Jumaat, 21 September 2012

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Apa ada dengan Gangnam Style?

Posted: 20 Sep 2012 04:53 PM PDT

21 SEPT — Apabila pertama kali saya menonton video klip Gangnam Style yang dinyanyikan oleh bintang rap/K-Pop bertaraf dunia dari Korea Selatan Psy atau nama sebenarnya Park Jae-Sang (lahir 31 Disember 1977), tidak ada apa yang boleh saya nafikan melainkan ianya adalah satu pakej kesempurnaan.

Saya katakan ianya sebuah video klip yang sempurna kerana segala pakej ada di dalamnya. Tarian, ekstasi, perempuan seksi, muzik hip-hop yang konsisten dan tegang serta kejujuran.

Telah terbukti elemen tarian dan perempuan seksi di dalam lagu adalah satu tarikan yang amat berkesan untuk menarik semua golongan tidak kira tua mahu pun muda tanpa mengira bangsa.

Sehingga semalam (19 September) jumlah penonton sehingga melebihi 214 juta. Bukankah itu satu keajaiban juga satu fenomena?

Seluruh dunia malah di ceruk-ceruk kampung orang bercerita tentang Gangnam Style. Dari rakyat bawahan sampailah kepada pak menteri sana dan sini.

Kita yang tidak pernah tahu tentang kawasan penempatan Gangnam pun secara tidak langsung sudah mula tahu dan mahu ambil tahu tentang kawasan tersebut dan cerita tentang penduduknya.

Jika Michael Jackson masih hidup saya percaya beliau juga akan menumpang populariti lagu tersebut malah akan menari tarian kuda bersama Psy.

Hari ini Psy bolehlah dikatakan penyanyi yang paling sukses dalam sejarah muzik dan industri hiburan di Korea Selatan khususnya atau mungkin juga di dunia.

Secara peribadi saya bukanlah peminat lagu tersebut malah tidak meminati muzik hip-hop, rap atau muzik dance. Cuma "roots" muzik tersebut datang dari muzik disco yang cukup popular di tahun 70an dulu. Saya dibesarkan dengan muzik disco Village People, Tina Charles, Boney M, Genghiz Khan, Bee Gees antaranya.

Muzik disco masih berirama dengan melodi yang sedap dan mudah didengar berbanding muzik hip-hop. Pun begitu saya bersetuju bahawa kehendak majoriti adalah jawapan dan tiada siapa boleh menafikannya.

Gangnam Style adalah single terbaru Psy yang sebelumnya sudah punya enam album yang bolehlah dikatakan sambutan album terdahulunya di tahap yang sederhana sahaja.

Melalui single terbarunya yang meletup itu, beliau umpama mendapat loteri dan serta merta juga taraf hidupnya juga naik melonjak setaraf bintang yang bergelar jutawan.

Gangnam adalah kawasan tempat tinggal orang kaya seperti di Beverly Hills atau kalau di Malaysia kita boleh kata di kawasan Damansara. Dan lagunya dikatakan menyindir golongan biasa yang mahu berlagak seperti orang kaya.

Apa yang saya baca dan faham melalui lirik Gangnam Style, ceritanya hanya menggunakan bahasa yang biasa-biasa sahaja, sesuai dengan konsep muziknya yang terus dan merangsangkan minda.

Sebagai seorang penyanyi yang tidak mempunyai pakej seperti bintang K-Pop lainnya, Psy melalui lagu-lagunya lari dari elemen pop dan komersial, dengan bahasa liriknya yang mudah dan bersifat satira, humour dan penuh dengan sindiran — juga ada yang berunsur lucah.

Seperkara yang jelas memang ada ciri-ciri rebel (melalui lagu mahupun ekpresi) penyanyi kelahiran Korea Selatan ini.

Tidak hairanlah melalui albumnya yang terdahulu sejak album pertamanya yang diterbitkan pada tahun 2001 "PSY... From The Psyco World" penuh dengan kontroversi sehingga didenda kerana kandungan dalam albumnya yang dikatakan tidak sesuai diperdengarkan kepada masyarakat.

Bertambah pula masalahnya dengan kes ditahan kerana menghisap marijuana pada tahun 2001, album ke- 2 yang hanya boleh dijual untuk pendengar berumur 19 tahun ke atas dan berbagai lagi sehinggalah Gangnam Style muncul pada 2012 menyuci segala dosa dan silapnya di masa lalu sehingga dianggap sebagai dewa hari ini oleh masyarakat di seluruh dunia .

Lagu/video klip yang dipenuhi dengan perempuan seksi, tarian yang menghairahkan nafsu, lirik-lirik yang bercerita tentang perhubungan lelaki dan wanita masih lagi menjadi tarikan dan mimpi indah para manusia dari zaman berzaman.

Cuma seperkara yang pasti bukanlah sesuatu yang mudah untuk sesebuah lagu itu popular dan meletup di serata dunia seperti lagu Gangnam Style. Ianya adalah satu keajaiban, seakan virus yang cepat menular menjadi wabak di seluruh dunia untuk satu musim sekurang-kurangnya.

Saya perhatikan muzik hip-hop dan rap yang asalnya dipelopori oleh kalangan penyanyi kulit hitam memang mudah mendapat perhatian anak-anak muda di seluruh dunia.

Mereka nyata terangsang dengan irama yang bingit dan tarian-tarian yang menghairahkan, kebanyakannya penuh dengan unsur-unsur seks melalui lirik-lirik yang panjang dan meleret walau tak tentu hujung pangkal ceritanya melainkan hanya bermotifkan keseronokan semata.

YouTube masih lagi berperanan sebagai salah satu cabang promosi yang paling berkesan untuk para pengkarya tanpa melibatkan kos yang tinggi.

Ramai penyanyi indie kita yang lahir dan mencipta nama melalui YouTube. Antaranya Yuna, Jimmy Palikat (penyanyi kelahiran Sabah yang popular dengan lagu "Anak Kampung") dan Najwa Latif (sekadar menyebut beberapa nama)

Pendekata hari ini apa saja topik asal ada melibatkan Gangnam Style, saya jamin pasti akan popular dan akan ramai penontonnya.

Pun kita sudah punya lagu Gangnam versi Malaysia yang tajuknya Gangnam (Super Kampung) Style yang dinyanyikan oleh para deejay dari Radio Fly FM yang jumlah penonton yang menonton video klip mereka di YouTube sudah melebih 1.7 juta.

Bukankah ini musim yang sangat hebat bagi sosok tubuh yang bernama Park Jae-Sang ini?

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

Choosing tom yum over Big Macs

Posted: 20 Sep 2012 04:34 PM PDT

SEPT 21 — I've always had the indie spirit in me. I like being unique and one of a kind instead of being part of a corporate dinosaur. (Yes, for those who know me, I do work for a corporate dinosaur now but I'm still doing things the indie way!)

I'm also quite the seasoned traveller, even if I do say so myself. And recently, I had the opportunity to travel to one of Southeast Asia's favourite destinations — the island of Phuket in Thailand.

I had been there once before, but that was almost 20 years ago when I was still a teenager. Of course, I wasn't expecting everything to be the same, what with the unfortunate tsunami and all. But what I saw wasn't what I expected either.

The famous Patong beach strip was swarming with people, and almost none of them were Thai. Most of them were visiting tourists consisting of Caucasians and other Asians. As for local businesses, Indians were running them.

Twenty years ago, I remember that there was one McDonald's on the Patong strip, which was fine since it's the last resort for desperate and homesick tourists. Now, that same two-kilometre stretch has four McDonald's and two Starbucks.

And if that isn't enough, here's the killer — turn around the corner of the strip and you will catch a glimpse of a huge gold guitar statue in front of a white building — Hard Rock Cafe, Phuket! Talk about mass commercialism rearing its ugly head here. That's the sad thing about Southeast Asia's tourism industry. We seem to think that the more commercialised we are, the more appeal we have when it comes to visiting foreigners.

Malaysia is no different. We have our Phukets all over the country. Just take a look at our Jalan Bukit Bintang and Jalan P. Ramlee, with all the glitzy nightclubs and discos.

We have large areas in Kuala Lumpur city that resemble the Middle East (because Middle Easterners like to visit?). Go down south and we have that spanking new LegoLand.

Look at Langkawi and its European-like boardwalk with all the al fresco-style cafes and restaurants. Walking there, one could even be convinced that one was walking in France (despite the humidity and heat).

Why can't we have a tourism industry that doesn't involve mass commercialism and is based more on the local culture and its people? It would be great to go to Phuket and taste delicious tom yum rather than a Big Mac and Coke, don't you think?

But come to think about it, Phuket has always been an island that has sold itself as a cheesy, plastic, sex tourism destination anyway. And to go there, one can't expect anything else (we were there for a cousin's wedding and the event itself was great — congratulations Afi and Ili!).

Still, that doesn't mean the whole of Southeast Asia needs to be like Phuket. We need to be more confident of our own culture and people and its appeal to foreigners.

And come to think of it, Thailand still has great unique destinations such as the northern region of Chiang Mai and Chiang Rai. And let's not forget all the beautiful temples and Buddhist culture that so many from around the world come to see throughout the country.

Aside from Kuala Lumpur and LegoLand, we still have great unique tourist destinations such as the east coast and Sabah islands, Kelantan kampungs and Sarawak forests.

So I guess we're not all plastic and mass commercial after all. There might still be hope for Southeast Asia.

* The views expressed here are the personal opinion of the columnist.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved