Jumaat, 14 September 2012

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Mengingati mangsa feri karam Sungai Kerian

Posted: 13 Sep 2012 05:08 PM PDT

14 SEPT — 13 September mungkin seperti hari-hari lain yang berlalu, tetapi pada tahun 1972, hari ini adalah satu tragedi yang telah melumpuhkan seluruh Parit Buntar kerana peristiwa feri karam yang membawa pada kematian 27 orang di mana 25 daripadanya adalah pelajar sekolah. Sungai Kerian menjadi saksi kejadian tersebut dan lebih menyedihkan kedengaran tagisan dan jeritan budak sekolah yang terperangkap dalam van sedikit demi sedikit hilang ditelan arus deras dalam peristiwa feri karam 40 tahun yang lalu seolah-olah baru berlaku.

Hari ini Bandar Bharu (Kedah) dan Parit Buntar (Perak) dipisahkan dengan Sungai Kerian, bezanya 40 tahun yang lalu perhubungan antara dua pekan kecil ini ialah melalui feri tarik yang diikat dengan sistem pulley dan ditunda oleh bot kecil dari belakang. Kesibukan feri ini selalunya ialah pada waktu anak-anak ke sekolah kerana itu sahaja yang menghubungkan antara Bandar Bharu dan Pekan Parit Buntar. Semasa peristiwa itu berlaku hari ini, hujan dikatakan lebat dan arus sungainya deras sehingga salah satu tali yang memastikan keselamatan supaya feri tidak dipukul arus putus. Semasa itulah muncung feri mula tercuram sedikit demi sedikit sehingga bas yang berada di atas feri secara perlahan-perlahan menjunam ditelan arus deras. Kisah van yang terkunci dan tidak dapat dikeluarkan mereka yang berada di dalam sedangkan orang lain yang berada di kedua belah sungai hanya dapat melihat dari jauh menambahkan kepiluan kisah ini.

Kisah keperwiraan

Pagi tadi saya menghadiri majlis memperingati 40 tahun peristiwa tersebut dan menandatangani kehadiran tanda sokongan dan simpati. Seorang anak muda yang berpakaian segak duduk di belakang saya. Seorang wartawan India membisikkan kepada saya "tu lah cucu Anamalay, pengendali feri yang telah mengorbankan dirinya untuk menyelamatkan mangsa-mangsa karam" Selesai majlis saya bersalaman dengan anak muda ini dengan memulakan kata-kata semangat "I'm proud of your grandfather". Kisah lelaki India ini menjadi lagenda di kalangan mereka di Parit Buntar. Sebenarnya kisah ini dimaklumkan kepada saya oleh Siva (orang kuat Hindraf semasa PRU 12) sejak 2008 lagi, tetapi oleh kerana kesibukan urusan lain inisiatif mengenangkan peristiwa ini tertangguh. Sehinggalah 2012 apabila saya diwawancara oleh akhbar The Malay Mail beberapa hari lalu yang membuat liputan peristiwa ini dalam muka tengahnya hari ini, tragedi tersebut menjadi agenda saya yang tertangguh. Saya hadir dalam majlis peringatan 40 tahun pagi tadi untuk menyatakan sokongan saya kepada usaha mengumpul sejarah ini bagi pengajaran generasi hari ini. Saya juga difahamkan beberapa orang yang bertungkus lumus menyelamatkan mangsa turut dianugerahkan oleh YDPA ketika itu pingat Hang Tuah atas keberanian mereka. Bagi saya kisah ini menakjubkan di sebalik kesedihan tragedi yang menimpa rakyat di Parit Buntar ketika itu.

Peluang berucap

Walaupun kehadiran saya tidaklah secara resmi dijemput tetapi sambutan kedatangan saya disambut oleh jawatankuasa dengan penuh mesra malah saya diberi ruang untuk berucap. Berlatarbelakangkan Sungai Kerian di sebelah kiri saya, ucapan ringkas saya cuba mencungkil nilai keperwiraan di sebalik kesedihan tragedi untuk dijadikan semangat kepada hadirin yang mendengar. Saya juga menegaskan supaya pihak Majlis Daerah Kerian memberikan tapak untuk dijadikan memorial supaya peristiwa ini kekal sebagai memori kepada penduduk di sini. Majlis bertafakur sejenak dengan iringan pancaragam sekolah untuk mengingati mangsa terkorban. Selesai majlis saya bertemu dengan persatuan masyarakat sivil Parit Buntar yang mengambil inisiatif mengumpul bahan-bahan cerita malah mereka mahu mendirikan replika feri karam sebagai menghidupkan suasana tragedi itu. Saya menyatakan sokongan dan menghulurkan tangan untuk membantu demi rakyat Parit Buntar.

Terimakasih Malay Mail

Suratkhabar Malay Mail telah mengambil inisiatif dua muka surat tengah memaparkan gambar-gambar yang menyayat hati dalam tragedi tersebut bagi memperingati 40 tahun sejak peristiwa itu berlaku, syabas saya ucapkan malah cucu Anamalay memberitahu tahu program Astro "My Hometown" telah memaparkan tiga siri peristiwa tersebut. Walaupun ia tragedi tetapi mengingati semula 40 tahun itu adalah sebagai mengingati detik pilu dan kesedihan yang diratapi oleh seluruh rakyat di negara ini, khususnya warga Parit Buntar dan Bandar Bharu. Pagi tadi adalah imbauan silam, walaupun semasa itu saya masih kecil tetapi hari ini sebagai Ahli Parlimen saya merasakan seolah saya berada dalam detik-detik itu. Semoga roh mereka berada dalam ketenangan.

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

Stop spamming my phone, Raja Nong Chik!

Posted: 13 Sep 2012 04:30 PM PDT

SEPT 14 — If there is one thing that I hate to death, it is spam. Getting spam email is one of the most annoying things ever.

Even more annoying are spam SMSes... you know, the ones that tell you about cheap beer at various nightclubs or discounts at popular restaurants.

But recently, the most annoying spam SMSes I have received are from a certain politician and Cabinet minister who goes by the name of Raja Nong Chik.

It started when I decided to register to vote slightly less than a year ago. Registration went fine with no glitches (i.e. suddenly finding out I'm registered to vote in Sabah!)

My constituency, according to my IC address, is Lembah Pantai. As we know, the current MP in that area is PKR's Nurul Izzah Anwar.

Since I didn't vote in the last general election, I can't claim to have played a role in getting her into office.

And now that the 13th general election is coming up, rumour has it that Umno will be fielding Raja Nong Chik in Lembah Pantai.

Now right after I had registered to vote (at the Election Commission office in Shah Alam), I started receiving the SMSes.

The first one wished me Selamat Hari Raya Aidiladha, signed off with "RAJA NONG CHIK."

I was quite shocked! I had only just registered a couple of weeks ago and now this Cabinet minister already had my mobile phone number.

I was about to cry "personal data theft!", but quickly restrained myself. Good thing I did because, apparently, there is no such law against that in Malaysia.

After that, it just went on and on. I started receiving New Year greetings, advice on how to spend my Ramadan and even an invitation for Lailatul Qadar prayers.

Last month, I even received an SMS that had the hash tags #MERDEKA55 and #JANJIDITEPATI! He could be using the same bot service as #YORAIS!

The last straw came last Tuesday. My iPhone blew out the fog-horn ring tone, indicating that an SMS had come in so I quickly checked my phone.

When I noticed it was from Raja Nong Chik, I just got annoyed. But what pushed me to the edge was the content of the SMS itself.

"SLMT HARI LAHIR. Moga terus berjaya. Sama2 kita berdoa di hari lahir anda, agar agama, bangsa & tanahair terus terpelihara. Ikhlas: Raja Nong Chik, Menteri WPKB." (Happy birthday. May you have continuous success. Let us pray on your birthday that our religion, race and homeland are protected. Sincerely: Raja Nong Chik, FTUW.)

I couldn't take it anymore and although I knew it was useless, I immediately typed and sent a response to the bot mobile phone number.

"You got it wrong. My birthday is in June."

Now, every time I'm in Bangsar or its surrounding vicinity, and I see a poster, banner or bunting with Raja Nong Chik's face on it, I get turned off.

I literally feel sick and this is without even listening to him speak about his policies and promises. So much so that I'm inclined to vote for the other candidate.

I guess his plan to garner votes (that is if he really is going to contest in the Lembah Pantai constituency) is back-firing.

What he needs is someone with a decent enough level of intelligence to advise him on his A&P campaign. It's really simple actually and I think I'll SMS him my advice: "Don't irritate your voters."

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved