Isnin, 14 April 2014

The Malaysian Insider :: Bahasa


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Bahasa


Dua mahkamah pembinaan pertama di Malaysia dirasmikan oleh Ketua Hakim Negara

Posted: 14 Apr 2014 03:23 AM PDT

April 14, 2014

Dua Mahkamah Pembinaan yang pertama di Malaysia, masing-masing terletak di Kuala Lumpur dan Shah Alam dirasmikan penubuhannya hari ini oleh Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria (gambar).

Kedua-dua mahkamah khas ini berperanan menyelesaikan pertikaian yang berlaku di dalam industri pembinaan direalisasikan kewujudannya pada April tahun lalu, selepas Lembaga Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) membuat usul cadangan kepada Badan Kehakiman pada Januari 2013.

Menteri Kerja Raya Datuk Haji Fadillah bin Haji Yusof berkata dalam ucapan perasmiannya, "Penubuhan mahkamah khas ini dapat mengubah operasi perniagaan pembinaan dijalankan di dalam negara. Pertikaian pemegang amanah harta dalam industri pembinaan juga dapat diselesaikan dengan lebih saksama dan cepat oleh juri yang mempunyai kepakaran dan berpengalaman dalam kes-kes pembinaan,"

Kewujudan mahkamah khas ini juga meletakkan Malaysia sebagai negara kedua di dunia yang mempunyai mahkamah khas untuk industri pembinaan.

Negara pertama adalah United Kingdom yang menubuhkan Mahkamah Teknologi dan Pembinaan (TCC).

Inisiatif penubuhan Mahkamah Pembinaan bermula seiring dengan cadangan pelaksaanan Akta Bayaran dan Adjudikasi Industri Pembinaan (CIPAA).

Keperluan wujudnya mahkamah khas dalam industri pembinaan ini adalah penting bagi melengkapi akta ini yang bakal dikuatkuasakan selepas diwartakan pada 2012.

Pelaksanaan CIPAA bakal memberikan kelegaan besar kepada industri pembinaan di Malaysia kerana akta ini bertindak sebagai timbang tara yang berpotensi menyelesaikan masalah berkaitan kelewatan pembayaran dan pertikaian pembinaan yang berpanjangan.

Mahkamah Pembinaan ini akan meningkatkan lagi aspek-aspek keadilan lain di dalam
industri pembinaan.

Menerusi adjudikasi dan sokongan mahkamah khas ini dalam memahami kelewatan yang tertangguh serta tunggakan belanjawan berhubung kes-kes pembinaan, industri dapat lebih memfokus kepada usaha menunaikan tanggungjawab tugasan dan bukannya terlibat dalam pertikaian berlarutan yang tidak wajar.

Melangkah ke hadapan, CIDB menubuhkan satu unit untuk mengesan dan menganalisis kes-kes yang dibawa ke Mahkamah Pembinaan untuk mengkaji apakah punca lazim pertikaian yang berlaku dalam lingkungan industri.

Di samping itu, CIDB juga merancang untuk mendapatkan gambaran yang lebih mengenai isu-isu yang specific berhubung industri pembinaan di Malaysia.

Dengan penubuhan Mahkamah Pembinaan yang sudah pun beroperasi setahun lalu, CIDB meninjau peluang untuk bekerjasama dengan Badan Kehakiman dalam mengakses dan meneliti kes-kes yang telah pun selesai. – Bernama, 14 April, 2014.

Esscomm hantar sepasukan pegawai ke selatan Filipina

Posted: 14 Apr 2014 03:14 AM PDT

April 14, 2014

Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) menghantar sepasukan pegawai ke selatan Filipina bagi membantu pihak keselamatan negara itu membebaskan pelancong warga China yang diculik sekumpulan lelaki bersenjata di Singamata Adventures and Reef Resort awal bulan ini.

Ketua Pengarahnya, Datuk Mohammad Mentek (gambar) berkata pasukan itu mengadakan perbincangan dengan pihak risikan Filipina bagi mencari jalan terbaik membebaskan pelancong wanita berkenaan.

Mengulas wang tebusan sebanyak RM36.4 juta bagi membebaskan warga China itu, beliau berkata setakat ini, tiada tuntutan rasmi daripada penculik.

"Kemungkinan ada pihak lain yang membuat tuntutan," katanya dalam sidang akhbar di lobi bangunan Dewan Undangan Negeri Sabah hari ini.

Pada 2 April lepas, Gao Hua Yuan, 29, dari Shanghai dan pekerja resort warga Filipina, Marcy Dayawan, 40, diculik sekumpulan tujuh lelaki pada kira-kira 10.30 malam.

Dalam perkembangan berkaitan, Mohammad berkata empat daripada suspek yang dikenal pasti terlibat dalam penculikan itu pernah menetap di Semporna tanpa dokumen perjalanan sah.

Beliau berkata tiga daripada mereka juga dipercayai terlibat dalam aktiviti penyeludupan barang ke Selatan Filipina, manakala seorang lagi pernah bekerja di Semporna.

Sementara itu, Mohammad berkata Esscom merancang memperkenal satu prosedur operasi standard (SOP) untuk diguna pakai pihak berkuasa berkaitan sebagai satu keperluan bagi syarikat yang bercadang menubuhkan pusat peranginan di Sabah.

Beliau berkata Esscom akan membentang SOP itu dalam pertemuan dengan pengendali pusat peranginan di bawah Zon Selamat Timur Sabah (Esszone) esok.

"Kita berusaha sedaya upaya untuk memastikan keselamatan di Esszone sentiasa berada dalam keadaan selamat meskipun kejadian penculikan baru-baru ini begitu mengecewakan," katanya. – Bernama, 14 April, 2014.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved