nov 2011 03:32 PM PST

13 NOV — "Amanah" merupakan satu terma yang cukup besar pengertiannya.

Ia cukup besar kerana bukan sahaja ia melibatkan aspek kepercayaan seseorang terhadap sesuatu pihak lain bahkan juga menonjolkan integriti mereka.

Di sinilah, keikhlasan serta kejujuran seseorang akan teruji. Mahu tidak mahu, segala pergerakan, tutur kata malah niat seseorang akan menjadi perhatian umum.

Apa yang pasti, menggalas amanah tidaklah semudah menggalas tugasan biasa yang diberikan oleh pihak atasan semata-mata. Sebaliknya ia lebih daripada itu dan menuntut iltizam, keberanian dan ketuntasan seseorang untuk melakukannya.

Tanpa sifat-sifat amanah dalam diri, tidak mustahil dunia seantero akan porak-peranda jadinya. Lebih buruk lagi, nilai-nilai murni yang dilaung-laungkan selama ini seperti kejujuran, integriti dan ketelusan akan memberi laluan kepada kemungkaran.

Kehidupan seharian rakyat akhirnya akan ditentukan oleh paksi kejahatan dan kegelapan dan kesudahannya, masyarakat semakin hilang arah dan punca!

Terma "Amanah" yang dimaksudkan di sini merujuk kepada kepada sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) baharu yang menggelarkan diri mereka sebagai Angkatan Amanah Merdeka (Amanah).

Apabila kedengaran sebuah NGO yang diberi nama Amanah akan diwujudkan, sentimen serta penerimaan rakyat secara keseluruhannya, rata-ratanya positif dan memberangsangkan.

Sentimen sedemikian sudah dijangka kerana kelazimannya, kewujudan benda-benda baru dianggap sebagai satu permulaan yang lebih baik dan gemilang. Bagi mereka, kelahiran Amanah ibarat satu "udara segar" dalam perkembangan semasa negara.

Apa tidaknya, gelagat dan perbuatan parti-parti politik baik daripada pihak pemerintah mahupun pembangkang yang lebih cenderung untuk bertikam lidah mengenai isu-isu remeh menjadikan NGO kini sebagai pilihan rakyat.

Parti-parti politik kini seolah-olah sudah hilang relevannya di mata rakyat dan bagi rakyat, politiking yang keterlaluan oleh parti-parti politik dan pemimpin mereka merupakan sesuatu yang cukup membinasakan negara. Bagi segelintir rakyat, masanya sudah tiba untuk beralih haluan.

Maka kerana itu, trend yang kita dapat lihat dalam sokongan masyarakat Melayu umpamanya kepada kemunculan NGO baru seperti Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) dua tiga tahun kebelakangan ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan. Sebaliknya, ia mengukuhkan apa yang dikatakan tadi.

Walaupun Perkasa baharu sahaja ditubuhkan kira-kira tiga tahun lalu, dilihat pengaruh dan lingkungan pengaruhnya semakin meluas. Di pihak masyarakat Tionghua pula, komunitinya lebih percayakan kepada pertubuhan pedagang dan media-media berbanding dengan parti politik seperti MCA.

Dari jauh, matlamat utama penubuhan Amanah iaitu menghidupkan kembali semangat nasionalisme dan legasi Yang Teramat Mulia Tunku Abdul Rahman; mengulangi, menyemai dan menghidupkan kembali semangat kekitaan dalam kalangan rakyat Malaysia serta perpaduan kaum — nampaknya cukup praktikal.

Jelas, ia adalah visi yang realistik, tidak keterlaluan dan boleh dicapai itupun sekiranya semua rakyat tanpa mengira kaum dan agama bersedia untuk menyahut cabaran berkenaan.

Akan tetapi, selepas mendengar kenyataan yang dikeluarkan oleh Presidennya, Tengku Razaleigh Hamzah bahawa Amanah berkemungkinan akan menjadi sebuah parti politik tertakluk kepada kehendak rakyat, ia mengundang pelbagai pertanyaan, pertanyaan yang bermain-main dalam kepala rakyat .

Apakah Amanah merupakan satu lagi NGO biasa dan mempunyai cita-cita politik seperti NGO lain? Dan mampukah Amanah menempatkan dirinya sebagai salah sebuah parti politik yang berpengaruh yang boleh menjadi kuasa ketiga dalam mengimbangkan pengaruh Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat?

Dalam iklim politik negara mutakhir ini, kelahiran begitu banyak parti politik baharu seperti Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA), Parti Bersatu India Malaysia (MIUP) dan  Parti Cinta Malaysia (PCM) boleh dinilai dari dua sudut, satu yang positif dan satu lagi negatif.

Dari sudut positifnya, sudah tentu kemunculan begitu banyak parti politik mencerminkan kesuburan demokrasi di Malaysia tetapi bercambahnya parti-parti politik baharu yang terlalu banyak akan menyukarkan parti-parti politik baharu lain untuk meraih lingkungan pengaruh yang konkrit. Kalau dapat pun, sokongan tersebut mungkin berpecah-pecah dan tidak sekata.

Berpandukan kepada hakikat itu, mahu tidak mahu Amanah kini perlu bersaing dengan parti-parti politik lain yang mungkin jauh lebih kuat dan lebih kukuh kewangannya seperti Umno, MCA dan MIC. Bukan itu sahaja, Amanah juga perlu berhadapan dengan tiga parti politik gergasi yang datang dengan reputasi dan rekod pencapaiannya tersendiri.

Dalam konteks ini, kemampuan Amanah masih belum teruji. Hala tuju perjuangan mereka baharu sahaja diumumkan sementara rekod pencapaiannya pula tiada kerana ia hanya ditubuhkan beberapa bulan lalu. Sudah semestinya, untuk menilai keberkesanan hala tuju perjuangan itu, ia akan memakan masa.

Apapun, satu kelebihan yang ada pada Amanah adalah ia diterajui oleh sekumpulan pemimpin politik berpengalaman dan bekas-bekas menteri Kabinet dan wakil rakyat terdiri daripada kepelbagaian latarbelakang.

Dari segi trend penerimaan rakyat terhadap parti-parti politik pula, jelas rakyat Malaysia ketika ini lebih selesa dengan perjuangan NGO. Menurut mereka, sekurang-kurangnya perjuangan berpaksikan kepada NGO jauh lebih bebas dan tidak terikat dengan konvensyen politik yang adakalanya tidak menguntungkan sesebuah parti politik.

Sebaliknya, keterikatan dengan konvensyen politik inilah yang akan menyebabkan parti-parti politik terpaksa akur dengan sensitiviti semasa dan beralah. Amanah perlu menonjolkan dirinya sebagai sebuah parti politik (jika memutuskan untuk berbuat demikian) yang mampu memberikan kelainan daripada parti-parti politik sebelumnya. Rakyat mahukan kelainan dari segi takuk minda kepimpinan yang berwawasan, visi perjuangan yang terbuka dan boleh menyatupadukan semua pihak.

Kini, terpulang kepada Amanah bagaimana mereka merencanakan perjuangan mereka secara bijak. Kemampuan Amanah untuk menonjolkan kepimpinan matang, pragmatik, bersih selain tampil dengan dasar perjuangan yang mampu memenuhi citarasa rakyat Malaysia akan menjadi penentu kepada kelangsungan badan berkenaan.

Amanah mempunyai peluang untuk melakar sejarah dalam persada politik negara. Itupun jika mereka mengambil iktibar terhadap apa yang berlaku kepada parti-parti politik terdahulu.

Jangan sekadar syok sendiri untuk menjadi sebuah parti politik hanya kerana permintaan daripada beberapa pemimpin politik tertentu mahupun kerana kewujudan parti-parti politik baru yang lain.

Dalam memperjuangkan hal-ehwal rakyat, tidak semestinya ia dilakukan dalam pentas politik.  Kesilapan membuat percaturan dalam isu ini boleh memakan diri sendiri.

* Segala pandangan yang diberikan adalah pandangan peribadi penulis.

Full content generated by Get Full RSS.

What Malaysians want

Posted: 12 Nov 2011 03:29 PM PST

NOV 13 — What a way to end the year. 

Everywhere I read, the country seems to be losing money. 

The national airline, TNB... not to mention the various ministries that overspent their budget without approval from the Finance Ministry.

They did not lose and overspend public funds by a few thousands, but by hundreds of millions. They bought laptops and binoculars way beyond market prices and paid for instruments and devices that had not been delivered at that time, yet.

The standard response given by the respective ministries: "We will look into it, and we will take action if there were elements of abuse." 

What investigations? They made it sound as if the Auditor-General was careless and made unwarranted accusations of inappropriate use of funds.  

The Malaysian Insider, in an article a few days back, asked "Where's the beef, Sharizat?" I concur, but I won't stop there. We should also be asking the ministers, Where are the commuter trains, where are the plain clothes officers on express buses to catch errant drivers, what happened to all the corridors, and where oh where have the English teachers gone to?

Where are you leading us to next? 

Malaysians do not want fancy new buildings or new shopping complexes. We do not need to see our man walking and conducting experiments on the moon, nor million ringgit consultants churning daily dishes of alphabet salads that make no sense to us. 

Malaysians want a stop to the misallocation of funds. We want action taken against ministers, their family members and high ranking government officials who do not understand the meaning of conflict of interest, public funds, accountability involving our hard earned salaries.

We want our companies to tell Malaysians what they are doing to save costs, avert a loss and why Malaysians should continue paying taxes to support their negligence and opulent lifestyles. 

Dishing out RM500 to families earning less than RM3,000 is not the answer and neither is opening up Kedai Rayat 1 Malaysia that sell — according to the minister of Domestic Trade and Consumerism — popular products at cheaper prices.

Why in the world is Kedai Rakyat 1 Malaysia selling popular products? 

Kedai Rakyat 1 Malaysia was set up to offer cheap products of good quality to those who are less fortunate. Subsidising popular products, or selling them at a cheaper price than other shops defeats the whole purpose of setting up these outlets.

The government needs to look at the big picture, and fast.

We need high-paying jobs, and to attract high-paying companies we need skilled workers. And to have skilled workers we need better education and training that is commercially, economically oriented and not politically motivated. We are already one of the biggest spenders in education in the region, all we have to do is make it worthwhile.

Revamp the universities and colleges, and make them use English on campus. There is a reason why graduates from international and private universities are worth more than their local counterparts. So learn from them please.

Please train our teachers in teaching schools only in English. Like any language it is about having enough vocabulary and confidence to converse and not just about learning grammar in class. 

Lack manpower? Then start recruiting our retired but qualified, experienced English teachers to take up this challenge. Not many are stepping up because the offer is not enticing enough. Spice it up! Offer them high pay and good perks instead of giving it to the Americans US President Barack Obama is sending to teach us English under the Fulbright programme. 

Education and politics should not mix in our culturally diverse country. They should be set by academicians who are politically neutral and have no vested interest in any parties, except the betterment of the Malaysian people.

So to sum up for busy politicians (some with short attention spans), please plug the financial leak, stop spending more than you have, stop meddling and create better education to attract better paying jobs, be more transparent, accountable, and responsible in governing this country.  

And lastly, please stop appearing on TV to offer us your seasonal apologies. We are tired of apologies, we want results and we want them yesterday.

Move aside if you don't think you can perform, and retire with whatever modicum of respect you have left. 

Don't let the next general election be a Malaysian Spring. Or it may just turn out to be the election you will never forget.

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved