Khamis, 10 Oktober 2013

The Malaysian Insider :: Bahasa


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Bahasa


Bajet 2014: Cuepacs minta bonus, kenaikan elaun tetap

Posted: 10 Oct 2013 02:53 AM PDT

October 10, 2013

Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) meminta kerajaan memperuntuk pemberian bonus dua bulan dan menaikkan beberapa elaun tetap termasuk perumahan dan sara hidup kepada 1.4 juta penjawat awam dalam Bajet 2014.

Presidennya Datuk Omar Osman (gambar) berkata kerajaan perlu memberi bonus dan kenaikan elaun itu berikutan peningkatan kos sara hidup terutamanya setelah subsidi petrol dikurangkan baru-baru ini.

Menurutnya Cuepacs amat berharap imbuhan tetap perumahan dinaikkan mengikut gred setelah 15 tahun berada pada paras sama selain mengambil kira ketidakmampuan golongan rendah dan sederhana memiliki rumah berikutan harga semakin meningkat kini.

Cuepacs turut memohon elaun sara hidup (Cola) antara kawasan bandar dan luar Bandar diselaraskan kepada RM300 kerana kos sara hidup di semua kawasan tidak banyak berbeza.

Kongres itu juga mahukan kerajaan menurunkan kadar  faedah pinjaman perumahan untuk penjawat awam daripada 4% kepada 1% berikutan kenaikan harga rumah.
  
Sementara itu, Omar berkata Cuepacs menyambut baik kenyataan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan mengenai pelepasan cukai untuk golongan berpendapatan sederhana yang dijangka diumum dalam bajet kali ini.

Bagaimanapun, Omar berharap kerajaan dapat memberikan lebih banyak mekanisme subsidi kepada golongan itu kerana mereka tidak layak menerima bantuan lain seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M)  yang dinikmati golongan berpendapatan rendah.

"Sudah tentu ini berita gembira buat kita jika ia diumumkan. Namun, kita berharap lebih banyak bantuan atau subsidi lain diumum untuk penjawat awam," katanya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dijadual membentangkan Bajet 2014 pada 25 Oktober ini. – Bernama, 10 Oktober, 2013.

Kajian halang naik pangkat pegawai perubatan enggan khidmat di pedalaman, kata Dr Hilmi

Posted: 10 Oct 2013 02:15 AM PDT

October 10, 2013

Insentif tambahan diberikan kepada pegawai dan kakitangan perubatan yang berkhidmat di kawasan pedalaman. Insentif tambahan diberikan kepada pegawai dan kakitangan perubatan yang berkhidmat di kawasan pedalaman. Kementerian Kesihatan akan mengkaji dasar baharu menghalang kenaikan pangkat mana-mana pegawai dan kakitangan perubatan yang enggan berkhidmat di kawasan pedalaman.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahya berkata kaedah itu adalah untuk menggalakkan mereka berkhidmat di kawasan pedalaman seterusnya mengatasi masalah kekurangan doktor di kawasan pedalaman.

"Ramai doktor enggan berkhidmat di kawasan luar bandar dan pedalaman serta pelbagai alasan diberi, contohnya doktor Semenanjung yang dihantar pergi ke Sabah
dan Sarawak.

"Sebenarnya mereka juga turut diberi insentif tambahan oleh KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia) iaitu elaun wilayah sebanyak 12.5 hingga 15% daripada gaji asas sebulan dan 'hardship allowance' (elaun sukar hidup) sebanyak RM500 hingga RM1,500 jika menerima 'attachment' (penempatan) itu ke kawasan pedalaman
khususnya Sabah dan Sarawak," katanya.

Dr Hilmi berkata demikian ketika menjawab soalan Senator Datuk Pau Chiong Ung yang ingin tahu tindakan KKM bagi mengatasi masalah kekurangan doktor di
kawasan pedalaman.

Sementara itu, Dr Hilmi berkata Malaysia akan mencapai nisbah pegawai perubatan kepada penduduk iaitu 1:434 menjelang tahun 2020 berikutan kadar
pengeluaran graduan perubatan dari dalam dan luar negara.

Beliau berkata buat masa sekarang, nisbah pegawai perubatan kepada penduduk di Malaysia ialah 1:758.

"Kementerian mempunyai jumlah pegawai perubatan yang mencukupi memandangkan jumlah graduan perubatan yang semakin meningkat setiap tahun. Bagaimanapun,
kementerian masih menghadapi kekurangan pegawai perubatan pakar," katanya.

Sehingga 30 Jun ini, jumlah keseluruhan pegawai perubatan ialah 25,616 orang dan daripada jumlah itu, seramai 3,598 orang adalah pegawai perubatan pakar.

Selain itu, Dr Hilmi berkata pelaksanaan moratorium yang ditetapkan oleh Jemaah Menteri berkuatkuasa mulai 1 Mei 2011 hingga 30 April 2016, dan
sehubungan itu penubuhan program perubatan baharu tidak dibenarkan.

"Pengiktirafan ke atas permohonan dari institusi baharu luar negara juga tidak dibuat, maka dijangkakan masalah lebihan bilangan doktor dalam negara akan
dapat dielakkan," katanya. – Bernama, 10 Oktober, 2013.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved