Rabu, 14 September 2011

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Battles of reality

Posted: 13 Sep 2011 05:20 PM PDT

SEPT 14 — The recently held Malaysian Public Policy Competition [MPPC] was extremely timely and much needed. Timely because Malaysia is at a junction where she can use a little hand from one of her largest growing demography and if harnessed properly, the effects could be disproportionately positive.

It's a much-needed one because there is a sense that Malaysia youth hasn't been properly integrated into the policy-making apparatus of the nation. We are heavily courted by both sides of the political aisle primarily due to our numbers at the ballot box rather than our brains. And that's just a waste. 

But now that the competition is over and the hype that surrounded it has cooled off, it really begets the question of "Now what?" And that goes to the heart of what I intend to highlight today: that there isn't a systemic or sustainable platform that taps the cognitive surplus of the Malaysian youth – especially on the policy-making front. The MPPC and initiatives of its sort are great but they are ad-hoc at best and should be viewed as a jumpstart to something much more organised. 

Public policy is not a craft that is honed overnight. It involves the tenacity to grab hold of an idealistic vision and dousing it with strong concentrations of realism so that it can be shepherded into the world with the least resistance from relevant stakeholders. I was told that a skilled policy maker knows how to construct something feasible without compromising its core ideals.

It's a tough balancing act that has seen many casualties and like any other discipline, it's something that gets better with practice. Currently in Malaysia, there just isn't a platform that allows youths to systematically dabble in this arena at an early stage. 

Thus I think it's high time that we either have a public policy organisation that is run by youths or that major think tanks in Malaysia start moving in a direction that ropes in this demography in a more tangible manner. I would much prefer the latter as it's a process of integrating the abilities of the youths in an already pre-existing structure as opposed to starting from scratch. Needless to say such an overarching initiative isn't an overnight affair as well. It takes time, namely because there are resource constrains but we have got to start somewhere. 

I feel strongly about this because I am a direct beneficiary of such a system in the United States. Public policy was the last thing on my mind when I stepped into the final stages of my academic cocoon. But I was at an event where the university clubs did their recruitment drive and there was an organization named the Roosevelt Institute Campus-Network that caught my eye.

It is a public policy student think tank that has members nationwide. It was via this organization that I got my first taste of this discipline and it ultimately landed me an internship with the City of Chicago at the Department of Aviation. Needless to say, I haven't looked back since. Such an experience need not and should not be exclusively mine. 

It is imperative to know that public policy isn't just about politics, for the latter is the subset of the former. I know many of my peers who are passionate about moving this nation forward but are incensed by the state of our political environment. This initiative has to be beyond that and those who choose to partake must not be seen as "joining politics la tu!" 

And the second myth that must be wrestled with is the notion that public policy is always about the big stuff. If taking on NEP, PPSMI or AUKU is your cup of tea, then be my guest. But it could also be about double parking, clogged drains or more books in the library. The most interesting assignment I had was to write a policy paper on fixing the men's urinals at O'Hare International Airport. Sounds trivial to you? It saved the city a couple of millions over the course of a few years. 

In short, such a systematic initiative should be based on the premise that an idea however big or small, if done for the greater good can make Malaysia a better place. Malaysian youth have long camped in the arena of ideas. It's high time that they cross the bridge into the battles of reality.

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

Kejadian di gereja Damansara keliru ketenangan

Posted: 13 Sep 2011 04:51 PM PDT

14 SEPT — Kejadian yang berlaku di sebuah gereja Mathodist di Damansara di ambang negara menghadapi Pilihan Raya Umum 13 boleh mengelirukan ketenangan rakyat yang mahu hidup bersama rukun dan damai.

Kejadian yang pertama ada majlis jamuan makan bagi orang yang berpendapatan rendah termasuk orang Islam. Kehadiran orang Islam ke gereja atau mana-mana rumah ibadat bukan Islam dalam keadaan biasa adalah mengundang sensitif buat masyarakat Islam.

Kejadian kedua apabila Jais masuk gereja bagi melakukan penyiasatan kerana ada orang Islam di geraja adalah sensitif juga buat masyarakat gereja.

Dengan dua kejadian itu mengeruhkan kemanan berfikir rakyat semua kaum yang berbilang agama ketika negara sedang mengajak semua pihak melaksanakan program 1Malaysia dan parti-parti politik yang sedang bekerja keras bagi menyerlahkan siapa   yang boleh membawa harmoni kaum dan agama selepas pilihan raya umum ini.

Kita kena mengaku bahawa dalam suasana mahu memupuk perpaduan dan  keharmonian kaum dan agama timbul cabaran perkauman yang membimbangkan. Negara boleh berbangga selepas merdeka dan selepas gangguan kejadian 13 Mei 1969 dapat mengendurkan atmosfera perkauman kepada keadaan yang terbaik.

Tetapi cabaran perkauman itu kembali mengganggu.

Golongan yang berkuasa dikritik kerana dirasakan sudah kurang upaya bagi mengekalkan keharmonian yang sudah lama wujud. Dan seperti ada tanggapan keamanan dan keharmonian yang berlangsung baik boleh menyukarkan melanjutkan kekuasaan.

Pihak yang mencabar kuasa mengkritik pihak yang berkuasa gagal mewujudkan keharmonin yang berterusan malah tidak berupaya membendung gejala baru perkauman.

Isu yang membabitkan gangguan hubungan Islam dan gereja banyak timbul tenggelam sejak beberapa ketika akhir-akhir ini seperti penggunaan nama Allah sebagai Tuhan, peneritan risalah agama dalam bahasa Melayu, melempar bahan api ke gereja dan sebagainya.

Semua ancaman itu  dapat ditangani tetapi ia tetap mengganggu masyarakat. Kejadian di gereja Mathodist itu adalah gangguan yang terbaru.

Isu ini adalah isu terbesar selepas isu pemegang kuasa  terganggu oleh penganjuran sehari Bersih    2.0 dan Bersih 2.0 mengadakan unjuk rasa aman terganggu oleh tindakan polis yang dikatakan berlebihan.

Sudah sebulan polis, SPR dan kerajaan berhempas pulas untuk menangkis  kesan negatif yang dihadapinya gara-gara reaksinya kepada gema Bersih 2.0, masing-masing belum lepas dari bahananya. Maka sekarang datang pula apa yang dinamakan gereja diserbu Jais.

Ia mengundang suasana tidak seronok buat semua kecuali gejala yang sukakan kekacauan dan gangguan ketenangan.

Dalam banyak kejadian akhir-akhir ini PAS telah bangun di tengah masyarakat bagi menangani berbagai isu mengikut pandangan Islam. Ia bangun bagi membuktikan bahawa Islam ada jawapan kepada semua masalah.

PAS adalah badan dakwah dan ia juga adalah badan politik. Ia ada kepentingan dakwah dan ia ada kepentingan politik. Ia membawa risalah dakwah dan ia membawa risalah politik.

Kepentingan utamanya adalah untuk mendapatkan keyakinan rakyat semua kaum. Penerimaan semua kaum  adalah cabaran utamanya. Itulah masalah yang dihadapinya sejak kewujudannya.

Hari ini peranannya itu mendapat perhadian semua pihak terutama mereka yang mahukan perubahan besar dalam negara. Hampir semua jawapannya kepada isu yang berbangkit yang melibatkan gereja dan politik telah menarik perhatian banyak pihak. Ia pun pergi ke gereja untuk mendengar dan mendapatkan maklumat.

Isu gereja dan Jais ini mengundang cabaran besar buatnya. Isu ini mengundang sensitif buat semua pihak. Pendiriananya sedang diperhatikan oleh semua.

Peraturan ada semua agama lain tidak boleh membuat apa-apa percubaan bagi menukar agama orang Islam. Kunjungan orang Islam ke gereja atau ke kuil memang dipandang berat oleh orang Islam. Payah bagi orang Islam Malaysia untuk mengubah sensitif itu dan peraturan itu diketahui oleh semua.

Cuma umat Islam kurang sensitif jika ada orang Islam dan pemimpinnya hadir ke acara Taipusam di Batu Caves atau di mana-mana. Ertinya pada tertentu seperti itu boleh orang Islam  pergi menengok. Maka pada hari terbuka seperti itu orang Islam masuk ke gereja dan kurang syak masyarakat atas pemergiannya itu.

Mungkin gereja boleh menjamu orang miskin semua agama sebagai satu kegiatan kebanjikannya. Tetapi seeloknya tidak diadakan di gereja kerana masuk ke gereja bagi orang Islam tidak diterima oleh masyarakat Islam.

Tetapi kalau gereja itu selalu menjamu orang miskin secara terbuka atas apa  tujuan juga, maka tidak apa yang dibuat kalau orang Islam yang lapar masuk makan sama. Apa lagi kalau negara dan masyarakat Islam tidak menjaga orangnya yang lapar itu.       

Apa yang PAS dapat buat dalam isu ini? Ia ada kepentingan politik untuk semua dan ia membawa risalah Islam untuk semua. Di Jais dan dalam Jais ada penyokong PAS dan di gereja pun sudah ada yang tertarik pada PAS.

Maka ia mengambil langkah yang betul untuk bertemu dengan gereja dan Jais mendapatkan maklumat dan membuat keputusan atas tinjaunnya itu. Moga-moga ia dapat memberi jawapan yang baik seperti jawapannya dalam isu Allah sebagai nama Tuhan dan membaling api ke gereja. Semua orang menunggu kebijaksanaan PAS itu.

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved