Jumaat, 26 Ogos 2011

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Learning multiculturalism from television

Posted: 25 Aug 2011 05:05 PM PDT

AUG 26 — Ever since the arrival of little Athena, the television at home has been dominated by baby and children's programmes. And one of our favourites is BBC's CBeebies.

It's a blessing when you just need some quiet time and you can plonk the little pooper in front of the television for 20 minutes.

My wife and I find it way better than the Disney Channel since it doesn't mind numb kids into wanting to be princesses or buy expensive toys. But that discussion will be for another week.

So we were watching CBeebies one afternoon together with Athena and I noticed how the BBC tried very much to be inclusive of all the communities in Britain.

They had TV presenters who were of all colours, from white to black, and even brown. It was very inclusive indeed.

The kids who came on were of different cultures too. From very pale looking, blonde Scottish girls to brown and tanned, hair-in-a-bun Punjabi boys!

And the best thing is that none of the programmes that featured this multiracial cast ever made any reference to race and ethnicity.

Everything just went on as usual as if all these races really existed and interacted with each other on a natural level in the country (which, of course, they do!).

Now that's exactly what I want Athena to learn – to recognise that there are many different cultures and ethnicities around us, and not make a big deal out of it.

In Malaysia, children's television is slightly different when it comes to what it believes are programmes that are multiracial.

Yes, it is true that many of the main races that exist in Malaysia do have roles in local television programmes, just like on CBeebies.

But unlike CBeebies, local children's television usually portrays these characters according to all the generalisations and stereotypes of their races.

The Chinese boy is usually smaller than the others, wears glasses, carries a calculator and can't kick a football to save his life.

The Indian boy usually talks a lot, likes to shake his head a lot and likes to irritate other people a lot too.

Then there's the Malay boy and girl. They, of course, always have to be the hero and heroine, or the leader of the group.

Don't ask me where the Orang Asli character is because I have yet to see any local children's programme feature a character from that community.

It's also always funny how in these programmes, the non-Malay characters always seem to speak Malay with a funny accent and wrong grammar.

The Malay characters will then play the role of teacher who teaches the non-Malay characters how to speak proper Malay accompanied by the complimentary light-hearted laugh.

It makes you wonder why people think that non-Malay Malaysians, who have been born Malaysians for generations, still can't be Malaysian enough.

It also makes you wonder how much longer will people in Malaysia see ethnicity as defining whether someone is Malaysian enough to be Malaysian.

I hope that as little Athena grows up, Malaysians can see each other as more than just typical generalisations and stereotypes.

I want Athena to learn that you can be Malay, Indian, Chinese, dan lain-lain, and yet the main thing is that everyone is Malaysian.

And I hope as Athena grows up, the "harmonious multiculturalism" that exists in Malaysia would have already evolved into actual harmonious multiculturalism.

Kejadian di GMDU boleh musnah 1 Malaysia

Posted: 25 Aug 2011 04:59 PM PDT

26 OGOS — Tidak tahu siapa hendak disalahkan dengan peristiwa yang berlaku di Gereja Methodist Damansara Utama antara gereja yang mengadakan jamuan yang ikut dihadiri oleh orang Islam dan kedatangan rombongan Jais ke tempat jamuan itu?

Kejadian itu sudah menimbulkan kontrovesi tegar antara penganut Islam dengan penganut gereja secara umum.

Reaksi beberapa NGO Islam membangkitkan kehadiran orang Islam dalam jamuan itu adalah dikira satu usaha memurtadkan orang Islam. Murtad adalah satu kesalahan besar yang Islam tidak dapat terima sekali pun ia atas sebab-sebab sendiri. Apabia ia didorong oleh pihak lain, lagi ia tidak dapat diterima.

Reaksi itu tidak ditujukan kepada gereja itu saja tetapi juga kepada gereja secara umum yang antara tugasnya adalah untuk mengajak semua orang untuk berbuat baik mengikut kepercayaanya.

Jais tidak dapat menangani dan menghalang isu panas itu, yang secara tidak langsung dapat membantut dan menggagalkan usaha mempromosikan gagasan 1 Malaysia.

1 Malaysia adalah program bagi merapatkan semua kaum dan semua penganut agama dalam satu bangsa besar yang bersatu. Ia adalah bagi membendung kegagalan negara dan kerajaan mengatasi masalah perkauman. Kegagalan membendung perkauman itu mengancam kestabilan dan masa d epan negara.

Sambutan terhadap cita-cita yang dicetuskan oleh Perdana Menteri Najib mendapat reaksi spontan yang menggalakkan. Bermacam transformasi diperkenalkan dalam semua aspek bagi menjayakan suara 1 Malaysia itu.

Tanpa disedari kejadian di geraja dan reaksi orang Islam itu boleh mengundang kegagalan projek 1 Malaysia itu.

Reaksi dari NGO Islam yang lantang itu menyuarakan tidak gembira kepada gereja dan mulai meragui peranannya. Reaksi yang sebegitu boleh merenggang hubungan masyarakat gereja dengan masyarakat Islam.

Hubungan baik telah terjalin dan berjalan lama antara penganut gereja dengan masyarakat semua kaum dan agama, dan hubungan baik yang serupa juga telah berjalan lama antara masyarakat Islam dengan masyarakat semua kaum dan agama.

Sekali pun semangat perkauman tidak dapat dihapuskan, tetapi semua pihak adalah bekerja untuk memupuk perpaduan dan persefahaman.

Memang gereja membuat banyak kerja-kerja kebajikan di tengah masyarakat. Ia menguluarkan bantuan kepada yang memerlukan termasuk memberi makan dan membekalkan makanan. Ia membina klinik memeri rawatan murah dan sebabgainya.

Kecuaiannya ialah mengadakan jamuan makan di gereja yang dihadiri oleh orang Islam. Memang ada peraturan menarik orang Islam kepada lain-lain agama dilarang. Dan memang sensitif bagi orang Islam mendekati dan masuk gereja.

Oleh kerana tiada tindakan ketara kepada orang Islam yang masuk gereja, maka semua terlepas pandangan terhadap larangan itu. Apa lagi tidak pernah ada penguat kuasa masuk ke gereja bagi menyiasat adakah orang Islam dating ke geraja. Boleh jadi jamuan itu adalah sekadar satu kerja sosial. Tetapi jamuan di gereja yang melibatkan orang Islam, mengundang berbagai-bagai tanggapan termasuklah usaha murtad yang tidak diingini.

Kelemahan negara majmuk kita ini ialah tidak diperuntukkan undang-undang anti murtad. Jika undang-undang itu ada, sudah tentu lain-lain agama akan berhati-hati dengan peraturan itu dan orang Islam sendiri akan menjauhi gereja dan kuil.

Jika ketika perlembagaan negara digubal dulu selain mengadakan peruntukan dilarang lain-lain agama mengembangkan agamanya kepada orang Islam, diadakan sama satu akta anti murtad, maka sudah tentu kontrovesi atas isu murtad tidak berbangkit lagi.

Tidak dapat diagak hingga bila isu murtad ini dapat diredakan. Selagi isu yang berbangkit tidak diselesaikan, maka sukar bagi kerajaan menyempurnakan program penyatuan bangsa dalam program 1 Malaysia.

Selagi peraturan anti murtad tidak diadakan, akan berlaku murtad. Apabila ada murtad, akan panas dan bergolak semula keadaan. Dengan semua kejadian ini, matlamat 1 Malaysia tidak mendapat laluan yang mudah.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved