Rabu, 25 September 2013

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Memecahkan pengundi tegar luar bandar dari BN

Posted: 24 Sep 2013 05:53 PM PDT

September 25, 2013

Shukur mempunyai lebih 30 tahun pengalaman sebagai wartawan dan bekerja dengan pelbagai media. Beliau kini pencen tetapi menjadi pemerhati politik yang tegar.

Masalah yang paling sukar dan hingga kini belum dapat diatasi ialah usaha PAS/Pakatan Rakyat untuk menawa hati pengundi tradisi, khususnya di luar bandar yang masih sangat tegar menyokong Umno/BN.

Usaha ini sudah lama dilakukan, namun keputusan PRU yang lalu menampakkan bahawa pengundi tradisi masih tetap menyokong Umno dengan hujah takut Cina memerintah, takut negara tidak aman, takut rakyat kembali hidup susah seperti zaman baru lepas Perang Jepun dulu, takut Melayu hilang kuasa, takut itu dan takut ini lagi.

Ini adalah aliran pemikiran pengundi tradisi, statik, tidak dinamik, amat sukar berubah, amat terpengaruh dengan janji wang dan pelbagai  bantuan dari parti yang memerintah. Pemberian wang RM500 oleh kerajaan dianggap sangat besar.

Makanya untuk membalas budi, mereka menyokong parti yang memerintah. Kesan pemberian ini menyebabkan Pakatan Rakyat semakin sukar untuk mendapatkan sokongan.

Bagaimanapun, masih tetap ada sejumlah pengundi tradisi ini yang berfikiran dinamik, bersikap bebas dan merdeka dalam erti tidak terpengaruh dengan segala macam pemberian daripada parti yang berkuasa. Mereka bebas untuk mengundi siapa yang difikirnya layak untuk diberikan amanah.

Jumlah golongan ini kecil tetapi memberi makna besar dan inilah menyebabkan undi untuk PAS/Pakatan Rakyat bertambah di kawasan pengundi tradisi seperti di Selangor, Perak, Melaka dan di Johor sendiri. 

Dalam situasi di mana pengundi tradisi sangat kuat menyokong parti yang memerintah, maka Pakatan Rakyat, khususnya PAS – kerana PAS paling banyak bertanding di luar bandar - menghadapi cabaran sangat getir untuk mendapat sokongan daripada kawasan luar bandar yang didominasi oleh pengundi Melayu ini.

Contohnya, antara lain, kawasan di Selangor yang dipanggil Anjung Utara – Ulu Selangor, Sabak Bernam, Tanjung Karang dan beberapa lagi, calon Pakatan Rakyat masih belum berjaya menawannya dalam PRU yang lalu. Ini berlaku walaupun PAS menang 15 kerusi yang kebanyakannya kawasan pengundi campuran di mana Pakatan Rakyat memerintah Selangor untuk penggal kedua.

Kesukaran di Selangor ini diakui pemimpin Pakatan Rakyat di negeri itu. Oleh itu mereka mengatur langkah segera  untuk menerobos kawasan Anjung Utara itu selepas menyaksikan keputusan PRU yang lalu di kawasan itu di mana kelihatan Pakatan Negeri Selangor begitu cepat mengatur strategi walaupun PRU ke-14 lama lagi.

Tidaklah wajar diperincikan strategi untuk 'memutihkan' kawasan di sebelah utara Selangor itu, tetapi yang jelas Pakatan Rakyat mengatur segera pelbagai rancangan ke arah menawan kawasan Parlimen dan DUN di situ.

Ini adalah usaha segera Pakatan Rakyat di Selangor, tetapi bagaimana pula di negeri lain, seperti di Kedah, umpamanya, di mana kerajaan PAS/Pakatan rakyat di negeri itu ditewaskan dengan teruknya. Bagaimana pula di Kelantan, di mana PAS memerintah 22 tahun di negeri Cik Siti Wan Kebang itu, tiba-tiba tewas 15 kerusi dalam PRU yang lalu di mana keputusan ini sangat mengkhuatirkan. Khabarnya, mujurlah ada pengundi anak perantau Kelantan yang pulang mengundi, kalau tidak entah bagaimana keputusannya.

Keputusan PRU yang lalu di Johor pula menyaksikan permulaan yang baik, di mana dulunya PAS hanya menang dua kerusi DUN, tetapi kini bertambah dua lagi menjadikan empat kerusi DUN yang dimenanginya. Tetapi kemengan itu, antara lain, disebabkan sokongan pengudi Cina sebanyak 47 peratus di dua DUN yang baru dimenangi dalam PRU tersebut. Bagaimanapun DAP mencapai kemenangan gemilang di Johor bersama PKR.

Mesejnya di sini ialah, Johor bukan lagi kubu kebal Umno/BN dan zaman pencerahan boleh berlaku dari sekarang di negeri  selatan tanah air itu jika PAS/Pakatan Rakyat berusaha dari sekarang dengan strategi yang tepat untuk menwan hati budi pengundi tradisi ini.

Di Terengganu, pencapaian PAS di negeri itu dalam PRU yang lalu membina kembali harapan bahawa negeri yang pernah diperintah oleh PAS itu kemungkinan besar akan dapat kembali kepada PAS dalam PRU akan datang kerana sekarang ini hanya selisih majoriti dua kerusi antara BN dan PAS. Di negeri itu, pengundi tradisi Melayu hampir mencapai 90 peratus.

Di Perak, prestasi PAS/Pakatan rakyat juga memberangsangkan. Walaupun negeri utara itu banyak juga kawasan tradisi, tetapi ia mampu mengekalkan kemenangannya di kerusi tersebut di samping kerusi kawasan campuran yang dimenangi oleh DAP dan PKR. Ini menyebabkan majoriti BN hanya lebih tiga kerusi di negeri itu.

Di Pahang dan Negeri Sembilan yang juga banyak kawasan pengundi tradisi, menampakkan harapan bahawa Pakatan boleh menawan kawasan tersebut dalam PRU akan datang, sementara di Perlis yang juga majoritinya adalah kawasan tradisi Melayu berusaha keras menawan hati budi pengundi tradisi ini.

Setakat ini saya belum mendapat gambaran yang sejelas-jelasnya mengenai demografi pengundi di Sabah dan Sarawak.

Sementara itu, saya tertarik dengan ucapan AJK PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad di Bintulu, Sarawak baru-baru ini bahawa dakwah atau penerangan PAS mestilah 'memasuki' rumah pengundi tradisi Melayu untuk menarik sokongan mereka.

Ini,  katanya, disebabkan sifat golongan tradisi Melayu itu sukar untuk mengubah sokongan mereka daripada parti kerajaan kepada pembangkang.  Justeru, kata Dr Dzul,  PAS yang sentiasa berdepan dengan mereka pada setiap pilihan raya sewajarnya memastikan penerangan yang dijalankan dapat memasuki rumah golongan itu.

"Politik kita bermula dengan dakwah dan kita bukan politik saja, tetapi berpolitik dan berdakwah. Iaitu di samping melaksanakan aktiviti dakwah, PAS perlu mengatur strategi politik kepada mereka dan ini perlu dilakukan serentak," kata Dr Dzul.

Becakap mengenai pengalamannya sebagai ahli Parlimen Kuala Selangor sebelum ini,  beliau berkata, bahawa bagaimana pun perkhidmatan yang diberikan kepada mereka, belum tentu dapat menarik sokongan Melayu tradisi pada pilihan raya berikutnya.

"Ini kerana sebahagian besar pengundi Melayu tradisi mudah dibeli oleh Umno apabila menjelang pilihan raya sehingga mereka takut untuk memberikan sokongan kepada PAS/Pakatan Rakyat. Bahkan, pengundi muda juga ada yang bersikap demikian sedangkan sebelum itu mereka banyak terlibat dengan aktiviti yang dianjurkan oleh PAS/Pakatan Rakyat seperti pertandingan futsal, motocross dan lain-lain," katanya.

Oleh itu, katanya, pendekatan dakwah dan politik yang dilaksanakan oleh PAS di kawasan tradisi Melayu bukan saja sekadar dapat 'memasuki' rumah mereka tetapi juga memenangi hati budi mereka.

Menurutnya, ini jelas berbeza dengan golongan Melayu bandar dan pertengahan yang sedia berbinncang, berdebat, berseminar dan lain-lain dalam usaha PAS/Pakatan Rakyat melakukan pendekatan kepada mereka.

Inilah perihal pengundi tradisi yang sangat perlu ditangani oleh Pakatan Rakyat dengan segala kebijaksanaan, bukan memikirkan hal yang remeh temeh. – 25 September, 2013.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

“True teachings of Islam”: Academic unfreedom, Muslim conformity, and gender inequality?

Posted: 24 Sep 2013 04:36 PM PDT

September 25, 2013
Latest Update: September 25, 2013 06:11 pm

Azza Basarudin received received a Ph.D. in Gender Studies from the University of California, Los Angeles (UCLA). Her research centers on gender, sexuality, women's activism, and cultural memory in communities of Muslims in Southeast Asia, the Middle East and North Africa. She held fellowships and visiting scholar positions at Harvard University, Syracuse University, Universiti Sains Malaysia and the American University of Cairo, among others. She is currently a Research Scholar at the UCLA Center for the Study of Women.

(This is a three-part series on academic freedom, interpretations of Islam and Muslim conformity and the Malaysian women's movement.)

Education Minister/Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin recently announced that the Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Malaysia would be receiving RM100 million a year in research funds. The purpose of this generous funding is to support UIA in becoming a research university and to stem the "spread of western liberalism, under the pretext of human rights activism and gender rights movement" and to re-educate society about "true teachings of Islam". 

This project of linking research to the survival of a particular interpretation of Islam is deeply unsettling on multiple fronts. First and foremost, it is a threat to academic freedom and the process of knowledge production. It damages the status of UIA and its standing in the international community.  It forecloses spaces for constructive dialogues about the diverse interpretations of Islam and the lived realities of contemporary Muslims. 

It erases the organic and rich history of women's movements in Malaysia and the blood and sweat of women activists who have devoted their lives to raising societal awareness of about women and gender issues and struggling for women's rights. And to state the obvious, it glaringly contradicts the 1Malaysia concept that aims to foster national unity, racial and religious tolerance, inclusiveness, and equitable allocation of resources.

Academic freedom is the freedom afforded to members of the academic community to pursue, develop and share knowledge through research, teaching and writing. It is necessary for universities to have the autonomy to decide on their governance, finances, and administration, and to outline their policies on education, research and publication. Universities must remain a space of free thought, independent of state intrusion, and faculty members must have complete autonomy to determine the type of research they wish to undertake and communicate without being subject to state surveillance.

Freedom of inquiry is the foundation of academic life; taking it away is akin to dismantling the vibrant culture of discovery, debate, and dissent that informs the process of knowledge production, and contributes to the betterment of humankind.

Academic freedom is under attack everywhere, of course. For instance, threats to academic freedom in the United States have increased exponentially after September 11, 2001. Malaysia is not an exceptional case but it is a notable one in relation to the degree of state intervention in the freedom of faculty members to cultivate, disseminate and debate ideas.

As a member of CSAF - California Scholars for Academic Freedom - I know first hand the consequence of violating academic freedom, albeit with a different scope. At CSAF, we write letters to protect fellow scholars, particularly those who teach about the Middle East, Arab and Muslim communities and/or are of Arab, Muslim or Middle Eastern descent.

Malaysians are no strangers to state interference into academic spaces and university boundaries or laws that restrict student movements.  We are aware of the longstanding University and University College Act (UUCA 1975) that prohibits students from participating in political parties and speaking out in support of political parties. 

Gracing the local headlines are cases where a student was suspended from a university after demanding academic freedom, a speaker was dropped from a panel at the state's urging, and a constitutional law professor was investigated and suspended for his intellectual acumen. We also know that many more courageous intellectuals have been, and continue to be intimidated for speaking truth to power.

To ensure Malaysian universities remain competitive, and produce students and future scholars who are rigorous in their teaching, research and scholarship, state politics has no place in the halls of academia. The Minister's project to direct a university's research agenda in support of state policies privileging one racial and religious group is to cultivate the university as an arm of the state - doing its bidding to ensure that power and authority remains with the select few.

What happens to faculty members who refuse to follow this directive? Are they to be targeted for harassment, fired or arrested under SOSMA?  Should the state be in the business of threatening and intimidating faculty members to betray their conscience? And how will UIA address this generous gift? Will the governing body and faculty senate vote on whether to accept this gift? Or, it is a foregone conclusion?

The Education Minister would be best reminded that universities and research centers across North America, Europe, Asia, the Middle East and Africa are actively engaged in cutting edge research, teaching and publication on Islamic traditions and lived realities of Muslims, including topics such as LBGTI, human rights and feminist and women's movements.

To partake in the thriving discourses and practices on Islam, and Muslim cultures and societies requires much more than the Minister's particular brand of "progressive Islam" and his vision to "enlighten the society about the true teachings of Islam."

If Malaysia wants to be integrated into the global educational community, this is a counterproductive move by the Ministry of Education. Why not provide the RM 100 million unconditionally so UIA can use the research funding to: offer a competitive salary for outstanding scholars and bring home Malaysian scholars abroad; establish adequate research funds and research driven scholarships; create sustainable scholarships, visiting professorships, and fellowships; establish a PhD programme and research center in Women, Gender and Islam; produce transnational campus events and programming, and so on.

Along with the guaranteed protection of academic freedom, such projects will take UIA a step closer towards becoming a globally recognized research university and educational hub, rather than merely a pawn to legitimize insular political visions. - September 25, 2013.

(Next week's analysis will focus on interpretations of Islam and Muslim conformity)

* This is the personal opinion of the writer or publication and does not necessarily represent the views of The Malaysian Insider.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved