Isnin, 14 Oktober 2013

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Erti pengorbanan untuk Adiladha

Posted: 13 Oct 2013 09:10 PM PDT

October 14, 2013

Penulis adalah seorang jurutera semikonduktor, wartawan freelance, penerbit dan editor buku motivasi yang suka mengikuti perkembangan politik Malaysia

Seorang anak memarahi ibunya sejak kecil kerana bekerja di satu tempat yang menyebabkannya diejek. Namun, perasaan marah itu dipendam tanpa diberitahu sehinggalah ianya hampir kehilangan ibunya.

Anak itu tidak memahami mengapa ibu tidak membenarkan ayahnya pulang ke rumah ketika usianya 10 tahun. Bukan sekali tapi dua kali. Anak juga tidak faham mengapa ibunya berhenti kerja sebagai seorang jururawat dan bertukar ke seorang pendandan rambut di sebuah salon.

Anak pernah bertemu dengan ayahnya yang sudah bercerai dengan ibunya untuk mendapatkan penjelasan. Ayahnya hanya berkata ibu tidak mahu beliau kembali tanpa mengulas lanjut.

Prasangka anak terhadap ibu semakin mendalam. Anak merasakan ibunya yang merosakkan segalanya – kehidupan ini baginya dalam malu kerana angkara ibu.

Ibunya kini terlantar di hospital kerana barah. Melihat keadaan ibunya sekarang, anak  berasa kesal kerana tidak pernah meluangkan masa berkualiti bersama ibunya kerana anak sengaja menjauhkan diri daripada ibunya apabila anak sudah berdikari.

Pada usia 16 tahun, anak bermati-matian hendak ke sekolah berasrama penuh. Alasannya ketika itu ialah anak ingin hidup berdikari tapi  niatnya sebenar adalah untuk menjauhi ibu dan dua adik kecilnya.

Adik-adik kecilnya tidak memahami apa yang berlaku, dan biarlah ibu yang menanggung derita membesarkan adik-adiknya kerana ibu yang memilih jalan ini, bisik hati kecil anak itu.

Selepas habis pengajian, anak juga jarang pulang ke rumah dengan alasan sibuk. Ketika Hari Raya, anak juga hanya singgah sehari dua dengan alasan sibuk. Ibu tidak berkata apa-apa selain menahan sedih dan membiarkan air mata mengalir ke dalam hati.

Ibunya kini tidak sedarkan diri di hospital.

"Biarlah ibu kamu berehat," kata Kak Tom, rakan karib ibu yang memiliki kedai salon tempat ibu bekerja.

Anak yang sedih mengikuti Kak Tom ke kantin hospital.

"Mak kamu akan sangat gembira kalau dia tahu Man balik menjenguknya dan duduk di tepinya," kata Kak Tom.

Anak tidak bercakap apa-apa.

Kak Tom meneruskan ceritanya.

Pada satu malam, ketika anak demam kuat, ibu sangat bimbang. Ayah pula menghilangkan diri entah ke mana tidak dapat dihubungi. Ibu berlari ke rumah sahabat karibnya, seorang ketua jururawat di hospital yang sama untuk memohon bantuan.

Ketika tiba, ibu terkejut melihat motosikal ayah berada di rumah tersebut. Ibu tidak berani mengetuk pintu walaupun dah tiba. Di depan pintu, terdengar kata-kata seorang budak memanggil suaminya ayah dan rakan karibnya memanggil suaminya sayang.

Berkecai hati ibu. Ibu berlari ke rumah Kok Tom untuk meminta pertolongan membawa anaknya ke hospital.

Ibu tidak bercakap apa-apa sepanjang perjalanan. Tiada setitis air mata yang keluar. Yang pentingnya anaknya sihat semula.

Ketika semuanya selesai, ayah pulang ke rumah. Ibu bertanya ayah pergi ke mana, ayah berbohong berkata pergi memancing di laut. Air mata ibu mengalir lalu merayu agar ayah bercakap benar.

Setelah didesak beberapa kali, ayah akhirnya mengaku berlaku curang. Ibu tidak dapat menerimanya. Ayah meminta agar dipulangkan segala hartanya sebelum bercerai. Mendengar kata-kata itu, ibu menghalau ayah keluar rumah secara kasar dan nada kuat.

Anak terdengar ibu menghalau ayah, tapi tidak mendengar apa yang dibicarakan sebelum itu.

Ibunya tidak mahu bercerita mengenainya lagi walaupun setelah secara rasminya bercerai dengan ayah. Imej ayah pada anak perlu dijaga, kata hati ibu. Biarlah dia seorang sahaja yang menanggungnya.

Di hospital, ibu teruk dikenakan oleh ketua jururawat yang mempunyai hubungan dengan bekas suaminya. Akhirnya ibu mengambil keputusan meletakkan jawatan.

Ibu tiada pekerjaan. Tapi pembelanjaan rumah dan anak-anaknya memerlukan ibu untuk bertahan, dan bertahan dalam kesakitan. Dalam pada masa yang sama, ayah datang untuk menuntut harta. Ibu mengurung anak-anak di dalam bilik supaya mereka tidak dapat melihat keburukan ayah mereka. Ibu memulangkan segala wang yang disimpan bersama untuk anak-anak kepada ayah sebelum menghalaunya keluar sekali lagi. Yang menyayatnya, yang dapat didengar oleh anak hanya bahagian menghalau itu.

Tidak apa. Rezeki di tangan Allah, bisik ibu yang menabahkan diri daripada pukulan jiwa terhebat dalam hidupnya. Dan ketika itulah, Kak Tom menawarkan ibu untuk bekerja sebagai pendandan rambut di salonnya.

Kak Tom mengajar ibu segalanya sambil memberikan gaji. Ibu tidak minat pada pekerjaan tersebut namun tetap meneruskannya demi keluarga dan anak-anaknya yang tercinta. Bekerja di kedai salon dipandang serong oleh masyarakat kampung kerana walaupun bekerja di sebalik cermin cerah, masyarakat sekitar tidak dapat menerima ibu memegang kepala orang lelaki.

"Kak Tom dah biasa. Tapi ibu kamu perit kerana dia tak pernah merasainya keadaan dipandang hina, namun ibu kamu bertahan. Kesian dia, walaupun dia bertahan, di rumah, dia juga dipandang hina oleh orang yang paling disayanginya. Bayangkan hidup sedemikian, ia bagaikan neraka," kata Kak Tom.

Ibu tidak pernah merungut anaknya yang semakin jauh padanya. Ibu hanya membisikkan di hatinya, bukan salah anaknya kerana anaknya tidak faham.

Ketika anaknya di luar mencari rezeki, ibunya tidak pernah berhenti mendoakan keselamatannya. Setiap kali Hari Raya Korban menjelang, ibu akan mendermakan daging lembu korban atas nama anaknya.

Yang diharapkan ibu ialah anaknya hidup gembira.

"Ibu kamu melakukan semua itu untuk mengekalkan keluarga. Dia berkorban sepanjang hayatnya untuk kamu semua dan tidak pernah untuk dirinya sendiri," kata Kak Tom di penghujung bicaranya.

Air mata bergenang di mata si anak. Salah faham anak pada ibunya terlalu dalam. Pergorbanan ibunya selama ini dipandang hina oleh dirinya sendiri, masakan ada senjata yang lebih tajam daripada ini pada hati manusia?

Anaknya kembali di sisi katil ibunya lalu menangis memohon maaf. Ibunya mengalirkan air mata dan akhirnya meninggal dunia.

Akhirnya, anaknya faham apa yang berlaku dan kasih sayang dan permohonan maafnya diharap sempat dibawa bersama roh ibunya ke syurga.

Cerita ini diceritakan seorang pensyarah UTM kepada saya ketika saya berusia 27 tahun dan dari situlah, bermulanya penghayatan saya pada erti korban, dari sudut pandangan seorang bukan Islam.

Kepada rakan-rakan Muslim, Selamat Menyambut Hari Raya Haji dan kepada rakan-rakan bukan Islam, Selamat Bercuti. – 14 Oktober, 2013.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

The beginning of something ugly

Posted: 13 Oct 2013 08:05 PM PDT

October 14, 2013

Ahmad Fuad Rahmat also writes for the ProjekDialog.com collective and is a member of the Islamic Renaisance Front. He works for the Centre for Independent Journalism and is a co-host for Night School on BFM Radio. He was trained in political philosophy.

"There are many who pretend that cannons are aimed at them when in reality they are the target of opera glasses." —Bertolt Brecht

It was only in 2007 (incidentally in the build up to the 12th General Election) that national attention was brought to The Herald, the Catholic newspaper in the heat of the "Allah" controversy.

The initial question, lest we forget, was whether it could print the word in its Bahasa Malaysia section. But the issue, so overtaken by a frenzied mix of sensationalism, political manipulation and ignorance, in an already divided country, soon mutated into a climate of anti-Christian suspicions.

Copies of The Herald, we should recall, is neither sold, available, nor is it even of much demand, outside Catholic circles. But the fear that pervades common understandings of this controversy has obscured that fact. Now the case is seen as being about whether Malaysian Christians can even use the word Allah in the first place.

Gone are the basic truths of the matter: that the majority of Christians in Malaysia are in fact Bumiputeras, and that services in Bahasa evoking words like Malaikat, Iman and Rasul have been held for hundreds of years (even in Churches in the Peninsula) without much panic until now.

The fear is predicated on the assumption that the Herald's use of Allah is somehow a gateway to convert Muslims. This fear is most palpable when we consider that the Herald is also being warned against using words that are not at all in the Bahasa-Christian vocabulary such as solat, masjid and Kaabah.

This, needless to say, is predicated on a rather simplistic understanding of conversion. For one, there are larger, much deeper, paradigm shifts that would compel the complete renouncing of one's faith for another. One embraces a religion for the possible worlds and hopes it reveals, not because what God is called.

It also shows the conservative's lack of confidence in the very system they control. Whose fault would it be, if the mere use of the word "Allah" by Christians really would unleash the floodgates of Malay converts? They speak as if Christians are not a minority population, powerless to do anything about the religious segregation that is already systemically enforced.

And why, in the first place, are there even Muslims who still choose to leave Islam, despite the increasingly rigid policies of cultural and political Islamisation over the years? The problem is far bigger and deeper than where the "Kalimah" is printed.

Honest answers to such questions demand serious self-criticism, namely on the flaws with which Islam has been represented and taught (and of course politicised) to Malays over the decades, where only conformity and blind obedience have been encouraged. The conversion fear is ironic, sadly, in how it only reflects the very weakness of its proponents.

The problem is that Muslims in this country have arrived to a point where the denial of Christians their most basic right is touted as pious. Nothing could possibly be lonelier than the poor soul who finds that convincing, who can only find authenticity in suppressing others – a truly desperate way to empowerment if there ever was one.

The issue has thus transcended far beyond the court case. It just might be that we have yet to see the worst of it. The "Kalimah Allah" controversy was recently described during a Friday sermon, scripted by Jakim no less, as a "perjuangan suci". Millions of children were among the audience that day. – October 14, 2013.

* This is the personal opinion of the writer or publication and does not necessarily represent the views of The Malaysian Insider.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved