Selasa, 27 November 2012

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Mahu gunting rambut di KB?

Posted: 26 Nov 2012 04:21 PM PST

27 NOV — Sure heboh

Heboh di dada akhbar penguatkuasaan undang-undang oleh Majlis Perbandaran Kota Baru Bandaraya Islam (MPKB BI) ke atas sebuah saloon gunting rambut wanita di KB Mall. Tindakan itu berpandukan pada seksyen 107(2) Undang Kecil Majlis Tempatan yang sudah berjalan sejak 1991 lagi. Peruntukan undang-undang ini melarang wanita menggunting rambut lelaki dan begitulah sebaliknya. Biasalah di Malaysia, perkara lama boleh disensasikan asalkan ada kepentingan di situ. Kali ini undang-undang kecil yang sudah lama dikuatkuasakan tiba-tiba menjadi sensasi dan yang menariknya semua pihak menambah rencah mengikut selera masing-masing, sure heboh satu Malaysia punya.

Hadiah Krismas

Di Malaysia sesuatu isu itu apabila hangit sangat diputarkan sehingga kita tidak tahu apa puncanya dan apa isunya. Disensasikan dengan kebebasan media ala Malaysia, orang ramai disuap secara paksa dengan apa yang dimahukan oleh pencacai politik. Tiada budaya sihat di mana berbagai pandangan membentuk kematangan rakyat berfikir. MCA nampaknya seronok dalam isu saman di KB Mall ini ke atas pengusaha saloon sehingga menganggap ini adalah "hadiah dari tuhan untuk sambutan Krismas" dengan kata lain mereka mendapat "peluru percuma" membantai PAS dengan bantaian maut. Semua sedia maklum betapa MCA jadi parti yang terpalit dengan krisis termasuk moral di mana pelakon utamanya adalah presidennya sendiri. Walaupun demikian dia masih tetap Presiden, entah apa ilmu dipakainya ataupun perwakilan ada tahap tertentu menentukan kepimpinannya. Saya boleh bayang betapa sukanya parti ini mendapat hadiah Krismas dengan isu di KB Mall ini. Tapi... tunggu dulu, apa isunya?

Keselesaan atau paksaan

Apa yang dihebohkan adalah isu segregasi jantina, walaupun perbahasannya luas, saya mahu melihat dari sudut memberikan keselesaan dan menjaga hak wanita sebagai menangkis hujah pihak tertentu yang membawa konotasi negatif. Bukankah amalan segregasi ini telahpun diamalkan di negara-negara lain termasuk Jepun dan India wa imma di China dan Eropah sendiri? Tidak berbangkit isu ini dikaitkan dengan "memaksa hak bukan Islam" ia adalah untuk memelihara keselesaan kaum Hawa yang perlu pembelaan terhadap ruangnya yang tidak boleh dikongsi sama oleh kaum Adam. Keselesaan ruang dicipta eksklusif untuk wanita di dalam pengangkutan awam, tempat awam dan ketika berbaris panjang bukan kerana diskriminasi tetapi kerana menjaga sifat wanita yang lemah lembut supaya tak perlu berasak dengan lelaki atau berebut tempat.Manakala di saloon pula segregasi adalah bentuk keselesaan supaya wanita mendapat ruang eksklusifnya tanpa diganggu dengan kehadiran kaum lelaki sebagai pengguntingnya mahupun sebagai pelanggannya. Amalan segregasi jantina ini perlu dilihat dalam perspektif keselesaan dan bukan paksaan. Adakah ini bermakna semua wanita bersetuju ruang eksklusif mereka dicerobohi dan dikongsi khususnya di tempat seperti saloon wanita seperti yang dilaungkan oleh MCA dan yang sama waktu dengannya? Apakah yang MCA perjuangkan? Hak wanita atau mahu publisiti politik? Mengaitkan isu ini dengan kononnya memaksa bukan Islam adalah tersasar dari fahaman malah menggambarkan kecelaruan MCA dalam isu ini. Mereka tidak dapat membezakan antara memberi keselesaan dengan paksaan, apatah lagi MCA buat sekian kalinya menggunakan Islam sebagai temanya kononnya undang-undang ini memaksa bukan Islam!

Unisex

Perkataan unisex menggambarkan ianya terbuka untuk lelaki dan wanita. Ia adalah manifestasi kebebasan yang menggambarkan kemodenan apabila ia mula diperkenalkan, maka lahirlah unisex saloon. Bagi sesetengah pihak konsep ini disalahertikan untuk mewajarkan kegiatan yang boleh memberi ruang kepada aktiviti yang tidak ada kena mengena dengan pendandanan rambut. Banyak aktiviti di bandar besar menggunakan platform ini untuk menawarkan khidmat lain dari dandanan rambut. Walaupun tidak semua yang mengambil kesempatan tapi tiada jaminan kekal yang profesion ini terpelihara dari tujuan lain. Sebagai tanda prevention is better than cure, adalah normal bagi negeri seperti Kelantan yang padat budaya ketimurannya memelihara nilai-nilai ini dari dicemari. Bukankah budaya sebahagian dari faktor mempengaruhi sesuatu perundangan?

Undang-undang kecil

Oleh kerana tindakan ini adalah tindakan yang diperuntukkan oleh perundangan maka adalah wajar pihak yang tidak berpuas hati menangani isu ini mengikut perundangan juga. Masyarakat yang demokratik bukan sahaja melaungkan hak kebebasannya tetapi dia juga menggunakan saluran perundangan untuk memperbaiki keadaan masyarakatnya. Tiada yang mutlak dan tidak boleh dipertikaikan selagimana ia berlaku dalam konteks perundangan yang bebas memberi intepretasi kepada permasalahan yang timbul. Saya juga melihat di sebalik rencah selera politik Umno dan MCA yang ditambah dalam isu ini, MPKB BI perlu menilai semula peruntukan-peruntukan ini dengan semangat memperbaikinya dari masa ke semasa mengikut kesesuaian dan tahap persediaan. Sebuah kerajaan yang mahu berkhidmat kepada subjeknya perlu peka dan sensitif dengan respons yang tulen dari orang ramai lalu memperluaskan ruang dialog samada memahamkan undang-undang tertentu ataupun mengharapkan feedback orang ramai. Semangat dialog dan sikap demokratik ini perlu diambil oleh kerajaan Kelantan dan mana-mana kerajaan lain,supaya isu ini dilanggani dengan bijaksana dan sikap yang terbuka.

Di mana silapnya

Di negeri-negeri lain berselerak lesen yang dikeluarkan oleh majlis kerajaan tempatan yang disalahgunakan untuk kegiatan tidak bermoral. Walaupun operasi demi operasi dilakukan ia tetap tumbuh seperti cendawan. Harga yang dibayar oleh masyarakat dalam gejala ini amatlah tinggi di mana seks bebas, pemerdagangan orang dan perhambaan moden telah meluas dan melata. Semuanya bermula dengan pemberian lesen untuk mereka beroperasi, walaupun tidak adil isu KB Mall ini dikaitkan dengan kegiatan tidak bermoral tetapi sekurangnya MPKB BI mahu menutup ruang-ruang ini daripada berlaku, di mana silapnya? Adakah kerana bukan Islam dipaksa untuk menerima undang-undang segregasi jantina ini ataukah kerana undang-undang kecil ini mahu memelihara kemaslahatan yang lebih besar untuk semua? Ataukah silapnya ialah MPKB BI mahu memelihara kesopanan wanita timur?

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

Mourinho’s Madrid empire crumbling

Posted: 26 Nov 2012 04:09 PM PST

NOV 27 — Love him or loathe him (and you may be aware that I'm firmly in the latter camp), life is never dull when Jose Mourinho's around.

The Real Madrid boss reacted to his team's latest title setback — a 1-0 defeat at Real Betis on Saturday night — in typically outspoken style.

After starting off by saying that he wouldn't make any excuses for his team's loss, he promptly proceeded to make excuses for his team's loss.

Specifically, Mourinho lambasted the officials for failing to award Madrid a late penalty and ruling out a goal by Karim Benzema for a questionable offside.

He was also upset that the fixture at Betis had been scheduled for Saturday night, three days after Madrid's Champions League game at Manchester City, whereas title rivals Barcelona had been allowed an extra day of preparation for Sunday's game at Levante following their midweek trip to Spartak Moscow.

The post-match outburst at Betis was just the latest in a long line of controversial incidents involving Mourinho this season, and the increasing frequency of his complaints suggests that everything might soon come to a head.

Mourinho seems to be a man who thrives on confrontation — he never seems happy unless he is starting a fire somewhere. Whether he's conscious of it or not, his relentless habit of entering into personal vendettas is probably an important part of his mental approach to the job, firing his competitive instinct and providing a more personal edge to his motivation.

Normally, Madrid's perennial rivals Barcelona are the logical recipients of his outrage, as they were again on Saturday night when he ridiculously suggested that the Catalan club control the scheduling of fixtures.

However, Mourinho's attempts to commence a flame war between himself and Barcelona have largely failed so far this season for the simple reason that new Barca boss Tito Vilanova has stoically refused to play ball.

Recognising that he doesn't possess the same kind of charisma or media-friendly magnetism of his Madrid contemporary, Vilanova simply dismisses any attempt of Mourinho to get under his skin with a tired shrug of the shoulders, admirably refusing to respond to the goading of journalists by venturing into confrontation or criticism of Mourinho.

It's a wise choice: any war of words between the two managers would undoubtedly be won by Mourinho because it's something that he's brilliant at, and Vilanova is therefore much better off leaving well alone.

This, no doubt, has enraged Mourinho further: the man he's trying to fight is simply refusing to have anything to do with it, preferring instead to turn his back and calmly walk away.

And so he's also managed to find other victims for his fury. Notably, around a month ago Mourinho started a verbal tussle within his own club by criticising the selection and tactical policies of Madrid's B team manager Alberto Toril, who was publicly condemned by Mourinho in a press conference for failing to play his teams in the way that the Portuguese boss wants him to.

That's right: Mourinho is prepared to start fires within his own club. Nobody is safe from his tongue-lashings — even members of his own coaching staff.

Such an aggressive approach is just about tolerable when the team is winning, as Madrid were last season when they brilliantly set new La Liga records for points, wins and goals in the course of ending Barcelona's run of four consecutive league trophies.

But this season Madrid have lost that winning habit, with Saturday's defeat at Betis leaving them 11 points adrift of rampant league leaders Barca, who extended their lead into double figures with a crushing 4-0 victory at Levante on Sunday.

In fact, Madrid have already lost no less than five games so far this season when all competitions are considered, and face the prospect of a tough draw in the last 16 of the Champions League following their failure to overhaul Borussia Dortmund in the group stage.

Despite operating with practically the same squad that was so dominant last season, Mourinho's team have clearly lost their way in the current campaign, somehow failing to find the bite and penetration that made them such a potent force in the past.

Whether and to what extent Mourinho is directly to blame for the deterioration is questionable — the players should also be held to account for the lethargy of some of their performances — but any manager is always ultimately responsible for the successes or failures of his team, and the mounting pressure on Mourinho will only be exacerbated by his insistence upon continually upsetting everybody.

An unpopular and charmless coach can be tolerated if he wins; if he doesn't, he quickly turns into a liability. And that's exactly what Mourinho is rapidly becoming for Real Madrid, a club that is rightly proud of its traditions and history of stylish success, and is unwilling to become tainted by the aggressive vulgarity that comes as par for the course with Mourinho.

The club's president Florentino Perez faces an interesting few months. Sacking Mourinho — one of the most successful coaches in the history of football — is an enormous decision, but the Portuguese boss is unlikely to resign unless he is guaranteed a full financial pay-off.

For the good of Real Madrid, Perez probably needs to steel himself in preparation of making that big decision. At the moment, Mourinho's inability to behave with grace or respect is starting to sully his club's reputation; Real Madrid deserve better. 

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved