Rabu, 7 Mei 2014

The Malaysian Insider :: Bahasa


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Bahasa


AirAsia, AirAsia X mula operasi di klia2 Jumaat ini

Posted: 07 May 2014 03:28 AM PDT

May 07, 2014

Penerbangan AirAsia dan AirAsia X akan beroperasi sepenuhnya dari klia2 mulai Jumaat ini.

Dalam satu kenyataan hari ini, AirAsia meminta semua penumpang bagi penerbangan yang berlepas dari lapangan terbang baharu itu agar berada di klia2 tiga jam sebelum waktu perlepasan penerbangan mereka dan menguruskan segala keperluan perjalanan seawal mungkin.

"Penumpang disarankan melakukan daftar masuk sendiri melalui laman sesawang atau peranti mudah alih sebelum tiba di lapangan terbang.

"Daftar masuk sendiri boleh dilakukan 14 hari hingga sejam sebelum perlepasan bagi semua penerbangan AirAsia, dan hingga empat jam sebelum perlepasan penerbangan AirAsia X," katanya.

Kaunter daftar masuk bagasi di klia2 dibuka tiga jam sebelum masa penerbangan dijadualkan berlepas dan ditutup sejam sebelum masa berlepas bagi semua penerbangan antarabangsa dan domestik.

Syarikat itu juga menguatkuasakan "dasar bagasi satu kabin" untuk memastikan kelancaran proses naik turun pesawat di klia2. – Bernama, 7 Mei, 2014.

Pasangan suami isteri dapat award RM43,999 sebagai ganti rugi daripada AirAsia

Posted: 07 May 2014 03:05 AM PDT

May 07, 2014

Seorang suri rumah yang hamil diarah turun dari sebuah pesawat Airasia di Denpasar, Bali, Indonesia tiga tahun lalu kerana tidak mempunyai sijil perubatan menyatakan beliau layak dari segi kesihatan untuk melakukan perjalanan, mendapat award RM43,999 sebagai ganti rugi oleh Mahkamah Rayuan di Putrajaya hari ini.

Patricia Karen Chew Mei Yik, 44, dan suaminya Michael Januarius, 57, memenangi saman ke atas Airasia Berhad selepas tiga panel hakim membenarkan rayuan mereka untuk membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi mengenai saman itu.

Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Abdul Wahab Patail memberikan award ganti rugi khas kepada pasangan itu sebanyak RM18,999 dan juga ganti rugi am berjumlah RM25,000.

Beliau juga memerintahkan Airasia membayar faedah lima peratus setahun mulai 27 Disember, 2011, tarikh writ difailkan untuk penyelesaian penuh saman itu.

Hakim Abdul Wahab yang mempengerusikan panel itu dengan Hakim Datuk David Wong Dak Wah dan Datuk Abang Iskandar Abang Hashim juga memerintahkan Airasia membayar RM10,000 sebagai kos perundangan kepada pasangan itu.

Dalam pernyataan tuntutan mereka, Chew dan Januarius, seorang ahli perniagaan, berkata mereka membeli tiket penerbangan pergi balik ke Bali pada 2 Februari, 2011.

Mereka berkata selepas menghabiskan percutian mereka di Bali bersama-sama dengan anak perempuan mereka ketika berumur empat tahun (kini 7 tahun), mereka menaiki pesawat untuk pulang ke Kuala Lumpur pada 26 Februari, 2011.

Pasangan itu mendakwa sebelum pesawat itu berlepas, seorang pramugari bertanyakan sama ada Chew, yang ketika itu hamil 28 minggu, sama ada beliau mempunyai surat daripada doktor yang mengesahkan beliau layak dari segi kesihatan untuk melakukan perjalanan menggunakan pesawat.

Chew berkata beliau mendapat sijil daripada pakar sakit puan Datuk Dr Ang Chin Guan dari Sime Darby Specialist Centre Megah Sdn Bhd yang dikeluarkan pada 11 Februari, 2011.

Bagaimanapun, beliau memberitahu pramugari terbabit sijil itu diserahkan kepada seorang pramugari yang namanya beliau tidak dapat diingat dalam pesawat pada 20 Februari, 2011 semasa bertolak dari Kuala Lumpur ke Denpasar.

Chew mendakwa pramugari terbabit memberitahu beliau dalam nada suara marah bahawa semakan dalam sistem online tidak dapat mengesan sijil itu dan Chew dimaklumkan supaya mendapatkan sijil baharu daripada doktor.

Pada ketika itu, suami Chew memutuskan bahawa beliau kekal di dalam pesawat untuk pulang ke Kuala Lumpur tanpa isteri dan anaknya kerana beliau perlu menghadiri satu majlis resepsi korporat di Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, pasangan itu mendakwa pramugari terbabit memberitahu mereka supaya pergi ke pintu depan untuk berbincang tetapi sebaik mereka berada di situ, seorang pengawal keselamatan mengarahkan mereka untuk turun dari pesawat dan kemudiannya menutup pintu pesawat.

Pasangan itu berkata mereka kehilangan bagasi tangan mengandungi sebuah kamera dan sebuah komputer riba yang ditinggalkan di dalam pesawat.

Pasangan itu berkata mereka kecewa dan diaibkan dengan cara keadaan itu dikendalikan.

Chew kemudiannya memperoleh sijil layak dari segi perubatan di lapangan terbang Denpasar yang membenarkan keseluruhan keluarga itu untuk menaiki pesawat lain ke Kuala Lumpur.

Dalam pembelaan mereka, Airasia menafikan Chew dan keluarganya menerima layanan kasar sambil menambah petugasnya dilatih berdepan sebarang keadaan membabitkan penumpang dengan sabar, tenang, sopan dan secara profesional.

Syarikat itu mendakwa petugas mereka dalam insiden itu hanya menjalankan tugas mereka mengikut prosedur operasi standard dan peraturan yang dikuatkuasakan.

Pada 29 Ogos, 2012, Mahkamah Tinggi di Shah Alam menolak saman mereka.

Chew dan Januarius diwakili peguam M.Manoharan manakala Airasia diwakili  Zaini Mazlan dan Raja Nurul Iylia Raja Mohd Tajuddin. – Bernama, 7 Mei, 2014.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved