Isnin, 29 Oktober 2012

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Menghadapi kematian (Bahagian 1)

Posted: 28 Oct 2012 04:17 PM PDT

29 OKT — "Mengapa mayat kaum India dibakar dan bukan ditanam? Adakah mayat itu dimandikan dan disembahyangkan?"

Antara perkara yang sering ditanya kepada saya oleh rakan-rakan pelbagai kaum adalah berkaitan upacara menyempurnakan mayat mengikut budaya India; khususnya agama Hindu.

Pertanyaan seperti ini tidaklah bermaksud menghina atau mempersoalkan amalan dan budaya kaum India. Sebaliknya menunjukkan bahawa individu yang bertanya tadi berminat untuk mengetahui, memahami dan menghormati amalan dan budaya kaum India.

Beberapa barangan perlu disediakan bagi menjalankan upacara menyempurnakan jenazah.

Malah, sering juga timbul masalah dalam kalangan kaum India sendiri untuk memberi penjelasan mengenai upacara menyempurnakan mayat. Maka, saya melakukan sedikit kerja mengumpul bahan dan maklumat umum berkaitan upacara menyempurnakan mayat dalam kalangan masyarakat India beragama Hindu.

Perlu dijelaskan bahawa penerangan yang saya berikan adalah secara umum. Mungkin sahaja ada kelompok tertentu yang mempunyai amalan yang berbeza sedikit berbanding kelompok lain. Namun, asasnya adalah hampir sama. Tambahan pula, tujuan saya adalah untuk memberikan penjelasan umum; bukan penerangan terperinci mewakili kelompok tertentu.

Perkara pertama yang perlu dilakukan oleh kaum keluarga, sahabat handai dan jiran tetangga yang mahu terlibat sama dalam upacara menyempurnakan mayat adalah bertenang. Demikian nasihat pertama yang diberikan oleh salah seorang warga emas yang saya temui untuk mendapatkan panduan dan pandangan apabila saya mahu menulis sebuah makalah bagi majalah Sarina (Oktober dan November 2004).

Peringatan ini amat penting kerana sering kali timbul pelbagai masalah, pergeseran dan pergaduhan kecil apabila ada kematian dalam masyarakat India. Masing-masing perlu bertenang dan berfikir secara rasional tentang kerja-kerja yang perlu dilakukan bagi memastikan upacara berjalan lancar.

Jenazah biasanya akan diletak di ruang tamu. Sebaik sahaja individu berkenaan menghembus nafas terakhir, sesudu air akan disuap ke mulut. Penggunaan perkataan "mayat" (ponem) akan dielakkan kerana dirasakan kurang manis dan seperti tidak menghormati si mati. Sebaliknya, istilah "predham" (jenazah) akan digunakan. (Walaupun pasti akan ada puak yang mempertikaikan penggunaan istilah "jenazah" bagi orang "Tidak Islam".)

Jenazah diletakkan di atas tikar dengan posisi kepala mengarah ke selatan. Namun, kini, ramai yang hanya berpegang pada konsep kaki mengarah ke pintu masuk; seperti budaya Cina.

Anak lelaki si mati atau salah seorang warga emas dalam keluarga berkenaan akan mengulang mantera "Narayana", "Govinda" atau "Nama Shivaya" sebanyak tiga kali ke cuping telinga si mati.

Mata dan mulut si mati perlu dipastikan tertutup. Ibu jari kaki akan dirapatkan dan diikat menggunakan tali. Manakala kedua-dua tangan akan ditemukan pada paras dada dalam posisi seperti mengucapkan "vanakam" mengikut budaya India. Sekali lagi, ibu jari diikat bagi memastikan kedudukan itu kekal.

Sekiranya si mati adalah lelaki atau pun seorang balu, maka sehelai kain putih akan digunakan untuk menutup jenazah dari hujung kaki hingga ke leher. Bagi wanita yang belum berkahwin atau wanita yang suaminya masih hidup, kain warna jingga, kuning atau merah harus digunakan.

Pucuk dan daun tulasi akan diletak berhampiran telinga kanan jenazah. Lampu minyak bersumbu tunggal dipasang dan diletakkan berhampiran kepala jenazah. Ada juga yang turut meletakkan foto dewa atau dewi kegemaran si mati di sebelah lampu itu. Setanggi berbau harum turut dipasang dan diletakkan di sana.

Kaum keluarga yang berada di sisi biasanya akan menyanyikan Sivapuranam iaitu teks suci karya Manikavasagar yang menceritakan bagaimana manusia lahir di bumi dan akhirnya bersatu dengan Pencipta.

Rangkap 12 hingga 30 dari Bab 2 kitab Bhagavid Gita juga boleh dibaca jika mahu. Apa pun bentuk nyanyian atau mantera yang dibaca, syarat utama adalah bahawa semua orang harus mampu mengawal emosi dan tidak meratapi pemergian si mati.

Mengikut kepercayaan budaya India, apabila seseorang meninggal dunia, roh berkenaan belum sepenuhnya meninggalkan jasad. Maka, roh itu masih berada di sekitar jenazah.

Dengan itu, lagu-lagu suci yang dinyanyikan itu masih boleh didengar oleh roh si mati. Apabila mendengar lagu-lagu suci ini, kononnya, dosa si mati akan berkurangan. Lagu-lagu yang memuja Tuhan juga membantu roh si mati mencari jalan mudah untuk kembali kepada Pencipta.

Sementara itu, di luar rumah pula, kayu, arang dan kapur barus dibakar dalam sebuah belanga tanah liat bermulut besar. Api dalam belanga ini perlu dipastikan tidak padam sehingga jenazah dibawa ke tempat pembakaran mayat.

Bagi memastikan upacara menyempurnakan jenazah berjalan lancar, beberapa bahan perlu dipastikan tersedia dan mudah diperoleh. Antaranya adalah sebiji belanga kecil dan sebiji lagi bersaiz besar sedikit. Turut diperlukan satu kilogram beras, kain putih/kuning/jingga merah sepanjang 2.5 meter, kapur barus, setanggi, mancis, lampu minyak, sirih dan pinang.

Bunga, daun tulasi, kayu kering, arang, serbuk kunyit, kunkumam, tirunur, serbuk cendana, susu serta duit syiling juga diperlukan. Seperti disebutkan sejak awal, bahan-bahan ini adalah bahan am dan mungkin ada tokok-tambah mengikut keturunan dan kelompok masyarakat.

Bagi menyempurnakan upacara memandikan jenazah, air biasanya dibawa dari rumah jiran. Sementara itu, kaum-kerabat akan menyapu minyak dan serbuk sintok (siakai) pada dahi si mati. Kemudian barulah dimandikan oleh beberapa orang yang berpengalaman serta rapat dengan si mati.

Jenazah sepatutnya dimandikan dua atau tiga jam sebelum dijadual dibawa ke krematorium di mana jenazah akan dibakar nanti. Proses memandikan jenazah harus dilakukan secara senyap dan tenang. Tempat jenazah dimandikan biasanya akan ditutup dengan kain putih di sekelilingnya.

Kumpulan yang menguruskan jenazah untuk dimandikan perlu berhati-hati agar jenazah tetap berada dalam keadaan sempurna. Setiap individu yang memandikan jenazah juga perlu terlebih dahulu menuang air atas tubuh mereka dan kekal basah sepanjang memandikan jenazah.

Selepas jenazah dimandikan, maka akan dipakaikan pakaian baru atau pakaian kegemaran mendiang semasa hayatnya. Kemudian, jenazah ditempatkan di dalam keranda dan diletak di ruang tamu untuk dilihat oleh kaum keluarga dan sahabat handai. — Bersambung

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

A language-divided Malaysia?

Posted: 28 Oct 2012 04:08 PM PDT

OCT 29 — Many of us live different worlds every day. At work we play the role expected of us by our bosses and colleagues whereas at home we become loving fathers or mothers or sons or daughters. And then with friends we shed those roles and become the wise-cracking funny person that never fails to draw some laughter out of any conversation.

These different worlds we live and keep separate are often defined by who we become in each of them. Yet in Malaysia there is something else that divides our lives into two or even three separate realms: the language we speak.

I experienced it first-hand when I stepped foot in university. Having somehow been pulled into the English debating community since the orientation week, I met plenty of people comfortable with using English as their main medium of interaction. 

Even some of my Malay friends back then spoke to me entirely in English, astonishing some of our mutual friends who would expect two Malays to speak in Malay to each other.

And then I also met a different group of friends who were not comfortable with English. They understand it and some of them have some command of it, but they avoid using it as much as they can. To these people I spoke in Malay, and whenever my two different types of friends chanced upon each other, more often than not awkwardness ensued as they don't interact much.

Chances are that, like me, you also have different categories of friends based on what language(s) they are comfortable with. Maybe in addition to English and Malay you have friends who shy away from both languages, preferring Mandarin or any other dialect.

And the people who prefer a certain language and avoid the others tend to flock together — the English-phobic Malays would hang out with similar-minded Malays, English-centric Malays would prefer being with English-speaking Malays, vice versa. And often the only social bridge between people of two different groups is a mutual friend comfortable with both languages.

This seemingly natural separation based on language preference and fluency has always fascinated me. Reading a fellow columnist's thoughts on the culture of language shaming recently, I wondered if such a culture and the separation are intertwined. I brought it up during a conversation with a prominent Malay property investment speaker, Mr A, who conducts his seminars in English.

It turned out that, growing up, Mr A also experienced language shaming in school first-hand, and even today wonders at the general absence of Malays at his seminars. When asked where he thinks they are, he revealed that the Malay property investors flock to seminars conducted in Malay. While it is sensible that people would attend seminars they can easily understand, he found the fact that relatively so few Malays are comfortable with English worrying.

"By my son's generation in few more decades, I see Malaysia as being divided not by race but by language," he concludes. "Those who speak English and those who don't."

If that is indeed the direction we are heading towards, the prospect is chilling. Chances are if you are reading this, using English doesn't twist your stomach into knots. And already we are seeing today that lacking English proficiency closes doors to many fresh graduates looking for their first job, forced to a segment of the job market that does not require English skills — and their world is increasingly falling behind as more and more employers place value on English command.

With English providing access to opportunities otherwise unattainable to many of us in this day and age, what would become of the latter group by then?

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved