Sabtu, 5 April 2014

The Malaysian Insider :: Bahasa


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Bahasa


‘Kuasa rakyat’ mampu pastikan kerjasama politik BN-Pakatan berlaku, kata bekas timbalan menteri

Posted: 05 Apr 2014 03:26 AM PDT

OLEH MOHD FARHAN DARWIS
April 05, 2014

Pengerusi Akademi Belia, Datuk Saifuddin Abdullah (tengah) semasa bercakap di hadapan ahli Pemimpin Pelajar Luar Negara Malaysia di di Kuala Lumpur. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 5 April, 2014. Pengerusi Akademi Belia, Datuk Saifuddin Abdullah (tengah) semasa bercakap di hadapan ahli Pemimpin Pelajar Luar Negara Malaysia di di Kuala Lumpur. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 5 April, 2014. Pengerusi Akademi Belia, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, "kuasa rakyat" mampu memastikan kerjasama politik antara Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) berlaku memandangkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menarik balik idea tersebut selepas Mahkamah Rayuan menjatuhkan hukuman penjara lima tahun terhadap beliau.

Saifuddin yang juga Ketua Pengarah Eksekutif Pergerakan Kesederhanaan Global (GMM) berkata, idea konsensus nasional mahupun rekonsiliasi nasional tidak hanya bergantung kepada pemimpin politik.

"Sekiranya rakyat berterusan minta (konsensus nasional), saya yakin ia akan berlaku," kata Saifuddin ketika pertemuan bersama alumni kepimpinan pelajar Malaysia di luar negara di Kuala Lumpur hari ini.

Anwar ketika berkempen untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang  berkata, adalah lebih baik PR menentang BN daripada bekerjasama dengan mereka disebabkan kezaliman BN terhadapnya.

"Dulu kita cadang dialog untuk bincang agama, rasuah, kaum. Kita ulang lagi dengan konsensus nasional.

"Sekarang tiada lagi. Kita lawan. Kerana apa? Biadap! Ini soal badan kehakiman, bukan Anwar," kata Anwar di hadapan penyokongnya dalam satu ceramah di Kajang.

Saifuddin berkata, terdapat beberapa contoh insiden di negara ini yang tidak melibatkan kepimpinan politik namun mencapai persetujuan bersama.

"Ada beberapa perkara dan bahagian yang berlaku tidak melibatkan politik. Contohnya alam sekitar, hak asasi manusia, kepentingan pengguna dan sebagainya," kata Saifuddin.

"Kajian beberapa pihak seperti Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) dan Merdeka Center menunjukkan rakyat mahukan perbincangan politik BN dan Pakatan berlaku," katanya.

PR sebelum ini beberapa kali meminta BN mengadakan perbincangan dengan mereka termasuk isu agama dan perkauman di negara ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak turut bersetuju dengan permintaan mereka dan melantik Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai pengantara bagi merealisasikan perkara itu. – 5 April, 2014.

Penyiasat bebas ketuai siasatan kehilangan pesawat MH370

Posted: 05 Apr 2014 03:20 AM PDT

April 05, 2014

Malaysia akan menubuhkan pasukan penyiasat yang diketuai seorang pegawai penyiasat bebas untuk mengkaji kehilangan pesawat MH370 bulan lepas, kata Datuk Seri Hishammuddin Hussein (gambar) hari ini

"Pasukan penyiasat akan dibahagikan kepada tiga kumpulan dan tumpuan kerja mereka adalah kepada tiga aspek utama berkaitan kehilangan pesawat," kata pemangku Menteri Pengangkutan.

Hishammuddin mendedahkan ketiga-tiga kumpulan menyiasat akan menyiasat keselamatan pesawat MH370, operasi penerbangan, dan faktor perubatan dan manusia. – 5 April, 2014.

MENYUSUL LAGI

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved