Ahad, 2 September 2012

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Politiking, oh politiking…

Posted: 01 Sep 2012 04:58 PM PDT

2 SEPT — Politiking merupakan sesuatu yang lumrah dalam kehidupan seharian. Ia boleh berlaku di tempat kerja, di rumah, sekolah mahupun dalam kalangan anggota keluarga sendiri. 

Hampir semua daripada kita pasti akan mengharungi pengalaman tersebut. 

Banyak ketikanya, perasaan yang dialami adalah bercampur-campur. Ada yang enak dan tidak kurang juga yang kurang enak. 

Pastinya, politiking bukan sesuatu yang indah, lebih-lebih lagi di tempat kerja. Jika di rumah mahupun sekolah, seseorang itu hanya perlu berhadapan dengan sekumpulan manusia yang kecil, di tempat kerja pula…situasinya agak berlainan. 

Di tempat kerja, mereka perlu berhadapan dengan lautan manusia yang ramai, masing-masing dengan ego tersendiri. Sejauhmana seseorang itu berhadapan dengan politiking di tempat kerja banyak bergantung kepada beberapa faktor seperti jenis jawatan yang disandang, sejauhmana dirinya menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran dan kesanggupan rakan sejawat di tempat kerja baru menerima kehadirannya. 

Mereka mungkin merasa marah dan ingin melakukan sesuatu untuk memperbetulkan keadaan. Kadangkala, usaha itu berjaya dan adakalanya juga gagal. 

Mahu tidak mahu, inilah alam pekerjaan yang penuh dengan pelbagai watak manusia. Jujur, hipokrit, berterus-terangnya — semuanya kelihatan! 

Selagi ada individu yang bernama manusia dan selagi ada kuasa di hadapannya, maka jangan harap ia akan terhenti di pertengahan jalan. Sememangnya, situasi sedemikian sesuatu yang membingungkan tetapi sedia maklum bahawa setiap orang perlu berbuat demikian semata-mata untuk menjaga periuk nasi mereka. 

Bayangkan, siapakah yang mahu periuk nasinya terjejas? Semuanya memang pentingkan diri sendiri. Daripada dirinya mati, lebih baik orang lain mati terlebih dahulu…inilah mentaliti sekarang di mana-mana. 

Pendek kata, dalam alam pekerjaan…siapa yang tahan lasak, dialah yang akan kekal.  Perkara ini adalah benar lebih-lebih lagi bagi mereka yang bekerja di sebuah organisasi yang besar. 

Ramai beranggapan politik itu kotor. Namun hakikatnya, yang mengotorkan politik itu adalah manusia atau si pelaku itu sendiri. Tuhan telah mencipta kita kepada beberapa ras dan keturunan dengan harapan mereka dapat berinteraksi dan berkenal-kenalan. Namun ada ketikanya, harapan itu tinggal harapan semata-mata. 

Politiking di tempat kerja sememangnya bukan sesuatu yang mudah diatasi. Bagi yang lemah ketahanan, sudah tentu mereka akan hanyut dengan pelbagai gosip dan halangan yang meloyakan. 

Tetapi bagi mereka yang kuat dan sanggup menahan asakan demi asakan, segala kesukaran dapat diharungi dengan mudah. Inilah sebenarnya sikap yang perlu ada pada seseorang untuk menangani politiking di tempat kerja. 

Mereka diupah untuk bekerja dan memberikan yang terbaik kepada syarikat yang dinaungi, bukannya bergosip mahupun berpolitik. Jika beria-ia untuk berpolitik, nasihat kepada individu terbabit…ceburilah arena politik yang penuh dengan kepura-puraan. 

Apa tidaknya, dalam arena politik…mereka ini lebih bebas untuk menterjemahkan apa yang ingin disampaikan. Temberang sedikit orang lain masih ada orang akan mempercayai mereka. 

Tidak dinafikan politiking di tempat kerja adalah sesuatu yang biasa. Apapun, ia tidak boleh dibiarkan merebak ke satu tahap yang mana ia boleh memberi kesan serius kepada perjalanan operasi syarikat. Yang pasti, reputasi syarikat yang dinaungi itu akan menerima tempiasnya jika masalah politiking tidak ditangani dengan bijak. 

Tidak salah untuk "berpolitiking" di tempat kerja. Ia boleh dianggap sebagai sesuatu yang positif jika ia membantu pekerja memperbaiki prestasinya. Malangnya, ia hanya dapat diatasi jika semua pelaku memilih untuk meletakkan kepentingan syarikat sebagai keutamaan berbanding kepentingan agenda peribadi. 

Untuk itu, adalah penting bagi mereka yang terkesan dengan politiking keterlaluan di tempat kerja agar banyakkan bersabar dan tabah. Tidak rugi untuk seseorang itu bersabar. Kesabaran mengajar kita untuk sentiasa tenang dan tidak melakukan sesuatu secara terburu-buru. 

Apa gunanya untuk seseorang individu itu merasa marah terhadap situasi yang berada di luar kawalannya? Apakah mereka harus marah setiap kali ada pihak yang cuba menguji kesabarannya? Bagaimana jika ada 100 orang yang mempunyai sikap sebegitu? Perlukah kerenah pihak sebegini turut dilayan? 

Selain bersabar, seseorang pekerja itu harus bijak bermain perang psikologi dengan pihak yang satu lagi. Gosip ataupun hasutan yang cuba dicetuskan merupakan sebahagian daripada perang psikologi untuk membuatkan seseorang itu marah. 

Maka, sebagai seorang manusia yang telah dikurniakan akal fikiran, mereka perlu bijak menilai dan memerhati tindak-tanduk pihak yang satu lagi agar tidak terperangkap dalam permainan musuh. 

Bukankah kesabaran sebahagian daripada iman? 

Kepada pemimpin-pemimpin politik yang akan bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti, nasihat ini juga sesuai untuk anda semua. 

* Pandangan di atas hanyalah komentar peribadi penulis.

Register to vote

Posted: 01 Sep 2012 04:51 PM PDT

SEPT 2 — The deadline for registering to vote for the last quarter of the year is September 15, 2012. Elections must be held before April 28, 2013, after the five year mandate is up. 

While 2008 was the year of the political tsunami, 2013 could well be the year of change. (For better or worse is another story) 

The Opposition is confident of wresting Putrajaya from the ruling coalition through the people's vote. However, there have been many concerns about the transparency and validity of the elections itself. 

The large turnout at the BERSIH rally — founded with the objective of a clean and fair elections — shows that a substantial number of people believe the electoral machinery can be improved. Furthermore, numerous reports have emerged about phantom voters and "bought" votes. 

The big question on many of the rakyat's minds  now is whether the ruling coalition will sabotage any potential win by the Opposition through bogus votes, vote buying and vote coercion (as in the case of uniformed personnel who are made to vote the ruling coalition as reported by some online media). 

There are also enough concerns about vote counts on Election Day that Tindak Malaysia is urging citizens to volunteer to be polling agents to ensure accurate vote counts. (www.tindakmalaysia.com). 

I whole heartedly support Tindak Malaysia's move to involve citizens in ensuring a clean and fair election and call on all Malaysians keen to be a part of nation making to volunteer. 

The fact that members of the Election Commission are members of a political party has also called the integrity of the commission into question. 

All this leads to fears that the elections may be rigged. 

However, the government is making efforts to ensure a clean and fair election to the best of their ability. They have introduced the use of indelible ink and shown they have listened to the concerns of the BERSIH movement. 

Furthermore, while some may construe the handing out of cash assistance to the poor as blatant vote buying, it can't be denied that it is part of a government's duty to help the poor. It's a fine line between vote buying and helping the poor. 

In Malaysia, we have 27 million people of which  up to 15,683,808 (by Februaury 2012) are eligible to vote. That's about half our population. Unfortunately, not everyone who is eligible has registered to vote. 

I believe that despite all the accusations of vote tampering, it would be difficult to overturn the people's will if large enough numbers turn out to vote (whoever it is they want to vote for). 

Meanwhile the prime minister has painstakingly reached out to the public. Datuk Seri Najib Razak is one of the most popular political leaders on Twitter, garnering a large number of followers. He has tweeted constantly, speaking directly to the people and hearing their concerns. 

He has made it clear that there will be transformational programmes in place according to the changes desired by the public. Obviously, the ruling coalition is trying very hard to win public approval as it does not have a mechanism in place to seal a win like how an authoritarian or dictatorial government would. 

So while we may have doubts over the legitamacy of the elections, let's be fair to the ruling coalition too. 

It should be a fair fight — where the people emerge as the true winners by being able to have a say about what kind of government they want. 

As such, it boils down to us, the rakyat, to step up to the plate. It is the responsibility of all Malaysians to register to vote and to eventually make your voices heard at the polling booth. 

There is little point in complaining about a political party if one does not vote and decide who should govern. It makes more sense to vote than to sit at the mamak all day making demands. 

Whether you trust the government is experienced enough to handle the needs of the nation or you want change and are willing to chance the country's future with a new management team, is your perogative. But if you didn't register to vote, and your political party loses, don't cry injustice or unfair politicking. 

Pos Malaysia handles voter registeration and is easily accessible in every state. All you need to do is bring your MyKad and yourself. This Merdeka, let all eligible voters be registered to vote!

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved