Sabtu, 12 Januari 2013

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Nasib seniman jalanan terpinggir

Posted: 11 Jan 2013 04:58 PM PST

12 JAN ― Apabila membaca artikel yang bertarikh 7 Januari di Berita Harian Online yang bertajuk "Seniman jalanan terjejas DBKL rampas peralatan", tidak ada apa yang boleh saya saya katakan lagi melainkan memang tidak ada jaminan tentang nasib para seniman jalanan yang berkarya di jalanan dari tahun 70an dulu sampailah ke hari ini.

Saya katakan begitu kerana setiap kali Datuk Bandar Kuala Lumpur bertukar, mereka akan punya idea yang berbeza dan segalanya bergantung di atas budi bicara mereka. Jika tidak suka, apa yang kita mampu lakukan?

Mungkin Datuk Bandar yang baru ini, Datuk Ahmad Phesal yang dilantik sebagai Datuk Bandar Kuala Lumpur berkuatkuasa 12 Julai 2012 , agak terbuka dan prihatin dalam menangani isu seniman jalanan, pun begitu adakah pegawai-pegawai bawahannya akan seiring dan senada dengan pandangannya?

Padahal para pelukis yang melukis di Bukit Bintang sudah melukis di sana sejak beberapa tahun yang lepas, juga para pemuzik jalanan atau busker.

Saya pun sedia maklum juga bahawa kita masih tinggal di negara yang membangun, tapi perlu diingat majoriti mentaliti dan tahap pemikiran rakyat semakin matang dalam menilai apa itu seni dan kepelbagaiannya.

Tentang hal rakan pelukis yang peralatan melukis mereka dirampas oleh pihak DBKL sewaktu sedang melukis potret pelancong , hal yang sebegitu sepatutnya tidak berlaku jika ada rasa tolak ansur dan hormat kita kepada sesuatu karya seni itu.

Mengganggu periuk nasi sang pelukis satu hal, memberikan impak yang negatif di mata para pelancong pun satu hal juga.

Kejadian yang berlaku di depan mata mereka sendiri mungkin akan buat mereka berfikir betapa Malaysia yang megah dengan bangunan berkembar Petronas di KLCC ini rupanya masih mengamalkan sistem dan pemikiran yang jumud sedang negara sudah mencapai kemerdekaan sejak 50 tahun dulu lagi.

Bagi saya tidak kisahlah jika kita ini pelukis dari golongan elit mahupun di tepi jalan. Yang penting kita bebas berkarya dalam bentuk dan ragam yang kita mahu dan suka selagi masih tertakluk kepada hukum dan peradaban.

Ada pelukis memilih jalan komersial yang penuh dengan kilauan bintang yang bergemerlapan yang penuh dengan puji-pujian, ada pelukis pula lebih suka memilih jalanan sebagai tempat mereka untuk berkarya walau tanpa kemilau bintang melainkan bintang yang bersinar di waktu malam di langit sana.

Seni adalah hal yang berkaitan dengan kreativiti atau bakat yang tidak semua kita akan memilikinya. Tidak semua kita akan pandai melukis mahupun bermain muzik kerana itu adalah anugerah dari pencipta kepada siapa yang dipilihNya.

Kita masih mudah menilai dari segi luaran. Dengan imej mereka yang biasa-biasa saja, kita lebih senang menilai mereka dari sudut yang negatif saja. Itu bagi saya pandangan di abad yang ke-18, di zaman kesultanan Melaka dulu.

Begitu juga apabila saya melihat isu pemuzik jalanan (busker). Pada bulan Ogos 2011 di Bukit Bintang juga, para pegawai dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) telah memberkas seorang busker yang mereka labelkan sebagai pengemis.

Busker itu melumurkan seluruh badannya dengan warna keemasan dan berdiri tegak seperti patung. Untuk bergambar dengannya kita perlu membayar sebanyak RM2.

Pun mereka itu masih tidak faham tentang busking dan konsepnya. Bukankah tangkapan itu sesuatu yang menunjukkan tahap pemikiran mereka masih ke belakang zaman sewaktu negara masih di jajah penjajah dulu ?

Adakah Akta Orang-Orang Papa 1977 ( Akta 183 ) itu masih releven di tahun 2013 ini? Atau pun adakah busker atau seniman jalanan itu masih disamakan dengan golongan pengemis? Sedang di negara maju sana aktiviti busking sudah pun bermula sejak abad ke 18 lagi.

Perkara yang paling penting adalah "sokongan" dari pihak Penguasa juga Kerajaan. Apa yang saya lihat dan faham bila kita tanya pihak kerajaan, respon mereka semakin positif tapi itulah, bila sampai ke Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan JKM lain pula pandangan mereka.

Sebagai busker, saya turut dijemput bernyanyi di hotel mahu pun majlis-majlis formal dan tidak formal. Pun dijemput juga untuk membuat persembahan di kaca TV.

Saya berasa bertanggungjawab untuk menyatakan sokongan kepada golongan pelukis mahupun pemuzik jalanan kerana saya adalah sebahagian dari mereka.

Saya juga pernah cuba diberkas oleh pihak JKM sewaktu busking di Subway KLCC pada tahun 2005 dulu. Apabila mereka membelek profail artis dan album-album saya, mereka mula berlembut dan pegawai JKM itu mengatakan kepada saya bahawa Malaysia bukanlah seperti di negara Jerman.

Fikirkanlah sejauh mana tahap pemikiran mereka jika memberikan kenyataan yang seperti itu. Walhal taraf jawatan mereka itu berstatus "pegawai".

Saya masih mengharapkan ruang yang lebih akan diberikan kepada golongan ini oleh pihak Kerajaan untuk mereka berkarya, seperti di laluan pejalan kaki yang strategik seperti di subway KLCC contohnya.

Dan saya percaya aktiviti yang sebegini tidak akan memberi imej yang buruk kepada kerajaan bahkan memberi pulangan yang dan nilai yang positif di masa hadapan.

Pun itu bukanlah perkara yang mudah untuk dilakukan juga kerana ianya melibatkan pengurusan dan pelbagai kerenah birokrasi yang memang melecehkan. Mereka hanya fikir untung rugi. Mereka tidak akan faham tentang seni.

Pun jika pihak kerajaan konsisten dalam misi mereka memartabatkan golongan seniman jalanan ke satu tahap yang lebih membanggakan, saya percaya segalanya akan menjadi lebih mudah.

Bagi saya tidak ada bezanya jika kita berkarya di kaki lima jalan mahu pun di pentas yang penuh dengan kilauan emas dan bintang. Yang penting ada inisiatif dari kita sendiri untuk memajukan tahap kreativiti dan pencapaian dalam seni muzik mahu pun lukisan.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis

A look at Lincoln as politician

Posted: 11 Jan 2013 03:46 PM PST

JAN 12 ― I'm a true blue Malaysian, but there's something about the American institution that is Abraham Lincoln that never fails to warm my heart. Without even trying to dig deep into American history, I found myself familiar with Abe-related things like the Emancipation Proclamation, the Gettysburg address, the 13th Amendment and of course his assassination at Ford Theater.

Some may call this a result of cultural or historical colonization by the American media, which in some ways may be true. But I think it's also a product of universal admiration for someone brave enough to fight for that most basic of human rights ― equality ― and all in the face of terrible opposition and at great cost.

And for a movie geek like me, what better way to get acquainted with Honest Abe than to watch the many movies about him that's been made throughout film's more than 100 years of history?

I have to admit that I've so far been unable to see D.W. Griffith's film Abraham Lincoln, which was his first talkie, and which was only released on Blu-ray about two months ago if my memory serves me right.

But other than that I think I've seen most of the important Abe movies out there, especially John Ford's enduring masterpiece Young Mr Lincoln, which I've seen at least three or four times. Heck, I even find movies about people related to Lincoln's assassination to be worth my time, like John Ford's The Prisoner Of Shark Island and Robert Redford's fairly recent The Conspirator.

After barely containing my excitement at Steven Spielberg's new movie simply titled Lincoln, I finally got to see it a few days ago and again I found myself awestruck by the great and humble man.

Quite clearly a Spielberg movie in Oscar bait mode (like Schindler's List, Amistad and The Color Purple) the movie is by no means bad technically, but it's really the subject matter itself that elevates it to a much higher plane than its mock-worthy Oscar bait status.

As usual, Spielberg, a naturally gifted filmmaker-as-entertainer uses his steady hand with surprisingly restrained and classical camera movements and angles.

With a visual strategy that mostly resembles his own film Munich, Lincoln successfully conveys the heavy weight on Abe's shoulders as it charts the months before the presentation of the Bill for the 13th Amendment (which abolishes slavery, in case you're unfamiliar with it) to the House of Representatives and the efforts made to not only pass the Bill, but to also end the Civil War with the Confederates.

In essence, this is a backroom politics movie, one which reminds me of the almost forgotten but ever more timely Advise & Consent by Otto Preminger, which shows the moral compromises and dirty machinations that sometimes have to be employed in order to achieve your goals, one that illustrates that sometimes the end does justify the means.

So here we are shown that in order to abolish slavery, and in order to gain a two-thirds majority of the vote, a softer form of corruption (which stops short of bribing, but promises posts in Lincoln's newly re-elected government) needs to be employed in order to get some Democrats to vote for the 13th Amendment as well.

For me, the beauty of the movie is that it keeps you in doubt about whether this method is justified or not. In fact, it is a movie about doubts, right from doubts whether it's right to employ dirty tactics like these all the way through doubts about what to do about the millions of African-American slaves once they are set free.

An exchange between Lincoln and a household employee named Mrs Keckley, in which she asks him about his thoughts on blacks and what will happen to them, beautifully sums up this dilemma as Lincoln answered, "I don't know you any more than I know anyone, but I believe you deserve to expect what I expect. And I'll get used to you."

There's even room for the personal doubts that haunt the Lincoln family, especially on wife Mary Todd Lincoln when their son Robert insists on joining the army, partly out of shame that hundreds of thousands of young boys have lost their lives in the Civil War and yet he, the President's son, is far away from the war in Harvard.

As I'm finishing this article, news just got out about the 2013 Oscar nominations, in which Lincoln leads with 12 nominations. I'll talk more about the nominees next week, but despite my aversion to Oscar-bait movies (which are usually cynical ploys to win awards), I'm definitely not complaining about Spielberg's Lincoln ― it's a lovely movie, and Daniel Day Lewis is simply marvellous in it.

* This is the personal opinion of the columnist

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved