Selasa, 28 Mei 2013

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Apa lagi penulis Tamil mahu?

Posted: 27 May 2013 05:11 PM PDT

May 28, 2013

Uthaya Sankar SB berkarya dalam Bahasa Malaysia. Beliau adalah presiden Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) dan pemilik tunggal Perunding Media, Motivasi dan Penerbitan Uthaya. Selain menulis, membaca dan bercakap, beliau juga suka menonton filem.

28 MEI — Dalam pada orang ramai sibuk memberi tumpuan serta bercakap mengenai politik dan politikus, golongan penulis usah dilupakan.

Memanglah dunia politik sangat "menghiburkan" (dan selalu menjadi sumber inspirasi bagi banyak cerpen saya) serta politikus pula umpama sekumpulan badut dengan aksi yang melucukan. Saya menggelarkan mereka sebagai "Badut Paul Lathic" sempena presiden pertama Pulau Cinta.

Pada masa sama, hakikat yang boleh dipertikaikan tetapi tidak boleh dinafikan adalah bahawa ada juga golongan yang menggelarkan diri mereka sebagai "penulis" semata-mata untuk menyembunyikan realiti bahawa mereka sebenarnya "pengampu", "penjilat" dan "juak-juak" kepada politikus.

Apabila bercakap mengenai golongan penulis secara umum pula, bukan hanya "Penulis Melayu" mendapat habuan hebat daripada Kerajaan Bar1san Nas1onal (BN) yang prihatin; khususnya menerusi Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) dan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena).

Menurut laporan Bernama (29 April 2013), Perdana Menteri merangkap Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Razak sudah mengumumkan sumbangan RM450,000 kepada Persatuan Penulis-penulis Tamil Malaysia dengan harapan bahawa golongan "Penulis Tamil" akan menghasilkan karya-karya bermutu.

Apa yang dimaksudkan oleh Najib dengan frasa "karya-karya bermutu" adalah amat subjektif. Pada 19 Julai 2012, Ketua Satu Gapena, Abdul Latif Abu Bakar dilaporkan berkata, "Hal-hal berkaitan sastera dan penulisan, kita (Gapena) tiada masalah dengan kerajaan. Kita anggap apa-apa yang kerajaan buat semuanya betul, ikut saluran."

Jumlah sumbangan dinyatakan Palanivel (kiri) berbeza dengan jumlah dinyatakan Rajendran (kanan).Namun, tentulah tidak adil — malah umpama menghina martabat dan intelekualiti golongan penulis karya sastera — jika definisi "karya-karya bermutu" diserahkan kepada kerajaan semata-mata. Sepatutnya, golongan penulis (sasterawan dan pemikir) menjadi sumber maklumat (input) kepada kerajaan; bukan menjadi sumber propaganda (output) bagi kerajaan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri pasti bersetuju dengan saya apabila saya nyatakan bahawa golongan penulis telah memainkan peranan amat penting dalam proses pembinaan negara bangsa.

Malah, seperti dilaporkan oleh Bernama (15 April 2013), Muhyiddin mengakui bahawa "golongan penulis di negara kita perlu terus dibela supaya mereka dapat menyumbang secara lebih bermakna terhadap usaha membina sebuah masyarakat yang maju, berilmu dan bersatu padu."

Golongan penulis yang diharapkan tentulah bukan "pak turut", "pengampu", "pembodek", "juak-juak", "penjilat" dan seumpamanya kerana golongan "penulis" seperti itu sudah ramai dan tidak sukar untuk mengenal pasti siapakah mereka.

Sumbangan RM450,000 jadi RM100,000

Berbalik kepada sumbangan RM450,000 kepada "Penulis Tamil" seperti diumumkan Najib sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) serta dilaporkan oleh Bernama dan beberapa media arus perdana pada 29 April 2013 dengan memetik kata-kata presiden Persatuan Penulis-penulis Tamil Malaysia, P. Rajendran.

"Golongan penulis Tamil perlu terus dibela supaya mereka dapat menyumbang secara lebih bermakna terhadap usaha membina sebuah masyarakat yang maju, berilmu dan bersatu padu," katanya sambil memuji keprihatinan Najib.

Untuk rekod, saya bukan "Penulis Tamil" dan Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) yang saya terajui bersama-sama sekumpulan rakan-rakan juga bukan "Persatuan Penulis Tamil". Bagaimanapun, kami meraikan kepelbagaian bahasa, kaum, budaya dan agama; sekali gus berbangga dengan berita "durian runtuh" yang bakal diterima "Penulis Tamil".

Pada 26 Mei 2013, menyedari hakikat "Melayu mudah lupa" (memetik kata-kata keramat Tun Dr Mahathir Mohamad), saya mengingatkan menerusi paparan pada ruangan status Facebook: "Presiden Makkal Sakti, RS Thanenthiran dilaporkan berkata, satu lagi majlis akan diadakan untuk menghargai 25 penulis Tamil di Malaysia sebaik sahaja PRU13 berakhir."

Beberapa jam kemudian, keluar pula berita di Bernama dan Presiden MIC, Datuk G. Palanivel dilaporkan berkata, Najib bersetuju memberikan peruntukan berjumlah RM100,000 kepada Persatuan Penulis-penulis Tamil Malaysia.

Sumbangan RM450,000 dijanjikan oleh BN sebelum PRU13 tetapi nampaknya hanya peruntukan RM100,000 dipersetujui selepas PRU13. Dalam kedua-dua keadaan, kata kunci adalah "akan" iaitu tidak diketahui bilakah janji-janji manis itu bakal dilaksanakan. Hanya masa mampu menentukan sama ada ia menjadi "janji ditepati" atau "janji dicapati".

Najib mahu kaum India memelihara warisan dan budaya. Mungkin ada golongan "Penulis Melayu" dan "Persatuan Penulis Melayu" yang tertanya-tanya (bukanlah pula "mempertikaikan") mengapa "Penulis Tamil" dijanjikan sumbangan seperti itu. Alasan yang lazim diberikan adalah bahawa karya Bahasa Tamil hanya boleh dibaca "orang Tamil" serta tidak selaras dengan Dasar Bahasa/Budaya Kebangsaan.

Sekadar makluman, Kavyan berusaha membantu dalam kerja-kerja menterjemahkan cerpen karya "Penulis Tamil" untuk disiarkan dalam majalah-majalah seperti Dewan Sastera terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) supaya dapat dinikmati khalayak pelbagai kaum. 

Akan tetapi, sebaik sahaja cerpen terjemahan pertama tersiar, sudah ada "bantahan" daripada puak tertentu. Kononnya mana-mana karya penulis kaum India tempatan pasti ada unsur penyebaran agama Hindu! Untuk rekod, puak yang membuat kenyataan seperti itu bukanlah pencuci tandas dan penurap jalan, tetapi tokoh penulis yang diraikan dan menang pelbagai anugerah.

Bidang penulisan karya kreatif Bahasa Tamil di Malaysia bermula dengan novel "Karunakaran Allathu Katalin Matchi" (Karunakaran atau Kesucian Cinta) pada 1917, manakala antologi cerpen pertama muncul pada 1930.

Maklumat terperinci berhubung perkembangan cerpen Tamil di Malaysia boleh dibaca dalam buku "Cerpen Tamil dan Melayu (1957-1970): Perbandingan Tema dan Struktur" (1993) tulisan Krishanan Maniam.

Janji ditepati atau janji dicapati?

Menurut laporan Bernama (29 April 2013), terdapat sekurang-kurangnya seribu "Penulis Tamil" sepenuh masa di Malaysia. Selain daripada itu, ribuan lagi didapati menulis "cerpen, novel, puisi, sajak, pantun, penulisan drama dan skrip dan lain-lain lagi" secara sambilan dari semasa ke semasa.

Agak menarik untuk diperhatikan bahawa 1,500 orang menjadi ahli Persatuan Penulis-penulis Tamil Malaysia seperti dinyatakan oleh setiausaha persatuan itu, A. Gunanathan (Bernama, 26 Mei 2013). Maka, tentulah soal kebajikan "Penulis Tamil" tidak boleh diabaikan.

Mengenai peruntukan RM100,000 yang diumumkan oleh Palanivel yang juga Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar selepas PRU13 — berbanding sumbangan RM450,000 yang dinyatakan oleh Rajendran sebelum PRU13 — persatuan terbabit "hanya menunggu peruntukan tersebut mendapat kelulusan".

Satu-satunya antologi cerpen terjemahan Tamil yang 'berjaya' diterbitkan.Maka, golongan "Penulis Tamil" dan Persatuan Penulis-penulis Tamil Malaysia yang menyambut jubli emas pada tahun ini tidak boleh melonjak kegembiraan atau menari beramai-ramai seperti dalam filem Tamil/Hindi atau "menghitung anak ayam sebelum telur menetas" (peribahasa Inggeris). 

Palanivel sudah mengesahkan bahawa peruntukan itu (asalnya RM450,000 tetapi kemudian menjadi RM100,000 selepas PRU13) belum mendapat kelulusan walaupun sudah diumumkan semasa kempen PRU13 dan sudah dipropagandakan menerusi Bernama dan Berita Harian pada 29 April 2013.

Bekas penyelaras kebangsaan gerakan Hindraf, Thanenthiran menyifatkan Najib sebagai "satu-satunya perdana menteri Malaysia yang melancarkan buku Tamil penulis tempatan" dengan merujuk kepada majlis anjuran Parti Makkal Sakti Malaysia (MMSP) di Universiti Malaya pada November 2012.

Puji-pujian itu tidaklah menghairankan kerana MMSP ditubuhkan pada 11 Mei 2009 (tarikh ulang tahun bagi Umno asal) dan dilancarkan oleh Najib pada 10 Oktober 2009 di Taman Pameran Pertanian Malaysia, Serdang.

Bernama (29 April 2013) turut melaporkan bahawa Najib telah meminta Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) "membantu penerbitan lebih banyak karya Tamil supaya khazanah budaya dan kesusasteraan Tamil dipelihara untuk generasi akan datang" sambil mengakui bahawa "masyarakat India tidak terkecuali dalam usaha untuk memelihara warisan dan budaya mereka."

Apa-apa pun, semoga "Penulis Tamil" tidak perlu menunggu sehingga PRU14 sebelum "berita" — atau "cerita" — mengenai sumbangan dan peruntukan khas ini muncul kembali menghiasi halaman akhbar-akhbar arus perdana.

Jika "janji dicapati", golongan "Penulis Tamil" mungkin tidak akan merayu-rayu kepada MIC. Sebaliknya mungkin akan mengadu terus kepada presiden Persatuan Hindraf Malaysia (Hindraf), P. Waythamoorthy yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

* Uthaya Sankar SB menulis karya Bahasa Malaysia tetapi turut mengikuti perkembangan sastera Bahasa Tamil di Malaysia.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis.

I wanna take you to a Neymar!

Posted: 27 May 2013 04:44 PM PDT

May 28, 2013

Andy West is a sports writer originally from the UK and now living in Barcelona. He has worked in professional football since 1998 and specialises in the Spanish Primera Division and the English Premier League. Follow him on Twitter at @andywest01.

MAY 28 — Do you remember that funny little song from a few years back, "Gay Bar" by Electric Six?

Well, I reckon Barcelona fans should prepare to revive it in honour of their new signing: "Neymar! I wanna take you to a Neymar!"

Unfortunately, Spanish football fans aren't particularly inventive when it comes to terrace chants, so I'll probably be earning some quizzical looks by singing it alone in the press box, whilst the rest of the stadium simply reworks the well-worn "Meeeeeeeessi" and "Xaaaaaaaavi" chants into "Neeeeeeeeymar."

Either way, the Brazilian starlet will certainly have his name sung loudly at the Nou Camp next season after finally confirming this weekend that he will leave Santos and cross the Atlantic to join Barca.

The Catalan club's pursuit of the flamboyant Brazilian winger has been long and determined. They were not alone on the journey as a number of other clubs — including Chelsea and Real Madrid — also attempted to secure his signature. But Barca were always in the driving seat and now — finally — they have landed their prey.

Exactly how good is Neymar? 136 goals in 225 games for Santos, and another 20 in 32 outings for Brazil, suggest he is very good indeed, but the truth is that nobody really knows how successful he will become in the more demanding European environment.

It's sure going to be interesting to find out. If Neymar really is as good as it appears he might be, the prospect of him lining up alongside Lionel Messi is truly mouth-watering, and would prove reports of Barca's supposed "demise" following their Champions League mauling at the hands of Bayern Munich to be severely premature.

Indeed, there was a heavy amount of (perhaps intended) symbolism in the timing of Neymar's announcement that he will join Barca.

Less than five hours after Bayern Munich lifted the Champions League trophy at Wembley on Saturday night, Neymar gazumped them on the global news agenda by confirming the transfer. "Move over Bayern... your time in the limelight is temporary," was the clear message.

From my perspective, there are two particularly fascinating questions surrounding Neymar's impending arrival in Catalonia.

Firstly, tactical. His ball skills and technical ability cannot be doubted — he clearly possesses rare talent. However, Barcelona's playing system requires rigorous positional discipline and a fierce commitment to hard work from every member of the team.

Neymar will not be given the freedom of movement and lack of defensive responsibilities that he enjoyed at Santos, or that Cristiano Ronaldo enjoys at Real Madrid. He will be expected to retain the team's defensive shape and work hard without the ball. How successfully he's able to do that without losing his attacking edge will be an important factor in deciding how successful he is with Barca.

Secondly, there's the element of his exuberant personality. Neymar is clearly a great showman, an extrovert character who loves being the centre of attention and is used to be being the main man, the star attraction.

In Barcelona, however, Neymar will be forced to play a subordinate role to Messi, and will have to quickly become accustomed to his new status as a secondary star. The Argentine ace will never be dethroned in Barcelona and, however famous and popular he might be in Brazil, Neymar will only ever play second fiddle in the public's imagination at the Nou Camp.

The team will continue to be based around Messi — and why not? — and Neymar, both mentally and tactically, will be expected to fit in. Whether this precocious young man is able to adjust to this new state of affairs will be fascinating to witness.

Those question marks aside, it's undoubtedly an extremely exciting signing and I am personally very much looking to seeing him in action on a regular basis next season.

Barca have historically enjoyed a long line of success with Brazilian imports: Romario, Ronaldo (the original), Ronaldinho and Rivaldo are among the samba stars to have shone brightly in the famous Blaugrana colours.

If Neymar is anywhere near as good as that lot, it's going to be a huge amount of fun.

* This is the personal opinion of the columnist.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved