Isnin, 5 Mei 2014

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Nota selfie untuk Najib

Posted: 04 May 2014 04:59 PM PDT

May 05, 2014

Uthaya Sankar SB berkarya dalam Bahasa Malaysia. Beliau adalah presiden Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) dan pemilik tunggal Perunding Media, Motivasi dan Penerbitan Uthaya. Selain menulis, membaca dan bercakap, beliau juga suka menonton filem.

Paparan 'selfie' Najib di Facebook mendapat perhatian ramai. – Gambar ihsan Uthaya Sankar, 5 Mei, 2014. Paparan 'selfie' Najib di Facebook mendapat perhatian ramai. – Gambar ihsan Uthaya Sankar, 5 Mei, 2014. "My selfie with President Obama!" Demikian catatan pada foto yang dipaparkan dengan penuh bangga oleh Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak menerusi Facebook pada 27 April 2014 selepas berpeluang bertemu Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama.

Sebagai seorang pengamal media dan perunding media, saya hanya mampu menepuk dahi memikirkan kejahilan dan kebodohan Najib terhadap istilah sebenar perkataan tersebut.

Foto yang dipaparkan bukanlah "selfie" tetapi "usie".

Mungkin Najib tidak berpeluang mendengar penerangan lengkap yang diberikan Arlene Tan, Gouri Krishnan dan Tan Kim menerusi slot "Asean Breakfast Call" (Durian Asean, 14 April 2014).

Mungkin tidak ada sesiapa yang membisikkan ke telinga Najib bahawa "selfie" (atau lebih popular sebagai #selfie) melibatkan satu orang sahaja.

Sekiranya foto yang dirakam itu menampilkan lebih daripada seorang – kecuali Najib dan Obama adalah satu orang – maka istilah yang betul adalah "usie" (atau #usie).

Beberapa fakta yang disajikan secara mudah menerusi makalah ini bertujuan berkongsi maklumat bersama-sama orang ramai supaya kita tidak terus jahil, khilaf dan mengulangi "kebodohan" yang dipamerkan oleh pemimpin.

Berkenaan usie Najib bersama Obama, timbul pula persoalan apakah tidak ada seorang pun manusia yang berada di tempat itu pada masa berkenaan untuk tolong ambilkan foto mesra mereka berdua.

Saya mengandaikan bahawa usie itu dirakam di tempat terbuka dan bukannya semasa Najib dan Obama berdua-duaan di tempat terselindung atau peribadi seperti bilik air dan tandas.

Mungkin juga Najib begitu ingin mengikut gaya semasa (trend) merakamkan selfie/usie sehingga tidak sanggup merelakan orang lain (termasuk isteri tercinta, wanita anggun Datin Seri Rosmah Mansor) mengambil foto menggunakan telefon pintarnya.

Untuk makluman bersama, sekiranya foto diambil orang lain – walaupun menggunakan telefon kita – maka ia tidak lagi memenuhi kriteria selfie atau usie.

Begitulah juga jika kita menggunakan kemudahan pemasa (timer) pada telefon pintar dan meletakkan alat itu di atas meja (atau apa-apa permukaan) untuk merakam foto. Ia menjadi foto biasa dan tidak lagi layak ditandakan (hashtag) sebagai #selfie dan #usie.

Amalan selfie bukan sesuatu yang baru muncul

Istilah usie mungkin masih baru dalam kalangan kita. Istilah selfie pula mula digunakan dalam kalangan orang yang berbual di ruangan forum dalam talian (online) di Australia pada tahun 2002.

Seperti kebanyakan istilah baru, istilah selfie juga diwujudkan secara tidak sedar oleh salah seorang individu yang berbual di ruangan forum itu.

Umum mengetahui bahawa istilah selfie menjadi amat popular pada tahun 2013 sehingga digelarkan sebagai "Tahun Selfie".

Seperti dibincangkan menerusi Durian Asean (14 April 2014), kini seolah-olah semua orang – termasuk politikus, pelakon, penyanyi dan peminta sedekah – tidak mahu terlepas daripada merakamkan foto peribadi berupa selfie.

Namun begitu, eloklah diketahui bahawa selfie bukanlah sesuatu yang baru; walaupun istilah selfie hanya wujud sejak tahun 2002.

Pada tahun 1839, seorang individu bernama Robert Cornelius dilaporkan menggunakan sebuah kamera antik untuk merakamkan foto sendiri.

Dia meletakkan kamera di atas meja dan membuka bahagian depan yang membolehkan cahaya masuk bagi merakam imej (foto) pada filem.

Tentu sahaja Robert menggunakan kamera jenis lama yang mengambil masa pendedahan selama beberapa minit untuk merakam satu foto.

Lelaki itu segera bergerak dan duduk di hadapan kamera. Beberapa minit kemudian, foto dirinya sudah dirakam.

Bagaimanapun, secara teknikal, ia bukan selfie kerana Robert tidak memegang sendiri kamera itu; sebaliknya seolah-olah menggunakan pemasa.

Pada tahun 1914 pula, seorang remaja wanita berumur 13 tahun di Rusia berdiri sambil memegang sebuah kamera (jenis lama juga) di hadapan cermin.

Dia merakamkan foto diri seperti yang biasa dilakukan orang ramai di hadapan cermin tandas awam sekarang.

Maka, terhasillah selfie pertama yang diketahui – walaupun istilah selfie belum wujud. Dengan perkembangan teknologi kamera dan telefon pintar, rakaman selfie dan usie sudah menjadi sesuatu yang terlalu biasa pada masa kini.

Sekiranya diteliti, kegemaran remaja merakam selfie agak popular sekitar tahun 2005 dengan adanya laman rangkaian sosial MySpace yang membuka ruang dan peluang berkongsi foto peribadi.

Kebanyakan foto ini bersifat peribadi dan dirakam sendiri – selfie – untuk dimuat naik ke laman MySpace.

Bagaimanapun, apabila Facebook mula popular sekitar tahun 2007, ramai pengguna MySpace beralih ke laman rangkaian sosial itu.

Pengguna juga mula meninggalkan selfie kerana foto-foto itu bersifat kurang profesional.

Mereka mula memaparkan foto-foto diri yang lebih profesional; sama ada diambil di studio atau diambil oleh orang lain menggunakan kamera dan telefon pintar.

Kalau Najib atau pengikutnya sedang membaca makalah ini, mungkin mereka tertanya-tanya di mana saya mendapat segala maklumat ini. Jawapannya mudah sahaja: membaca.

Persamaan psikologi antara politikus dan remaja

Amalan 'selfie' dan 'usie' boleh dikaji dari sudut psikologi. – Gambar ihsan Uthaya Sankar, 5 Mei, 2014. Amalan 'selfie' dan 'usie' boleh dikaji dari sudut psikologi. – Gambar ihsan Uthaya Sankar, 5 Mei, 2014. Berbalik kepada Facebook, lama-kelamaan, pengguna laman rangkaian sosial itu mula kembali berminat merakam dan memuatkan foto diri yang kurang profesional.

Maknanya, merakamkan selfie untuk dipaparkan kepada dunia dan rakan-rakan.

Pakar psikologi dan peribadi remaja (di luar Malaysia, tentunya) sedang terus mengkaji amalan selfie dari sudut psikologi dan sains perubatan.

Apatah lagi apabila selfie sudah menjadi semacam kegilaan dalam kalangan remaja – dan politikus.

Mengapa politikus gemar akan selfie? Hakikat yang tidak dapat dinafikan adalah bahawa politikus – termasuk di Malaysia – sentiasa mahukan dirinya menjadi fokus utama.

Mungkin politikus akan menafikannya, tetapi pada setiap kali membaca akhbar – atau menonton televisyen – mereka akan mencari-cari apakah ada berita dan foto mereka.

Bagi golongan remaja pula, mereka juga seperti politikus. Mereka mahukan perhatian daripada dunia.

Mereka mahukan supaya mereka penjadi pusat tumpuan dunia – seolah-olah Bumi harus berputar dengan berpaksi kepada mereka.

Apabila saya menyebut "remaja" tadi tidak pula bermakna golongan dewasa tidak memiliki "penyakit" itu.

Cuba layari Facebook dan lihat sendiri berapa ramai orang dewasa yang turut menjadi mangsa kegilaan selfie.

Sedar atau tidak sedar – ataupun mahu dinafikan sekeras-kerasnya – mereka semua mahukan perhatian.

Makalah ini tidak bertujuan menidakkan hak merakam selfie atau mengatakan selfie itu salah. (Kita serahkan "tugas murni" itu kepada Jakim, ISMA, Perkasa dan Ridhuan Tee.) Tambahan pula, saya juga kadang-kadang merakam selfie.

Sebaliknya, sekadar untuk menasihatkan Najib supaya tahu membezakan antara #selfie dan #usie apabila memuat naik fotonya ke Facebook pada masa hadapan.

Juga untuk menasihatkan rakan-rakan (dan pembaca makalah ini) supaya tidak terus-menerus memperli dan mentertawakan Najib atas perbuatan merakam usie bersama-sama Obama.

Ketahuilah bahawa sesungguhnya Najib sekadar membuktikan kepada dunia (dan rakyat Malaysia) bahawa dia sudah memenuhi kriteria "penyakit selfie" seperti yang sudah dikaji dan dibuktikan pakar psikologi antarabangsa (bukan Malaysia). – 5 Mei, 2014.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

Mengapa berpecah kerana hudud, sedangkan GST ada untuk tumbangkan Umno?

Posted: 04 May 2014 04:57 PM PDT

May 05, 2014

Penulis adalah seorang jurutera semikonduktor, wartawan freelance, penerbit dan editor buku motivasi yang suka mengikuti perkembangan politik Malaysia

Setahun selepas 5 Mei 2013, kita melihat bagaimana negara menjadi terkenal di seluruh dunia kerana kejadian MH370.

Sebagai rakyat yang hidup di Lembah Klang, kita menyaksikan bagaimana Malaysia sebuah negara khatulistiwa yang terpaksa mengalami catuan air.

Di Selangor pula, kita menyaksikan bagaimana PKR bergolak di Langkah Kajang dan akhirnya gagal dalam usaha menggantikan Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim dengan Anwar Ibrahim.

Daripada hampir menjadi MB Selangor, nasib Anwar berubah secara drastik dan kini mungkin terpaksa ke penjara Kajang selepas dijatuhkan hukuman penjara kerana dakwaan liwat Saiful Bukhari.

Sehingga hari ini, tiga pilihanraya kecil – Kuala Besut, Sg Limau dan Kajang diadakan.

Dua lagi akan diadakan selepas ini, iaitu Bukit Gelugor dan Telok Intan, kedua-duanya kerusi milik DAP.

Dua tokoh politik besar pula meninggalkan kita – Ustaz Azizan Razak, bekas Menteri Besar Kedah dan saudara Karpal Singh, bekas pengerusi DAP yang meninggal dalam satu kemalangan.

Begitulah sudahnya tahun pertama selepas 505. Semua ini menunjukkan senario politik di Malaysia cukup dinamik.

Apakah 52% masih menyokong Pakatan Rakyat? Apakah BN masih kerajaan minoriti? Keputusan PRU13 tidak lagi boleh dijadikan ukuran populariti hari ini.

Hari ini kita melangkah masuk ke tahun kedua.

Di sebelah BN, masalah yang menghantui popularitinya sudah tentu ialah GST. Manakala di sebelah PR pula ialah isu hudud yang bergema semula.

Pada 1 Mei lepas, sebanyak 50 ribu orang menghadiri perhimpunan bantah GST.

Yang menakutkan Umno ialah siapa yang hadir. Apakah momentum menentang GST ini akan membara seperti perhimpunan Bersih dulu?

Umno sudah tentu sedar golongan berpendapatan sederhana dan rendah adalah golongan yang paling terkesan dengan pelaksanaan GST yang bermula pada 1 April 2015 nanti.

Dan kebetulan majoriti golongan ini adalah kumpulan pengundi yang memenangkan mereka di PRU13.

Golongan ini jugalah yang diharapkan Umno untuk mengekalkan kemenangan di PRU14.

Sempena kelahiran GST tahun depan, penulis percaya pemberian BR1M juga akan mencapai rekod tertinggi.

Ini adalah bagi mengalihkan kesakitan GST kepada golongan berpendapatan sederhana dan rendah untuk sementara waktu di samping mengharapkan pemberian BR1M ini dapat mengurangkan jumlah hadirin di himpunan anti-GST pada 1 Mei 2015 (bakal diadakan sekiranya pembangkang bijak.)

Sebelum PRU14, perkara yang paling dibimbangi Umno ialah kesan pada kadar inflasi akibat GST.

Antara semua isu, Umno tahu rakyat paling mementingkan keadaan ekonomi mereka, dan sudah terbukti di banyak negara, isu ekonomi paling mudah digunakan untuk menumbangkan sesebuah kerajaan.

Sekiranya rakyat mendapati harga barangan naik melambung secara mendadak sehingga mengganggu kehidupan mereka selepas GST, nyawa Umno akan berada di hujung tanduk apabila datangnya PRU14.

Oleh itu, adalah penting lawan Umno dapat dihapuskan terlebih dahulu sebelum itu.

Oleh itu, Umno kini bernafas agak lega apabila isu hudud bergema kembali di persada politik tanah air tatkala mereka bergelut dengan isu GST.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang dalam satu kenyataan semalam menyatakan kebimbangannya bahawa PR akan berpecah kerana isu hudud.

Betul kata Kit Siang, Umno akan terus berkuasa meskipun ia melaksanakan sistem GST, sekiranya PR berpecah. Andaian ini sudah tentu menggembirakan Umno.

Masalahnya – wajarkah PR berpecah kerana hudud? DAP sudahpun tahu apa yang berlaku pada 2004 selepas mereka berpecah daripada Barisan Alternatif.

Umno di bawah Pak Lah memenangi 91% kerusi di Parlimen. Pernahkah DAP terfikir apakah kesudahannya jika Barisan Alternatif tidak berpecah?

Kontroversi hudud ialah masalah prinsip. Prinsip PAS ialah melaksanakan Islam. Prinsip DAP ialah mempertahankan Perlembagaan yang sekular.

PAS berpegang kepada Al-Quran yang tidak boleh diubah.

DAP berpegang pada Perlembagaan yang dikatakan menjaga semua hak rakyat Malaysia meskipun di dalamnya pernah terkandung Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Akta Hasutan, sebatan kejam dan hukuman gantung sampai mati yang dikenali kezalimannya.

Hudud mendapat persepsi negatif bukan kerana hudud tidak baik mahupun sempurna.

Seperti kata Naib Presiden PAS, Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man, manusia paling takut pada benda yang mereka tidak tahu, dan hudud tersenarai dalam kategori benda yang rakyat Malaysia tidak tahu.

Hakikatnya, para pendokong hudud menghadapi masalah persepsi negatif pada hudud kerana tiada negara Islam di dunia yang boleh memberikan contoh yang baik pada masyarakat dunia mengenai keberkesanan hudud dan keadilan Islam yang baik.

Ini menyebabkan mereka terpaksa menggunakan contoh pelaksanaan hudud di zaman Nabi untuk berhujah.

Nabi Muhammad berjaya kerana keadilan yang ditunjukkan Baginda. Kerana adil, hudud tidak menjadi masalah di zaman Rasullulah.

Sudah tentu hujah ini susah diterima oleh golongan yang masih tidak beriman pada Islam yang tidak mengenali siapa Rasullulah.

Ada yang takut ramai orang Melayu akan kudung tangan selepas hudud dilaksanakan.

Penulis tertanya-tanya, apakah mereka yang memberikan hujah ini berkata hudud ini bukan undang-undang yang baik atau hendak menuduh orang Melayu suka mencuri?

Di negara Saudi yang melaksanakan hudud, apakah mereka jumpa ramai orang Arab yang tangannya kudung kerana dipotong ketika berumrah ke sana?

Barangkali kita akan terjumpa lebih ramai orang yang kakinya terpaksa dipotong kerana diabetes berbanding mereka yang tangannya dipotong kerana hudud.

Ada yang melihat hudud ini kejam. Sebenarnya undang-undang manusia sama kejamnya. Di Malaysia, ada hukuman gantung sampai mati, di China, ada hukuman tembak sampai mati.

Sebatan yang dikenakan undang-undang manusia meskipun kurang daripada jumlah sebatan hudud, jauh beza kesakitan yang terpaksa ditanggung oleh penerima hukuman tersebut.

Satu menyebat untuk menghukum, satu lagi bersifat memalukan dan mendidik.

Ada yang terdengar hudud sahaja teringat upacara tangan dipotong, bagaikan mereka ini pencuri.

Cuba tanya mangsa ragut yang hampir kehilangan nyawa, apakah wajar tangan peragut dipotong?

Sudah tentu jawapan mereka berbeza daripada peguam yang berpendapat peragut juga ada hak untuk membela dirinya.

Cuba tanyakan ahli keluarga mangsa bunuh yang terpaksa berdepan dengan peguam handal yang membela pembunuh anak mereka?

Apakah pula pandangan mereka mengenai hudud berbanding dengan mereka yang bergelar pakar Perlembagaaan?

Bagi penulis, sungguh tidak berbaloi jika PR berpecah kerana masalah hudud, kerana kontroversi hudud lebih kepada masalah persepsi daripada Perlembagaan, seperti juga masalah politik yang lain-lain.

PAS dan DAP bersetuju untuk bekerjasama untuk perkara-perkara yang mereka persetujui bersama dan bergerak atas inisiatif sendiri bagi perkara-perkara yang masih tidak dipersetujui.

Apakah kerana hudud, DAP sudah tidak bersetuju dengan PAS untuk segala perkara yang mereka persetujui bersama di PR? Sudah tentu tidak.

Kerajaan negeri Pulau Pinang pada hakikatnya ialah kerajaan DAP, bukan PR. Begitu juga kerajaan negeri Kelantan, yang pada hakikatnya ialah kerajaan PAS, bukan PR.

Hanya kerajaan negeri Selangor yang betul-betul adalah sebuah kerajaan PR.

Jika DAP dan PKR boleh mengakui Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan 1993 ada sebelum wujudnya PR, mengapa tidak mahu menerima hakikat bahawa kerajaan PAS negeri Kelantan yang menawarkan hudud sudah wujud sebelum wujudnya PR lagi?

Dan hakikat bahawa sokongan rakyat Kelantan terhadap PAS tidak pernah terjejas kerana hudud, sehinggakan tsunami Umno 2004 juga gagal menumbangkan kerajaan PAS Kelantan.

Kemungkinan itulah keistimewaan yang dimiliki kerajaan PAS Kelantan yang wajar dihormati bagi para penentang hudud.

Barangkali keistimewaan inilah yang DAP boleh berikan kepada rakan strategiknya di Kelantan pada cubaan melaksanakan hudud tanpa memberikan tekanan bahawa usaha mereka menunaikan janji mereka ini akan meretakkan PR.

Hudud ataupun tidak, DAP dan PAS perlu komited untuk memastikan PR terus wujud atas dasar bersama.

Yang dasar berbeza, biarlah parti yang memperjuangkannya bergerak secara parti individu.

Itulah keistimewaan PR, bukan satu keburukan, yang wajar dipertahankan supaya ia kekal berbeza sebagai pilihan alternatif kepada Umno-BN.

Buat apa berpecah kalau tahu ia akan menguntungkan Umno? Buat apa bergaduh kalau sudah setuju untuk tidak bersetuju dalam isu hudud?

Apa lagi yang perlu didesakkan selepas setuju untuk tidak bersetuju?

Akhirnya, hudud tidak sepatutnya menjadi alasan bagi PAS dan DAP untuk melepaskan peluang untuk menumbangkan Umno di PRU14 menggunakan isu GST yang diperkenalkannya. – 5 Mei, 2014.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved