Rabu, 18 Disember 2013

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Dasar Kebudayaan Kebangsaan sudah tidak relevan

Posted: 17 Dec 2013 04:53 PM PST

December 18, 2013

Dinsman atau nama sebenarnya Che Samsudin Othman adalah budayawan, penulis dan sastrawan. Beliau menulis untuk kepuasan dan kebebasan berkarya.

42 tahun berlalu sejak Malaysia pernah mengadakan Kongres Kebudayaan Kebangsaan pada 1971, dianjurkan sendiri oleh Kementerian Kebudayaan (Belia dan Sukan) waktu itu. 42 tahun suatu tempoh yang sangat panjang, untuk kita tidak mempedulikan apa-apa rumusan yang dicapai dalam kongres tersebut, walau apa pun alasannya.

Memang, apa yang dikatakan Dasar Kebudayaan Kebangsaan itu hanyalah sebuah rumusan oleh kongres tersebut. Ia tidak pernah dibawa untuk diluluskan oleh Parlimen. Tetapi itulah saja yang kita ada dan dan rumusan atau dasar itu diterima dan diguna pakai oleh kerajaan, badan-badan bukan kerajaan, tokoh-tokoh budaya dan ilmuwan serta masyarakat umum selama beberapa tahun selepas kongres 1971 itu.

Selama beberapa tahun dalam dekad 1970-an itu khasnya, kita selalu merujuk kepada Dasar Kebudayaan Kebangsaan itu, dan kita masih menganggapnya penting, seperti kita juga menganggap penting soal indentiti sebagai suatu bangsa yang berbudaya dan bertamadun sendiri, berteraskan Islam. Tetapi mulai dekad 1980-an, khasnya sejak pentadbiran Dr Mahathir yang mengajar orang Melayu supaya mementingkan pencapaian ekonomi dan material, masyarakat kita pun sedikit demi sedikit mula melupakan perkara kebudayaan dan identiti warisan.

Ada orang menganggap ini sebagai akibat daripada sikap dan pemikiran 'liberal' yang dibawa oleh kepimpinan Dr Mahathir. Mungkin betul anggapan itu. Saya masih ingat lagi seminar eksklusif Dr Abu Hassan Hasbullah dengan kertasnya "Liberalisme dan Tamadun Melayu: Pembacaan dari perspektif Future Studies" - November 2008, di DBP, KL. (Rujuk buku Pemikiran dan Perancangan Seni-Budaya).

Namun, saya selalu menekankan faktor bahawa kita kehilangan kesedaran budaya, khasnya di kalangan pentadbir dan pimpinan politik. Pada masa yang sama budayawan dan intelektual kita pula menunjukkan sikap mengalah dan berserah kepada orang politik dan bisnes untuk menguasai dan menentukan corak dan cara hidup masyarakat yang baru (liberal) itu.

Minggu lalu, Azmi Ab Hamid selaku Presiden Teras Pengupayaan Melayu (Teras) membangkitkan lagi soal Dasar Kebudayaan Kebangsaan ini. Katanya:"Kami melihat kerajaan tidak lagi menghiraukan tanggungjawabnya untuk memastikan Dasar Kebudayaan Kebangsaan diterjemahkan dalam semua acara yang dilaksanakan."

Katanya lagi: "Banyak acara yang dilulus dan disertakan juga dalam program rasmi kerajaan, bercanggah dengan dasar tersebut. Dalam acara nasional seperti sambutan kemerdekaan, tahun baru, hari belia dan pelbagai sambutan rasmi, kerajaan nampaknya sangat liberal ketika menapis persembahan yang sepatutnya dibenarkan untuk tontonan awam.

"Gara-gara mahu melayan apa yang disebut 'selera anak muda', kerajaan sendiri meluluskan persembahan kebudayaan yang sarat dengan ciri-ciri bercanggah dengan semua unsur yang ditekankan dalam Dasar Kebudayaan Kebangsaan tersebut. Inilah yang berlaku pada sambutan Hari Belia lalu."

Azmi yang popular dengan panggilan Cikgu Azmi, menimbulkan perkara ini sempena perhimpunan agung Umno yang baru berlangsung. Di awal kenyataan medianya, beliau berkata:"Teras Pengupayaan Melayu (Teras) menarik perhatian bahawa perhimpunan parti orang Melayu untuk menyuarakan nasib bangsa dalam keadaan jatidiri serta kebudayaan yang semakin musnah di bawah parti yang mendakwa membela bangsa itu sendiri, adalah perbuatan sia-sia."

Katanya:"Kami sangat kesal, nampaknya persoalan akhlak dan budaya orang Melayu yang terhakis akibat sikap kerajaan yang sangat liberal tidak menjadi perbahasan yang penting di kalangan mereka yang mendabik dada memperjuangkan Melayu."

Memang! Hal budaya dan akhlak Melayu yang sedang terhakis itu tidak lagi menjadi perbahasan dalam persidangan parti Melayu yang mendakwa memperjuangkan Melayu itu. Memang! Sebab apa? Sebab mereka sudah menganggapnya tidak penting dan tidak relevan lagi dengan perjuangan mereka hari ini.

Apa yang penting bagi mereka ialah ekonomi dan kekayaan material. Itulah perjuangan parti Melayu itu hari ini. Mereka akan buat apa saja kalau itu boleh menguntungkan mereka dan boleh menambahkan kekayaan material mereka. Soal budaya dan akhlak Melayu sudah tidak relevan, sebab ia memang tidak boleh menambahkan kekayaan dan meningkatkan taraf ekonomi mereka.

40 tahun dahulu memanglah, bahasa Melayu, budaya Melayu dan akhlak Melayu masih relevan dan dianggap penting. Ia menjadi agenda besar perjuangan parti Melayu itu. Bahasa Melayu diperjuangkan hingga berjaya mencapai taraf bahasa ilmu di pusat pengajian tinggi. Tetapi sedang ia diperjuangkan selanjutnya untuk menjadi bahasa undang-undang di mahkamah, pihak kuasawan politik Melayu mulai meragui kepentingan bahasa itu dan kemampuannya untuk menghadapi gelombang globalisasi.

Dengan rasional keraguan itulah maka dasar PPSMI dilaksanakan, tanpa peduli pada apa-apa pun lagi. Bahasa Melayu nak hilang pun biarlah ia hilang. Budaya Melayu nak hancur pun biarlah ia hancur. Warisan negara nak musnah pun biarlah ia musnah. Mereka yang di tampuk kuasa politik itu tidak nampak lagi pentingnya nilai daripada tamadun tinggi Melayu itu. Yang menjadi fokus utama mereka ialah kekayaan material.

Saya melihat September 1998 sebagai satu tarikh penting dalam sejarah pembinaan bangsa Malaysia moden. Apa pentingnya tarikh itu? Pentingnya ialah kerana pada tarikh itulah benteng akhlak dan nilai budaya Melayu-Islam dirobohkan oleh pihak berkuasa politik Melayu waktu itu, apabila mereka menyiarkan dan menyatakan secara terang di khalayak umum perkara aib yang sebelumnya tidak pernah dinyatakan demikian, disebabkan wujudnya nilai akhlak mulia Melayu-Islam.

Mulai tarikh September 1998 benteng itu dipecah dan diruntuhkan. Masyarakat Malaysia pasca-1998 tidak sama lagi dengan masyarakat Malaysia sebelum September 1998. Soal akhlak Melayu, budaya Melayu, warisan Melayu - semuanya tidak penting dan tidak relevan lagi. Biarlah musnah semuanya itu asalkan kuasa yang di tangan segelintir bangsawan Melayu yang sedang berkuasa pada waktu itu masih dapat dipertahankan mereka.

Dan "perjuangan" itu masih berlangsung dan masih diteruskan hingga ke hari ini. Perhimpunan agung Umno setiap tahun (kalau tidak ditangguhkan kerana kepentingan tertentu) menunjukkan buktinya. Tidak usahlah kita terkejut dengan apa-apa yang berlaku di situ. Kita mungkin menganggapnya 'perbuatan sia-sia', seperti yang ditegaskan Cikgu Azmi itu, tetapi 'sia-sia' itu mengikut penilaian kita sahaja. Dalam penilaian mereka ia tidak sia-sia.

Sebaliknya membincang atau membahaskan isu akhlak, bahasa Melayu dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan itulah yang mereka anggap sebagai 'perbuatan sia-sia'. Makanya mereka tidak membahaskan hal tersebut.

Sesungguhnya masyarakat kita sekarang dalam keadaan yang keliru dan mengelirukan. Ini hakikat yang sangat menyedihkan. Tetapi siapa peduli? Masing-masing dengan cita-cita dan kepentingan materialistik masing-masing. Hal nilai, akhlak dan budaya yang bukan materialistik - biarlah apa pun terjadi. Nak hancur, hancurlah. Nak pupus, pupuslah. Nak hilang, hilanglah.

Suatu hari nanti, kita jangan terkejut - akan ada seorang perwakilan dalam perhimpunan agung parti itu akan membangkitkan isu "definisi Melayu" dalam Perlembagaan Negara, kerana definisi itu pun sudah tidak relevan lagi. Anda tahu kenapa ia tidak relevan lagi? Anda fikir-fikirkanlah! Atau rujuklah pada Perlembagaan itu. – 18 Disember, 2013.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

A case for the teaching of Islam in English

Posted: 17 Dec 2013 03:01 PM PST

December 18, 2013

Abdar Rahman Koya is at the end of his thirties, and considers himself to have all the qualities of an ordinary Malaysian, a practising Muslim, and an incorrigible cynic.

The recent parade of ignorance about Islam and its history, beamed from the cushy sofas in the polished halls of Putrajaya, calls for a rethink of the way Islam is taught at our schools.

Such official ignorance on Islam as we have seen the past two weeks is not new in Malaysia. I have always blamed this state of affairs on the fact that Islam in Malaysia has been narrowly studied, defined, taught, practised, and of late, defended, all through a racial perspective to serve a communal purpose. But the bigger explanation to this lies in the fact that our Islamic discourse has been limited by our dependence on Malay sources on the subject.

Don't get me wrong. I am a great proponent of the Malay language as a national medium. Which is why I have never been really convinced by arguments in support of the Teaching of Science and Mathematics in English, or PPSMI, but that is another matter.

But I am all for English to be used in subjects such as history and geography, and Islam, not only because these subjects force students to expand their vocabulary and think in English in order to explain and analyse. In the case of Islamic studies, many of the major sources of Islam are available in English, rather than in Malay.

The media debate on Shia Islam only underscores the need to teach Islam in English. The media's coverage on the issue reveals a Malayised understanding of Islam, even subscribing to a very localised system of orthography (or spelling) for Islamic-Arabic terminology. The English dailies' coverage on Islam, for example, uses Malay Roman spellings such as "Syiah", "syariah", "doa", "akidah" - a tell-tale sign that our traditional media workers are still hostage to the official interpretation of Islam as understood by our salaried bureaucrats.

This situation is further compounded by our closed door policy on Islamic scholarship, made worse by the existence of well-funded government institutions which want to take over God's role of protecting Islam till Judgement Day, as if to ensure Malaysian Muslims would crowd God's heaven.

There are more books on Islam, whether classical or contemporary, written in English by English-speaking scholars, Muslim and non-Muslim. The size of English Islamic scholarship is simply immense, and this is made possible by the fact that English is now considered a major language of Islam, even replacing Arabic.

It is unfortunate that many Malaysians' exposure to English works on Islam only borders on the so-called controversial books by hitherto unknown writers. So we see ourselves always kicking up a fuss about people like Irshad Manji or even that third-rate scholar Ayaan Hirsi Ali.

The fact is that the English Islamic publication industry has been thriving since the end of World War 2, with many quality original English works on Islam coming out from Western capitals, especially London.

The serious Muslim reader of English has been exposed to a plethora of interpretations, schools of thoughts and backgrounds on the subject of Islam, which are not necessarily controversial. Some of the greatest works on Islam are available in English, including those by al-Tabari, Ibn Taymiyyah, Ibn Khaldun and al-Ghazali, all of which have complete translations in English long before the summarised Malay versions appeared.

Then we have works of some of the greatest Muslim scholars of the 20th century, representing different schools of thought, such as Abul Ala Maududi, Sayyid Qutb, Ali Shariati, Muhammad Asad, Gai Eaton, Yusuf Qaradawi, Seyyed Hossein Nasr, Muhammad Hamidullah, Martin Lings and Tariq Ramadan, who are household names to the serious  Muslim reader.

Then again, how many of us have really read the works by Ayatollah Khomeini? His extensive work on Hadith is enlightening, a far cry from those superficial interpretations we have grown used to. Which is why I found it funny when not long ago PAS's ulama scrambled to deny they were Khomeini's admirers, out of a fear of being branded Shias. Funny because it shows none of them have read his works, no thanks perhaps to the fact that they are not available in Malay other than his writings on the Iranian revolution. The naked truth is that none of the Home Ministry officials and religious bureaucrats now busy trumpeting their Sunni faith could come even close to where the sun doesn't shine on Khomeini, no matter what biases one may have about him.

It is interesting that the spectrum of English Islamic scholarship is not limited to prayer and marriage, the latter for some reason a favourite topic of our PhD-titled Islamic preachers whose names occasionally appear on glossy manuals on Islamic rituals they call "books".  The Malaysian source of Islam is limited, indeed suffers from, Malay-language titles, which for some reason have not grown out of their capsules.

Even today, our bookshops  are flooded by Islamic books that still talk about how to wash this or that part of the body, or the merits of fasting, or the responsibility of a good Muslim wife or husband.  Some even reinforce myths and ignorance – the number of books written by unknown Ustads on Shia Islam being an excellent example of this.

More recently, publishing houses awash with petrol money from Gulf countries have littered our shores with their brand of true Islam, namely, an aversion to any attempt at explaining Islam in rational and intellectual terms, characterised by an omission of scholars who do not share their simplistic puritan Islam. Their books have nothing new to offer, either, to those seeking to increase their knowledge of the world's fastest growing religion.

A case in point is books dealing with the Muslim pilgrimage to Mecca. Most are mechanical manuals on Hajj, rather than providing philosophical and ideological explanations about this largest annual gathering of humans around a black stone. In the end, our Malaysian pilgrims come back from Hajj or Umrah without knowing the true meaning of their journey, as brilliantly explained by the late Iranian scholar Shariati in his masterpiece, The Hajj. It is no surprise, then, that we see rich Muslims treating the Kaabah as their confession booth or their Ganges River, spending tens of thousands of ringgit every year for a trip or two, or three, or four, to Mecca.

Some argue that Arabic, being the language of the Qur'an, is the correct medium to teach Islam. It is true Arabic too boasts of a rich corpus of contemporary writings, but there is an absence of an Arabic book industry here such as those in the book capitals of Lebanon and Egypt - coupled with the unfortunate lack of interest in serious and contemporary subjects among our local Arabic-educated scholars who graduated from the Middle East.

It is only practical that English sources become the basis of our studies in Islam. This should begin from school, and not introduced at the university level where students are more interested in a paper chase than knowledge.

After all, what better way to understand the world's fastest growing religion than through the world's most widely used language? Ignoring this reality may condemn us back to the cushy sofas of Putrajaya. - December 18, 2013.

* This is the personal opinion of the writer or publication and does not necessarily represent the views of The Malaysian Insider.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved