Jumaat, 19 Ogos 2011

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Percayakah Najib mahu jadi PM disokong rakyat

Posted: 18 Aug 2011 04:26 PM PDT

19 OGOS — Ketika mengumumkan kerajaan setuju menubuhkan Jawatankuasa Terpilih Parlimen mengenai transformasi pilihan raya, Perdana Menteri Najib menyebut bahawa beliau dan kabinetnya tidak mahu jadi Perdana Menteri dan menteri yang tidak jelas disokong rakyat.

Ia adalah semangat dari amalan demokrasi di mana-mana jua dan bagi siapa jua yang menganut dan mengamalkan demokrasi. Ia bukan sekadar suatu yang Najib saja mahu tetapi itulah yang dituntut oleh semua orang dan semua bangsa dulu, kini dan selama-lamanya.

Negara kita akan jadi aman jika Najib dan sesiapa juga yang jadi Perdana Menteri berfikir dan berpegang dengan apa yang Najib kata itu.

Kata Perdana Menteri itu adalah betul tetapi yang betul itu tidak akan jadi betul jika ia tidak dibuktikan.

Najib mesti membuktikan dulu apa yang diucapkannya itu sebelum orang boleh bercaya dia berpegang kepada kata-katanya itu.

Setakat ini Najib tidak dapat dipercayai bahawa beliau berperang kepada kenyataannya itu.

Bukti dia tidak berpegang pada cakapnya itu dapat dilihat dari kejadian di Perak menjelang dia jadi Presiden Umno dan Perdana Menteri.

Dia mencabul amalan demokrasi seperti yang dikatakannya itu sebaik dia menjadi ketua Umno sementara di Perak menggantikan Tajol Rosli dan selepas menjadi Presiden Umno dia jadi ketua Umno Selangor, diyakini mahu menjadi Selangor seperti yang telah berlaku di Perak.

Di Perak jelas dalam PRU 12 Mac, 2008 Barisan Nasional tidak mendapat sokongan rakyat. Yang memegang kuasa majoriti di Perak ialah Pakatan Rakyat yang masa itu belum diwujudkan.

Sama ada tiga ADUN Pakatan Rakyat yang hilang dan kemudian dijumpai menjadi ADUN Bebas, jadi begitu kerana mainan politik Najib atau mereka secara siuman atau kurang siuman rela lari dari Pakatan Rakyat, terbukti rakyat Perak setahun  sebelumnya tidak menyokong BN.

Sekali pun tiga ADUN itu kemudiannya tidak menentang kerajaan BN yang ditegakkan di negeri itu, keputusan rakyat di negeri setahun sebelumnya menolak BN.

Ini demokrasi sebenarnya ada pada rakyat  telah membuktikan untuk tempoh lima tahun ialah mereka menolak BN. Ajaran dan amalan demokrasi yang disetujui dunia, sokongan rakyat atas sebuah kerajaan itu ialah selagi tiada pilihan raya baru diadakan.

Kerajaan Perak yang ada sekarang adalah kerajaan yang ditunjuk oleh Istana dan BN pimpinan Najib tetapi ia belum dibuktikan disokong oleh rakyat seperti yang Najib sebut ketika membuat kenyataan dia tidak mahu jadi PM yang tidak disokong rakyat.

Baru setahun rakyat Perak menyatakan tidak menyokong BN secara jelas, Najib menegakkan Menteri Besarnya yang tidak diketahui disokong atau tidak disokong rakyat.

Adakah yang dia tidak mahu hanya jadi Perdana Menteri dan menteri yang tidak disokong secara jelas oleh rakyat, untuk menjadi Menteri tidak mengapa tanpa sokongan jelas rakyat?

Katakanlah ketika tiga ADUN di Perak itu sudah membebaskan dirinya dari kerajaan masa itu, maka dalam keadaan semasa sudah tidak jelas kerajaan pimpinan Nizar itu disokong rakyat, tetapi pada masa itu juga tidak jelas Zamri Abdul Kadir disokong rakyat.

Katakanlah keadaan itu tidak jelas, tetapi Najib menyokong pembentukan kerajaan yang tidak jelas juga. Apabila kes di Perak itu dibawa ke mahkamah, Najib lebih rela menyokong kerajaan yang ditegakkan oleh mahkamah dari kerajaan yang asalnya disokong oleh rakyat secara jelas.

Kemudian dia beralih ke Selangor. Berbagai pergolakan berlaku di Selangor. Adalah dipercaya jika boleh apa yang berlaku di Perak hendak dilakukan juga di Selangor. Mungkin tidak bertujuan begitu, tetapi dari bacaan politik dia boleh dipercayai bertujuan begitu.

Oleh kerana satu ADUN saja di Selangor yang lari dari Pakatan tiadalah dapat gantikan kerajaan yang sah itu dengan satu kerajaan yang tidak disokong secara jelas oleh rakyat.

Najib juga cuba ganggu di Kedah hingga seorang Exconya dari kaum India terpaksa meletak jawatan. Tetapi Pilihan Raya Kecil di Kedah itu dimenangi juga oleh Pakatan Rakyat. Setahun selepas kerajaan di Kedah itu ditegakkan, terbukti rakyat menyokongnya lagi.

Jika kejadian di Kedah dalam masa setahun itu rakyatnya tetap menolak BN, maka kemungkinan rakyat di Perak juga sama masih bersama Pakatan.

Dalam keadaan tiga ADUN di Perak berubah kedudukan, berlaku keadaan yang jelas di sebelah Nizar dan tidak jelas juga di sebelah Zamri. Dalam keadaan semuanya tidak jelas, yang s ewajarnya Najib mesti bersetuju kepada satu pilihan raya baru supaya Perak dapat sebuah kerajaan yang jelas disokong rakyat.

Tetapi Najib memilik untuk menegakkan sebuah kerajaan yang tidak jelas disokong rakyat. Ini berlawanan dengan kenyataannya konon tidak mahu jadi Perdana Menteri yang tidak jelas disokong rakyat.

Justeru itu ada transformasi pada diri Najib sendiri.

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

50 years on, returning to my university

Posted: 18 Aug 2011 04:19 PM PDT

AUG 19 — I have just returned from a pilgrimage of sorts to my old stamping ground, Hobart, Tasmania where I went to university. It was exactly 49 years ago that I arrived to take up residence at Hytten Hall.

This recent visit was made in response to an invitation by the Chancellor of the University of Tasmania to accept the degree of Doctor of Laws (h.c) in recognition of "your long-standing campaign to promote transparency and integrity in government and business..."

It was a humbling experience that my own university had seen fit to honour me in this way for my small contribution to the fight against corruption inside my country as well as in the wider world. You could have knocked me down with a feather when I was told some months ago that the Council of the University of Tasmania had decided to admit me to the degree of LL.D honoris causa.

In my Occasional Address I told the assembled audience of academic luminaries, high officers, graduates, diplomats and parents that if anyone had suggested to me when I was a student all those years ago that one day I would be conferred such an honour, I would have told them that I did not believe in miracles "but as you can see, I do now."

By a happy coincidence, the students at this conferral ceremony were drawn from the faculties of law and business, many of whom were foreign students. I spoke to them about integrity in personal life, and by extension, national life. Addressing them as future chief justices, high court and appeal court judges, attorneys-general, corporate lawyers, and other high-flying legal eagles and business tycoons, I reminded them that "there is no substitute for personal integrity. Also remember that integrity is about doing what is demonstrably right when no one is watching you. So many reputations have been ruined because so many people have chosen to ignore a fundamental rule of integrity."

The day before the conferral ceremony, a reception was held for overseas students and their parents. I was invited to address the students from various parts of the world, including sizeable numbers from Malaysia. I told them what the university meant to me beyond acquiring a degree. It offered an opportunity to live and work among Australians, to make friends and be a part of the university in the real sense of the word.

I hoped they had not spent their years overseas living in their own little communes. If they had not made some Australian friends and got to know some local families they had really wasted their time. To the Malaysians I said their journey had not ended with their degree; the journey would be long and arduous. It was good to see their bright-eyed enthusiasm.

I only hope that we will treat our non-Bumi young men and women without discrimination on their return. Discrimination should be made a criminal offence. They have an absolute right to equal opportunity; the Constitution guarantees that.

The Chancellor, Damian Bugg AM, QC, is an eminent and distinguished member of the Australian Bar and has served as the Commonwealth Director of Public Prosecutions. At a special Chancellor's Dinner which he gave, I had the opportunity to ask him about the role of the Attorney-General and that of the Director of Public Prosecutions.

The office of the Director of Public Prosecutions functions independently of the government. Although the ultimate authority to prosecute lies with the A-G, but because his is a political post, and it is preferable to have a non-politician carry out this function, the A-G's prosecution powers are normally delegated to the Director of Public Prosecutions. Bugg, who occupied this office from 1997-2007, has written and spoken extensively on the role of the independent prosecutor and the rule of law.

The office of the Director of Public Prosecutions is an indispensable feature of the justice systems in many democratic societies, and its introduction is long overdue as far as our country is concerned. For the rule of law to take root in Malaysia, we must work towards embedding a system of justice free of political interference so as to generate public confidence in our prosecution service.

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved