Ahad, 7 April 2013

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Nilai manifesto parti-parti politik secara rasional

Posted: 06 Apr 2013 04:55 PM PDT

April 07, 2013

Markus works in research now but was a journalist with Utusan Malaysia

7 APRIL ― Tanggal 10 April ini, tumpuan umum sudah pasti menjurus ke arah Suruhanjaya Pilihan Raya, SPR apabila tarikh hari penamaan calon dan hari pengundian untuk Pilihan Raya Umum ke-13 diumumkan.

Selepas menunggu dan bermain teka-teki mengenai tarikh sebenar PRU, penantian tersebut bakal berakhir Rabu ini. Persoalannya, bilakah hari penamaan dan pengundian? Dan berapa lamakah tempoh berkempen?

Jika tarikh dan durasi PRU yang lalu dijadikan sebagai indikasi, besar kemungkinan PRU 13 juga akan diadakan pada hari Sabtu atau Ahad dengan durasi berkempen untuk parti-parti politik bertanding antara 10 hingga 11 hari.

Sesudah pengumuman tarikh hari penamaan calon dan hari pengundian, maka secara rasminya juga bermulalah kempen PRU 13 di seluruh negara.

Pastinya, ia merupakan detik-detik yang dinanti-nantikan oleh pemimpin politik kerana inilah masa terbaik untuk berdampingan dengan rakyat bagi meraih undi mereka.

Oleh itu, wahai pengundi jangan terkejut jika anda terserempak dengan wakil-wakil rakyat yang tidak pernah turun padang ke kawasan dan muncul di hadapan anda dalam seminggu dua ini.

Demi undi dan kemenangan parti yang diwakili, mahu tidak mahu mereka terpaksa menelan ego dan melakukan apa sahaja demi kemenangan. Janji-janji yang adakalanya tidak masuk akal akan ditabur bagi menarik sokongan rakyat.

Bagi kebanyakan rakyat yang akan keluar mengundi nanti, inilah peluang keemasan untuk mereka membuka mata dan menilai sebaik-baiknya siri janji yang dikemukakan oleh parti-parti politik bertanding.

Jangan kerana faktor kesetiaan membuta-tuli terhadap sesebuah parti atau pemimpin, kebenaran dan kejujuran diketepikan. Sebaliknya, buka mata dan nilai secara ikhlas apa yang baik dan apa yang tidak baik. Justeru, pembentangan manifesto oleh parti pemerintah dan pembangkang harus dinilai secara objektif dan menyeluruh mengambil kira semua faktor tanpa dipengaruhi oleh politik kepartian tetapi didorong oleh kesedaran yang jelas.

Hakikatnya, bukan semua janji yang terkandung dalam manifesto parti pemerintah adalah buruk seperti yang didakwa pembangkang dan begitulah juga dengan manifesto pembangkang.

Apa yang cuba dikatakan oleh pihak pembangkang dan pemerintah dalam mempertahankan manifesto mereka ibarat seorang jurujual yang sedang menjual produk di pasaran. Masing-masing cuba untuk meyakinkan pelanggan untuk membeli produk mereka. Tetapi apa yang tidak sepatutnya berlaku ialah cubaan untuk mempertikai manifesto masing-masing.

Sama ada manifesto yang dibentangkan parti pemerintah dan pembangkang benar-benar berkualiti atau sebaliknya, keputusan tersebut terletak di tangan pengundi.

Mengapakah kalangan pemimpin politik begitu beria-ia untuk memburuk-burukkan "produk" pihak lain? Adakah kerana ia adalah pesaing anda? Ataupun mereka sebenarnya takut akan bayangan sendiri? Barangkali, pemimpin-pemimpin politik kita ada jawapannya!

Ternyata, setiap manifesto ada kekuatan dan kelemahannya tersendiri. Bergantung kepada sejauhmanakah ia memenuhi keperluan sesebuah golongan sasar, ia tidak mungkin dapat memuaskan hati semua yang terbabit. Realiti pahit inilah yang disedari oleh semua pengundi.

Keputusan untuk menerima atau menolak manifesto parti pemerintah dan pembangkang oleh pengundi harus dihormati semua. Malaysia adalah sebuah negara demokrasi dan si pelaku yang mewarnai arena politik harus memastikan semangat demokrasi yang sebenarnya sentiasa ditegakkan.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis.

Menilai kehidupan dari sudut rohani dan jasmani

Posted: 06 Apr 2013 04:40 PM PDT

April 07, 2013

Meor Yusof Aziddin adalah Malaysian folk singer/songwritter yang telah menghasilkan 10 album indipenden sejak tahun 2000 sehingga 2011. Juga penulis untuk buku tentang kehidupan, "Sembang Tepi Jalan" dan "Syurga Yang Hilang." Memblog di www.pestajiwa.net. Berkerjaya sebagai "professional busker" di KL Sentral di bawah pengurusan KTMB sejak tahun 2010 sehingga ke hari ini.

7 APRIL ― Saya sering melihat kehidupan ini sebagai suatu yang sangat rapuh dari segi luaran dan sifatnya. Umpama kapas yang diterbangkan angin ke mana saja takdir berkehendakkan begitu.

Hidup yang merangkumi makna keselesaan juga kesengsaraan itu sendiri bukanlah satu jaminan kerana ia boleh berubah mengikut kehendak skrip dan takdir dari Sang Pencipta, selama dan secepat mana yang dimahuNya.

Kita melihat dari segi rohani, pun begitu juga. Jiwa kita tidak pernah tenang selalu. Ada masa berkocak bagai air laut yang ada pasang dan surutnya. Itu kita katakan ujian dan cabaran selagi kita bergelar manusia.

Kita lihat pemandangan di Lahat Datu hari ini, kesan peperangan. Banyak kemusnahan harta-benda juga nyawa yang terkorban akibat sikap kita sendiri. Dari punya sebuah rumah dan keselesaan, kita hilang segalanya kecuali tapak rumah. Kita kecewa dan meratap dengan apa yang telah terjadi, pun akhirnya kita sendiri tunduk dan berserah.

Nyatalah kita tidak berdaya apabila suatu hal itu telah terjadi. Kita juga akui perlakuan dan pembentukan alam terjadi akibat sikap kita sendiri sebagai makhluk Tuhan yang paling mulia dan istimewa ini. Dan nyata setiap hal atau kejadian itu tidak kira samada baik atau buruk akan tetap lulus demi menjaya juga merealisasikan sebuah kisah yang panjang tentang kita, makhluk-Nya.

Kita lihat pula mereka-mereka yang berkepentingan tentang hal-hal dunia tatkala nafsu beraja di hati. Mereka punya segala kemewahan, pun masih ke sana dan ke mari menjaja dan menjual cerita-cerita tentang baik buruknya sikap dan kelemahan kita, manusia.

Apabila segalanya diperdagangkan demi untuk agenda dan kepentingan, tumbuhlah nilai-nilai benci dan dendam yang tidak berkesudahan yang akhirnya tanpa kita sedari Tuhan itu kita sendiri akan rasakan semakin jauh dari kita walau sebenarnya Dia sentiasa ada di sini, setia bersama kita. Nyatalah nafsu itu jelas menjarakkan hubungan kita denganNya.

Cerita tentangTuhan bukanlah dipenuhi elemen materi, kepentingan atau kebendaan didalamnya. Pun Dia itulah sebahagian dari roh yang ditiup ke jasad menjadikan kita bernyawa dan hidup. Pun untuk kembali, dunia dan ceritanya perlulah kita tinggalkan semasa di dunia ini lagi kerana datang kita suci sesuci bayi, maka pulang pun haruslah dalam keadaan yang seperti itu juga.

Berbalik tentang cerita nafsu dan nafsi, adakah itu semua terkandung dalam hukum-hakam agama? Adakah Tuhan itu suka dengan perbuatan kita yang mudah menghukum demi tuntutan nafsu yang pasti menghalalkan sikap-sikap dan perlakuan yang sebegitu?

Adakah kita masih punya sifat malu kerana kerja utama kita ini tidak lain dan tidak bukan hanyalah menjual agama dan cerita-cerita indah tentangnya demi dosa, pahala, syurga dan neraka? Sedang perlakuan dan sifat tamak dan rakus kita sangatlah jelas dan nyata, walau kita cuba sembunyikan kebenaran itu akan terlihat jua apabila sampai waktunya.

Sudahnya kita hanya akan sedar apabila berada di penghujung nyawa. Saat bila mana dunia dan kenikmatannya sudah kelihatan samar-samar. Mungkin keinginan masih ada, pun kudrat dan nikmat semakin hilang, diambil satu persatu. Itulah yang akhirnya kita semua akan tempuhi, kematian.

Ini bukan soal harta itu akan dibawa sampai ke mati atau untuk diperturunkan sehingga ke cucu dan cicit sehingga tujuh keturunan. Ini tentang hal dan kenyataan bahawa semua itu hanyalah ujian semata. Selagi harta itu nyata dan kita sedang melahapnya, selagi itulah jiwa kita akan tersiksa dan kita tidak akan tenang selagi tidak kita lepaskan semua itu semudah angin lalu.

Kita melihat pula keadaan fizikal kita semalam dan hari ini. Sedarlah kita bahawa yang tegang sudah mulai kendur. Yang lancar sudah tidak selancar dulu. Farmasi dan hospital mula menjadi kawan yang sangat kita perlukan.

Kita semakin memerlukan para-para doktor dan mahu tidak mahu terpaksa memenuhi temu janji yang telah ditetapkan oleh pihak hospital, untuk mendapatkan tahap keyakinan yang tinggi tentang hidup dan kesihatan kita.

Kita boleh jika kita mahu untuk menjadi seperti Ahasveros (orang Yahudi) yang dihukum menjadi pengembara yang berkelana dan gelandangan sepanjang hayatnya kerana enggan menerima Nabi Isa masuk ke rumahnya.

Atau kita boleh saja membaca dan menyemat ke dalam dada kita falsafah-falsafah hebat dari Chairil Anwar, William Blake, Albert Camus, Nietzsche untuk mendapat tahap ego yang tinggi sebagai manusia atau membaca karya-karya yang agung seperti Mein Kampf (Hitler) atau The Art of War (Sun Tzu) untuk kepentingan hidup kita di dunia ini tanpa menghiraukan akan hal kebenaran.

Pun tanpa kita minta akhirnya daya kita pun semakin lemah dari hari ke sehari. Kalau dulu kita hebat menyalak atau berpidato, hari ini kita mungkin tersadai di kerusi roda sambil merenung dosa-dosa masa lalu kita sambil mengharapkan kemaafan dari langit.

Sudahnya saya hanya melihat hidup ini hanyalah sekadar melengkapkan watak-watak selama kita di sini. Seperti cerita seorang sahabat yang religius yang bercerita tentang gurunya yang sedang mengajar anak-anak muridnya tentang ilmu ketuhanan dan hakikat.

Tahap keyakinan mereka ini sangat tinggi dan sang guru tentulah dari golongan yang hebat kerana pandai berfalsafah sehingga membuatkan anak muridnya khusuk sampai ternganga. Tiba-tiba datang isterinya dalam keadaan marah-marah (entah apa sebabnya sahabat saya itu tidaklah pasti) dan mengetuk kepala suaminya sang guru yang hebat itu dengan senduk kuali, di hadapan ramai anak muridnya.

Ketukannya yang berserta emosi itu agak kuat sehingga kuliah yang hening itu menjadi lebih hening bilamana si isteri itu memekik sambil bercekak pinggang marahkan suami, sang guru yang hebat itu.

Hilang semua kehebatannya serta merta, sambil tersengih-sengih di hadapan anak muridnya, guru itu masih mampu mengawal macho nya kerana akhirnya dia sebenarnya tahu siapa dia sebenarnya. Nyatalah ujian Tuhan itu datang dalam waktu yang tidak pernah kita jangka, walau dalam keadaan apa sekalipun.

Maka kita pun akhirnya fahamlah sebagai manusia, kita hanya mampu menduga dan berdoa semoga yang datang kepada kita adalah tentang yang baik-baik dan indah sahaja. Pun itu tidaklah selalunya berlaku kerana sikap dan perlakuan hukumnya hanyalah pada kita, bukan pada Dia.

Sehingga ke akhirnya, saya percaya Tuhan itu maha pengasih dan penyayang walau siapa pun kita.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved