Ahad, 27 Januari 2013

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Siapa lagi selepas ini?

Posted: 26 Jan 2013 03:39 PM PST

27 JAN ― Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya.

Demikianlah suasana pilu yang menyelubungi Yau Kok Kang dan Goh Ying Ying, ibubapa kepada adik William Yau Zhen Zhong selepas dimaklumkan mengenai kematian anak mereka oleh pihak polis, Jumaat lalu.

Biarpun peratus kepastian mengenai identiti William hanya pada paras 75 peratus, penegasan yang diberikan oleh pihak polis sudah cukup untuk meranapkan segala harapan ibu bapanya untuk berharap bahawa William masih hidup.

Apa yang cukup menyayat hati ialah mereka (ibubapa William) tidak sempat untuk menatap wajah anaknya buat kali terakhir. Dan William meninggalkan dunia ini buat selama-lamanya.

Kejam tetapi benar…inilah realiti pahit yang terpaksa dilalui ibu bapa William. Kehilangan anak tersayang akibat penyakit mungkin masih boleh diterima namun kehilangan anak tersayang tanpa sebarang sebab-musabab adalah sesuatu yang sukar untuk ditelan.

Kematian adik William bukan sahaja merugikan kaum keluarga Yau bahkan juga negara secara keseluruhannya. Malaysia kini dinafikan oleh seorang bakat terpendam yang berkemungkinan memberi sumbangan kepada pembangunan negara.

Kematian adik William dalam keadaan yang cukup tragis itu mengulangi detik-detik hitam yang menimpa negara tidak beberapa lama dahulu. Masih ingatkah anda dengan pembunuhan kejam adik Nurin Jazlin pada Ogos 2007? Juga, ingatkah anda dengan adik Tin Song Sheng yang diculik dari Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Taman Rasah kira-kira 17 tahun lalu? Nampaknya sejarah terus berulang.

Terdapat satu ciri persamaan dalam ketiga-tiga insiden yang dimaksudkan. Dalam insiden membabitkan adik William dan Nurin Jazlin, ia berakhir dengan kematian manakala nasib adik Song Shen masih belum diketahui hingga ke hari ini.

Sama ada ibubapa harus dipersalahkan dalam ketiga-tiga insiden berkenaan, itu bukan persoalan pokoknya. Ini kerana, tindakan menuding jari tidak mungkin akan membawa adik William, Nuri Jazlin mahupun Song Shen kembali bernyawa. Malahan, ia hanya terus membuka luka lama yang akan menghantui mereka buat selama-lamanya.

Tiada siapa yang mahu melihat ibubapa kepada anak-anak itu hidup dalam kesengsaraan. Tetapi apa yang penting ialah bagaimana memastikan insiden sedemikian rupa tidak akan berulang dan menimpa kepada kanak-kanak lain.

Pastinya, insiden adik William bukanlah titik noktah kepada kehilangan kanak-kanak selepas ini. Malah ia hanya "tip of the iceberg" kepada satu bentuk insiden yang lebih serius. Selagi tahap kesedaran terhadap keselamatan anak-anak masih rendah dan masih berkeliaran individu-individu buas di luar sana, maka selagi itulah insiden kehilangan kanak-kanak akan terus berlaku.

Realitinya, kita tidak boleh terlalu bergantung kepada bantuan pihak berkuasa seperti polis untuk menangani jenayah kerana mereka mempunyai keterbatasannya tersendiri. Tanpa sokongan jitu dan kerjasama pihak ibubapa, tidak banyak yang boleh dilakukan.

Ibubapa pula haruslah mengawasi setiap pergerakan anak-anak mereka. Pengawasan itu perlu konsisten dan dilaksanakan walau di mana mereka berada. Jangan sesekali terlepas pandang dan memberikan kelonggaran kepada anak-anak untuk bergerak terlalu bebas.

Jika benarlah adik William dibunuh secara kejam oleh individu tidak dikenali, si pembunuh itu tidak wajar dilepaskan. Si pembunuh terbabit harus diheret ke muka pengadilan bagi menerima hukuman yang setimpal. Hukuman tersebut pula harus setimpal dengan jenis jenayah yang dilakukan.

Tidak perlu ada unsur belas kasihan kepada si pembunuh. Si pembunuh itu tidak banyak bezanya dengan seekor binatang. Malah ada kalanya binatang itu sendiri lebih berperikemanusiaan daripada si pembunuh.

Apapun, kepada keluarga Yau… hadapilah saat-saat sukar ini dengan penuh tabah. Segala yang sudah berlaku pasti mempunyai hikmah di sebaliknya. Ia juga memberikan kekuatan kepada mereka untuk berhadapan situasi sama dengan lebih tenang.

Jangan biarkan anak anda menjadi mangsa hilang yang berikutnya.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis

Menilai isi dan kulit

Posted: 26 Jan 2013 03:13 PM PST

27 JAN ― Kerajaan negeri Kedah di bawah pimpinan PAS yang mewakili Pakatan Rakyat (PR) baru-baru ini telah membuat kejutan dan peraturan baru yang melihatkan seni dan hiburan di negeri Kedah.

Kata mereka dasar dan garis panduan yang mereka gariskan dan akan berkuatkuasa menjelang Tahun Baru Cina itu tidaklah popular terutamanya di kalangan anak-anak muda yang kebanyakannya memang sukakan hiburan.

Itulah seperti apa yang saya baca di Malaysia Today Online yang bertarikh 14hb Jan 2013 juga MStar online. Peraturan yang mereka tetapkan memang mengikut apa yang mereka faham dan tetapkan, juga syok sendiri.

Dalam ugama Islam sendiri ada berbagai fahaman, ada yang terbuka dan ada yang tidak. Ada yang konservatif dan ada yang non-konservatif.

Antara dasar mereka yang menarik perhatian dan membuatkan saya termenung dan berfikir seperti kalau kita nak bermain alat muzik, itu tidak dibenarkan kecuali dengan iringan muzik minus one.

Saya pun berfikir bagaimana mereka boleh berfikir sesingkat itu? Maher Zen atau Sami Yusof contohnya jika mereka datang ke sini menyanyi guna minus one sebab budget nya kecil. Kalau besar budgetnya sudah tentu mereka pun mahukan muzik iringin yang lebih "live".

Dari saya mendengar lagu Maher Zen atau Sami Yusof, lebih baik saya dengar lagu-lagu dari singer-songwriter dunia yang lebih bijak, jujur dan matang yang boleh buat saya berfikir ke depan dan lebih positif untuk hidup.

Kalau setakat dakwah dengan bahasa puja, puji dan bodek itu tidak semestinya mereka jujur dengan apa yang mereka kata dan lagukan, biasanya begitulah...

Tak tahulah jika itu yang lebih kita utamakan, menilai kulit dahulu, kemudian isi ?

Banyak lagilah arahan dan garis panduan yang dikeluarkan yang kebanyakannya bagi saya itu pandangan yang konservatif dan sehala.

Dan yang paling menarik dasar itu berkuatkuasa sebelum pilihanraya yang mungkin akan diadakan dalam sebulan atau dua bulan lagi dari sekarang.

 Arahan itu telah dikeluarkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan, Seni dan Warisan, Datuk Dr Hamdan Muhamed Khalib dan diserahkan kepada Pegawai Daerah Kota Setar, Datuk Bakar Din pada 9hb Jan 2013.

Itulah seperti yang pernah saya tulis dalam keluaran yang lalu tentang pandangan golongan PAS terutamanya dalam menilai seni muzik dan hala tujunya. Saya sebagai pemuzik tidak akan bersetuju dengan garis panduan tersebut kerana ia nyata bersifat sehala dan sempit.

Saya salut pandangan segelintir wakil golongan muda dalam PAS seperti Muhaimin Sulam juga bekas setiausaha Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat, saudara Anbakri. Secara personalnya saya kenal mereka ini dan padangan dan sikap terbuka mereka saya salut!

Saya percaya mereka ini tidak akan menyesatkan akidah para pengikut bahkan memberikan ruang dan faham yang lebih selesa dan sesuai terutamanya untuk masyarakat moden di zaman yang serba edan hari ini.

Saya juga tidak suka dengan bentuk hiburan yang berlebihan dan mengada-ngada. Pun bagi saya jika seorang pemuzik itu memetik gitar di atas pentas dan menyanyikan lagu-lagu yang bersifat mendidik dan ada ilmiahnya, di mana yang akan timbul haramnya?

Dari segi imej pula, takkan lah semua artis perlu berkopiah dan berjubah jika mahu bernyanyi dan bermuzik di negeri Kedah? Itu menghukum namanya. Bukankah Islam itu ugama yang mudah, mengapa kita perlu rumitkan?

Apatah lagilah jika tempias dan hukumnya melibatkan mereka yang bukan berugama Islam, itu jelas akan mendatangkan ketidakselesaan kepada mereka.

Kesannya yang kita dapat adalah pelbagai reaksi yang kebanyakannya negatiflah dan bukankah ia akan lebih merugi dari menguntungkan? Politik walau apapun alasan dan tujuannya, asasnya adalah kepentingan juga.

Saya pernah bergitar dan bernyanyi di hadapan Tuan Guru Nik Aziz sewaktu terlibat di satu program anjuran PAKSI (Seniman Paksi Rakyat ) yang Presidennya Pak Dinsman beberapa tahun lalu.

Saya juga salut atas sifat keterbukaan Tuan Guru. Saya kira itu satu perkembangan yang baik dan positif untuk perkembangan dan minda anak muda generasi zaman ini.

Baru-baru ini saya turut terlibat dan memberikan sokongan di program "Buskers Nite"yang berlangsung di Pavillion Bukit Bintang pada 18hb Jan 2013 . Program yang dianjurkan oleh BN Youth Buskers Club itu dirasmikan oleh Menteri Penerangan dan Komunikasi YB Dato Seri Utama Dr Rais Yatim.

Sekurang-kurangnya mereka cuba memahami keluhan warga Busker dan Marhen dan memberikan sokongan dan harapan untuk mereka agar lebih dihormati di mata masyarakat hari ini dan masa hadapan.

Kita perlu lebih memahami dari terus menghukum. Mungkin sukar untuk kita akan seiring dan sefaham dalam aliran yang kepercayaan kerana bentuk dan sifat manusia itu sendiri pelbagai rupa dan gaya, namun sifat menghormati dan memahami itu adalah titik permulaan yang biasanya jika dipupuk ia akan membuahkan bunga-bunga keindahan di hari muka.

Adalah sesuatu yang malang jika kita terus tinggal diam di bawah tempurung masa sedang dunia hari ini menuntut kita berubah dan terus berfikir kerana hidup ini umpama musim yang datang dan pergi, maka gunakanlah ia sebaik-mungkin.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved