Sabtu, 26 April 2014

The Malaysian Insider :: Opinion


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


PAS perlu ketuk semua pintu minta sokong hudud

Posted: 25 Apr 2014 04:32 PM PDT

April 26, 2014

Haji Subky Abdul Latif seorang penulis bebas dan tinggal di Kuala Lumpur. Seorang pendiam, dia gemar meneliti perangai manusia dan berita politik di Malaysia.

Menjelang pembentangan usul persendirian PAS di Parlimen mengenai pelaksanaan hudud di Kelantan, PAS mesti lakukan banyak kerja jika ia mahu diluluskan.

Setakat ini, orang yang akan menyokong usul itu di Parlimen hanyalah orang PAS. Orang lain belum memikirkannya.

Adalah benar ramai yang bukan sekadar menunggu dan menyokong usul itu, bahkan menuntut ia dilaksanakan, tetapi mereka bukan ahli Parlimen.

Mereka tidak dapat mengundi. Yang mengundi ahli-ahli Parlimen saja.

Adalah kewajipan PAS untuk memperjuangkannya dan mengemukakannya ke Parlimen dan itulah satu daripada cita-cita PAS yang ditubuhkan tahun 1951.

Ia sudah dituntut oleh PAS lama sebelum DAP dan PKR ditubuhkan.

Apabila ia diusulkan kelak, maka ia menjadi tanggungjawab semua untuk menyokongnya dan kita mahu semua anggota Parlimen mengundinya.

Sokongan yang diperlukan bukan sekadar daripada Umno dan MP Islam sahaja, malah daripada PBB Sarawak, undi DAP, MCA, MIC dan lain-lain daripada Sabah dan Sarawak adalah penting dan amat berharga.

Sokongan Umno sahaja tidak memadai, sokongan semualah yang amat PAS kehendaki.

Oleh itu, jangan ada sekali-kali dalam benak dan kepala orang PAS menyangka sokongan MP bukan Islam tidak penting.

Bukan mudah untuk mendapatkan sokongan semua orang.

Justeru ia tidak mungkin mendapatkan semua, maka jangan kita anggap yang sukar didapati itu tidak penting dan jangan dibiarkan sahaja.

Menganggapnya tidak penting dan membiarkan sahaja, bukanlah pemikiran politik yang bijak.

Jika kita bersikap begitu, maka samalah kita dengan PAS yang tidak bermuafakat dengan mana-mana parti dulu.

Jika kita kira sokongan orang lain tidak diperlukan, mengapa tidak kemukakan usul itu semasa bersendirian dulu?

Tujuan berkawan dengan semua orang ialah kerana hendak mendapatkan sokongan semua orang, dan kerana kita tidak boleh berseorangan.

PAS tahu ia tidak boleh mendapat sokongan semua orang. Maka ia tidak boleh tunggu semua orang setuju baru ia kemukakan usul itu.

Ia boleh dikemukakan seperti yang dicadangkan oleh kerajaan Kelantan.

Apabila dikemukakan nanti, apa yang PAS patut buat? Ia tidak boleh duduk sahaja menunggu hari Parlimen mengundinya!

Semua yang pro-cadangan itu baik pemimpin dan ahli PAS, mahupun orang yang menyokongnya di luar Parlimen, perlu bekerja keras melobi parti politik yang lain dan semua MP bukan PAS supaya menyokongnya.

Menteri Besar Kelantan meminta perdana menteri menyokongnya semasa mereka bertemu di majlis PNB di Kelantan baru-baru ini.

Dr Haron Din jangan segan sampaikan wasiat kepada Datuk Seri Najib Razak yang menziarahinya di IJN dulu.

Semua orang jangan sekadar bercakap dan mencabar orang lain menyokongnya melalui media, tetapi mesti mendatangi semua dan meminta ia disokong.

Pemimpin PAS mesti membincangkan hal ini dengan pemimpin Pakatan Rakyat.

Pergi ke rumah Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng, bukan sekali, bahkan berkali-kali lobi mereka.

Apa yang Anwar Ibrahim dapat buat memujuk Pakatan Rakyat yang bukan PAS memikirkan sokongan itu?

Di samping berjumpa dengan semua pemimpin Umno, berjumpa pemimpin MCA termasuk Dr Chua Soi Lek dan Ong Ka Ting.

Jangan lupa datangi rumah Samy Vellu untuk memintanya memujuk MP MIC mengajak MP Umno menyokong PAS dalam usul itu.

Ajaklah semua penyokong Jamaah Tabligh mengetuk semua pintu rumah MP bukan PAS dan merayu mereka menyokong usul itu.

Kita mesti tunjukkan mereka diperlukan oleh Islam. Bukan mereka tidak diperlukan.

Jika mereka tidak diperlukan, maka kita tidak berpolitik secara bijaksana. – 26 April, 2014.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

Apresiasi teater di kalangan masyarakat

Posted: 25 Apr 2014 04:01 PM PDT

April 26, 2014

Dinsman atau nama sebenarnya Che Samsudin Othman adalah budayawan, penulis dan sastrawan. Beliau menulis untuk kepuasan dan kebebasan berkarya.

Berjumpa seorang kawan lama ketika menonton sebuah teater baru-baru ini. Selepas menonton kami singgah minum di sebuah kedai kopi sambil berbual. Dia rupanya sedang mengetuai sebuah jabatan teater di sebuah Institut Pengajian Tinggi. Dia tahu saya ada mengajar penulisan skrip dan pementasan teater moden di universiti.

Kami bercerita dan berbincang, menyentuh pelbagai topik mengenai teater. Sempatlah saya menjelaskan kepadanya mengenai kaedah dan pendekatan saya mengajar penulisan skrip, yang saya kira agak berkesan, berdasarkan hasil kursus bersama pelajar Universiti Malaya tahun lalu. Ada kira-kira 10 skrip yang bermutu dan boleh dipentaskan.

Tetapi, kata saya, masalahnya di manakah skrip-skrip itu hendak dipentaskan? Tujuan skrip-skrip itu dihasilkan ialah untuk dipentaskan. Bukan untuk disiarkan dalam majalah atau diterbitkan sebagai buku. Apa gunanya kita menghasilkan banyak skrip-skrip yang bermutu kalau tak dapat dipentaskan?

Berdasarkan pengalaman mengendali kursus penulisan skrip dengan pelajar-pelajar tersebut saya berpendapat kita tidak ada masalah langsung dengan skrip. Yang kita bermasalah ialah kemudahan untuk pementasan, khasnya dalam soal peruntukan kewangan bagi membiayai perbelanjaan yang diperlukan. Di sinilah sebenarnya masalah teater kita di negara ini.

Apresiasi teater itu yang sangat kurang di kalangan masyarakat kita. Dalam pelbagai peringkat.

"Apresiasi teater," sambut kawan saya. "Kita memang ada satu kursus yang kita namakan Apresiasi Teater. Tetapi kandungannya mungkin berbeza. Ia lebih kepada memahami apa itu teater dan mengenali karya-karya penting yang dihasilkan oleh dramatis terkenal, dengan melihat kepada aspek seninya."

Wah, ini cantik! Fikir saya. Dia membuka ruang untuk saya mengemukakan pandangan yang sudah lama saya fikirkan.

"Ya," jawab saya, "Kandungannya mungkin berbeza sedikit. Tetapi asasnya sama, iaitu memahami apa itu teater dengan contoh karya-karya penting yang ada. Cuma saya menambahnya dengan memasukkan aspek yang lebih bersifat praktikal, iaitu menyemai dan menumbuhkan kesedaran apresiasi itu sendiri di kalangan masyarakat."

Bagaimanakah kita boleh mengapresiasi teater kalau teater itu sendiri tidak ada di kalangan kita, atau sukar untuk ditonton kerana ia jarang-jarang sekali diadakan? Manakala yang ada pula disalah mengerti atau diselewengkan pengertiannya. Misalnya Istana Budaya itu sendiri, yang pernah menjadi harapan seniman teater suatu waktu dulu, bagi saya ia banyak melakukan jenayah terhadap seni teater.

Kemunduran teater Melayu hari ini sebahagiannya adalah disebabkan oleh wujudnya Istana Budaya itu. Ia dipercayakan supaya memajukan teater Melayu, sedangkan yang dilakukannya adalah yang sebaliknya. Yang dimajukannya ialah hiburan pop rock komersial, manakala seni teater yang sebenarnya sedikit demi sedikit dibunuhnya.

Bukanlah saya berhujah untuk meyakinkan kawan saya itu. Dia memang faham apa yang saya maksudkan. Saya sekadar memberi rasional kenapa aspek praktikal ini penting dimasukkan ke dalam kursus Apresiasi Teater iaitu menjelaskan kepada pelajar akan realiti status teater itu di kalangan masyarakat kita.

Satu perkara lagi ialah kefahaman akan pentingnya teater yang aktif bagi sesuatu masyarakat atau negara. Kenapa dikatakan teater itu perlu? Apakah yang boleh disumbangkan oleh aktiviti teater kepada sesebuah masyarakat/negara? Kenapa sesebuah negara perlu menyediakan peruntukan yang mencukupi bagi aktiviti teater? Kenapa teater perlu diaktifkan dalam masyarakat kita sekarang?

Tujuan kita ialah untuk memberi kefahaman yang secukupnya kepada pelajar berkenaan, agar mereka nanti (setelah bekerja) boleh mempengaruhi pihak pentadbir yang terlibat dalam pembuatan keputusan, supaya dapat menyediakan peruntukan kewangan yang diperlukan untuk menghidupkan aktiviti teater yang aktif di negara ini.

Sekarang kita ada pelbagai kursus di universiti, mengajar dan melatih pelajar bagaimana hendak berlakon, bagaimana hendak membuat pementasan - dalam aspek kreatifnya, pengurusannya dan sebagainya. Tetapi kalau aspek peruntukan kewangannya tidak ada, segala-galanya akan terbantut atau terhenti di situ sahaja.

Misalnya sekarang anda mempunyai skrip yang hendak anda pentaskan. Ke manakah anda harus pergi untuk mendapatkan peruntukan kewangan yang mencukupi bagi membolehkan anda mementaskan karya tersebut? Kementerian Kebudayaan? Jabatan Kebudayaan di negeri-negeri? Dewan Bandaraya? Dewan Bahasa dan Pustaka? (Istana Budaya memang tidaklah!)? Atau di manakah sebenarnya?

Tidak ada pihak atau institusi yang akan membuka tangan menyambut kedatangan anda dengan peruntukan yang telah tersedia. Tidak ada. Kecuali dalam situasi tertentu sahaja. (Barangkali inilah yang dimaksudkan oleh Syed Alwi beberapa tahun dulu apabila dia berkata "Kita tidak ada institusi teater.")

Mendengar hujah itu kawan saya tiba-tiba bertanya: "Din fikir kalau kandungan seperti itu dimasukkan dalam kursus Apresiasi Teater, ia boleh memberi kesan kepada situasi teater kita hari ini? Maksud saya ia akan boleh membawa perubahan?"

Jawapan saya tegas:"Saya percaya."

Dan begitu sahaja kami berpisah malam itu. Tidak ada komitmen atau apa-apa pengakuan daripada pihak kawan saya. Kami pun sekadar berbual-bual lewat malam sahaja, selepas menonton sebuah persembahan yang agak eksperimental. Bukannya berhujah dalam satu persidangan atau seminar. Dan saya menjemput dia menonton karya terbaru saya 'Apocalipso' yang dipentaskan oleh pelajar Unisel, semalam. – 26 April, 2014.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider. 

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved