Selasa, 18 Disember 2012

The Malaysian Insider :: Bahasa


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Bahasa


Muhyiddin selar kenyataan naib pengerusi baru DAP tentang orang Melayu

Posted: 18 Dec 2012 01:35 AM PST

KOTA TINGGI, 18 Dis — Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan dakwaan naib pengerusi baharu DAP Senator Dr Ariffin S M Omar bahawa rasuah berpunca daripada monopoli kaum Melayu dalam perkhidmatan awam merupakan satu perbuatan bodoh dan sangat tidak bertanggungjawab.

Beliau berkata kenyataan itu jelas membuktikan parti pembangkang itu selama ini sememangnya bersifat cauvinis dan perkauman.

"Apabila kita kata perkauman, DAP tak mengaku tetapi kenyataan dia menuduh orang Melayu sebagai paling korup menunjukkan ternyata benar mereka bersikap demikian.

"Kesatuan perkhidmatan (awam) kerajaan tentu rasa kecewa dengan kenyataan ini. Tetapi sudah memang perangai (DAP) begitu, kalau parti itu cauvinis, datang dari mulut siapa pun di kalangan pemimpin mereka menjelmakan hakikat sebenar," katanya.

Muhyiddin juga berkata beliau tidak terkejut dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Ariffin itu walaupun beliau seorang Melayu.

DAP katanya, sememangnya bukan untuk orang Melayu kerana hakikat sebenar terserlah melalui proses pemilihan parti itu baru-baru ini sehinggakan veteran dan anggota Jawatankuasa Pendidikan Politik Kebangsaan DAP Lim Kit Siang sendiri mengakui kegagalan tersebut.

"Mungkin Kit Siang rasa agak apologetik (mengenai kedudukan Melayu dalam DAP) tetapi sebenarnya mengakui parti itu tidak mengira kepentingan politik, bersikap perkauman dan tidak sesuai untuk orang Melayu memperjuang nasib bangsa mereka," katanya.

Sehubungan itu, Timbalan Perdana Menteri meminta orang Melayu dalam parti itu supaya membuka mata dan sedar tentang hakikat penyertaan mereka dalam DAP adalah sia-sia. — Bernama

Pemimpin BN beri amaran kedudukan Malaysia dalam pengaliran wang haram

Posted: 18 Dec 2012 12:56 AM PST

KUALA LUMPUR, 18 Dis — Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) meminta kerajaan dan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk mempercepatkan usaha dan menghentikan pengaliran wang haram daripada ekonomi Malaysia, dan menegaskan  bahawa sekiranya terus dibiarkan, imej dan integriti negara akan menerima kesan buruk, terutamanya kepada pelabur global.

Bercakap kepada The Malaysian Insider hari ini, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Donald Lim Siang Chai mengakui laporan Integriti Kewangan Global (GFI) terbaru dalam pengaliran modal bagi tahun 2010 dan bersetuju bahawa kerajaan akan mengemukakan langkah pencegahan.

"Kami akan menyemak mengenai perkara ini dan mendapatkan BNM untuk membalas," katanya memberi jaminan.

Pemantau kewangan yang berpangkalan di US, GFI, dalam laporan terbaru, mendapati Malaysia berada di tangga kedua daripada 150 negara-negara membangun yang dikaji, mencatatkan kerugian sebanyak USD64.38 bilion (RM196.84 bilion) wang haram bagi tahun 2010 sahaja.

Pendahulu senarai adalah China, yang mencatatkan kira-kira RM1.3 trilion kerugian pada tahun 2010.

Secara kumulatif, Malaysia menduduki tempat ketiga, di belakang China dan Mexico, dengan sejumlah USD285.2 bilion (RM871.4 bilion) setelah disalurkan keluar daripada ekonomi negara melalui jenayah, rasuah, pengelakan cukai dan lain-lain aktiviti haram antara 2001 dan 2010.

"Ini teruk. Ia adalah sejumlah besar aliran keluar dan ini tidak memberikan kesan yang baik kepada negara," kata ahli Parlimen Padang Besar, Datuk Seri Azmi Khalid.

Azmi, yang merupakan bekas menteri, kini mempengerusikan Parlimen Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC), sebuah badan yang mengkaji penguntukan jumlah wang yang diberikan oleh Dewan untuk perbelanjaan awam.

"Dari segi ekonomi, aliran keluar ini juga turut memberikan kesan buruk kerana jika wang dikekalkan selama-lamanya atau digunakan untuk pelaburan di dalam atau di luar negara, ia boleh membawa pendapatan dan kekayaan kepada Malaysia.

"Sekarang, aliran keluar, berpunca daripada aktiviti haram, mereka hanya mengurangkan perbendaharaan kami," katanya.

Malaysia masih kaya walaupun aliran keluar, jelas Azmi, namun menyatakan bahawa kehilangan ringgit dalam pengeluaran modal boleh membantutkan harapan negara untuk semakin maju.

"Kerajaan mesti mengkaji semula prosedur dan undang-undang semasa untuk melihat bagaimana kita boleh membasmi masalah ini. Mungkin undang-undang semasa tidak dikuatkuasakan dengan baik atau tidak mencukupi," tambah beliau.

Rakan Azmi dan sekutu politik dalam Umno dan MIC, bagaimanapun, menegaskan pentingnya ketepatan fakta GFI.

"Adakah ini angka yang betul? Memang benar pengeluaran modal melalui pengelakan cukai atau amalan yang menyalahi undang-undang, akan menyebabkan hilangnya keyakinan kepada negara.

"Tetapi jika sebaliknya, wang berlepas Malaysia pula, digantikan dengan lebih banyak pelaburan di sini, maka tidak berlakunya hilang keyakinan dan tidak akan memudaratkan kepada negara," kata ahli Parlimen Pulai Datuk Nur Jazlan Mohamed.

Datuk SK Devamany, yang juga merupakan timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri, Unit Perancang Ekonomi (EPU), menegaskan bahawa kajian GFI dijalankan oleh sebuah badan bebas di luar negara serta angka dan metodologi mesti disahkan benar.

"Jika ada kebenaran, sudah tentu kita perlu menyelesaikan masalahnya.

Kerajaan amat mengambil berat berkenaan perkara ini dan Perdana Menteri dan Kementerian Kewangan sudah bercakap tentang aktiviti-aktiviti yang menyalahi undang-undang menyebabkan kita kehilangan wang.

"Terdapat keperluan untuk melihat rangka kerja perundangan negara. Pembaharuan mungkin diperlukan bagi kawalan yang lebih ketat  berkenaan mekanisme aliran wang," kata beliau kepada The Malaysian Insider.

"Dan sudah tentu, kita mesti menangkap pesalahnya," tambah naib presiden MIC itu lagi.

Tahun lalu, laporan GFI yang dikeluarkan menunjukkan membimbangkan trend yang bsama dalam aliran keluar wang haram di Malaysia, mendedahkan bahawa negara ini telah meningkat dalam kedudukan keempat dalam negara membangun dengan pengaliran modal yang dicatatkan pada tahun 2009 bernilai RM150 bilion.

Pada bulan Mac, 2011, Gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz (gambar) berkata Akta Perkhidmatan Perniagaan Wang akan dibentangkan untuk membolehkan bank pusat untuk menangani aliran keluar dana dari negara ini. Akta ini mula berkuat kuasa pada 1 Disember tahun lepas.

Undang-undang baru menyokong pembangunan yang lebih dinamik, wang perkhidmatan perniagaan industri yang berdaya saing dan profesional, manakala mengukuhkan perlindungan terhadap pengubahan wang haram, pembiayaan keganasan dan aktiviti-aktiviti yang menyalahi undang-undang, menurut Bank Negara.

BNM berkata undang-undang baru memperkenalkan keperluan pengukuhan berhemat, memberi tumpuan terutamanya bagi memastikan pengawasan yang berkesan dan kawalan kelakuan dan operasi entiti berlesen untuk melindungi integriti dan keyakinan dalam industri perniagaan perkhidmatan wang.

Awal tahun ini, The Malaysian Insider memetik penyelidik yang berpangkalan di London yang mendedahkan RM893 bilion disalurkan keluar dari ekonomi Malaysia ke dalam kawasan perlindungan cukai luar negara antara 1970 dan 2010, meletakkan negara di kalangan 20 negara teratas di dunia yang membangun dilabelkan sebagai "paling rendah" dalam pengeluaran modal.

Jumlahnya adalah lebih tiga kali ganda daripada jumlah hutang negara Malaysia, yang berjumlah RM257.2 bilion pada tahun 2011, menurut laporan media sebelumnya.

Dalam kajian yang dijalankan oleh Tax Justice Network (TJN), sebuah pertubuhan profesional yang berpangkalan di London termasuk ahli ekonomi dan perunding cukai, Malaysia kini menduduki tempat ke-12 dalam senarai itu, dua anak tangga di atas aliran keluar Singapura RM533 bilion dan tiga bawah trilion RM1 Indonesia.

Pembangkang sekian lama menyelar BN atas sikap tidak bertanggungjawab fiskal yang didakwa mereka, malah mendakwa perbelanjaan yang berterusan dan aliran keluar wang haram yang besar akan menjuruskan negara ke dalam krisis hutang.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved