Sabtu, 5 April 2014

The Malaysian Insider :: Bahasa

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Bahasa


‘Kuasa rakyat’ mampu pastikan kerjasama politik BN-Pakatan berlaku, kata bekas timbalan menteri

Posted: 05 Apr 2014 03:26 AM PDT

OLEH MOHD FARHAN DARWIS
April 05, 2014

Pengerusi Akademi Belia, Datuk Saifuddin Abdullah (tengah) semasa bercakap di hadapan ahli Pemimpin Pelajar Luar Negara Malaysia di di Kuala Lumpur. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 5 April, 2014. Pengerusi Akademi Belia, Datuk Saifuddin Abdullah (tengah) semasa bercakap di hadapan ahli Pemimpin Pelajar Luar Negara Malaysia di di Kuala Lumpur. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 5 April, 2014. Pengerusi Akademi Belia, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, "kuasa rakyat" mampu memastikan kerjasama politik antara Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) berlaku memandangkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menarik balik idea tersebut selepas Mahkamah Rayuan menjatuhkan hukuman penjara lima tahun terhadap beliau.

Saifuddin yang juga Ketua Pengarah Eksekutif Pergerakan Kesederhanaan Global (GMM) berkata, idea konsensus nasional mahupun rekonsiliasi nasional tidak hanya bergantung kepada pemimpin politik.

"Sekiranya rakyat berterusan minta (konsensus nasional), saya yakin ia akan berlaku," kata Saifuddin ketika pertemuan bersama alumni kepimpinan pelajar Malaysia di luar negara di Kuala Lumpur hari ini.

Anwar ketika berkempen untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang  berkata, adalah lebih baik PR menentang BN daripada bekerjasama dengan mereka disebabkan kezaliman BN terhadapnya.

"Dulu kita cadang dialog untuk bincang agama, rasuah, kaum. Kita ulang lagi dengan konsensus nasional.

"Sekarang tiada lagi. Kita lawan. Kerana apa? Biadap! Ini soal badan kehakiman, bukan Anwar," kata Anwar di hadapan penyokongnya dalam satu ceramah di Kajang.

Saifuddin berkata, terdapat beberapa contoh insiden di negara ini yang tidak melibatkan kepimpinan politik namun mencapai persetujuan bersama.

"Ada beberapa perkara dan bahagian yang berlaku tidak melibatkan politik. Contohnya alam sekitar, hak asasi manusia, kepentingan pengguna dan sebagainya," kata Saifuddin.

"Kajian beberapa pihak seperti Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) dan Merdeka Center menunjukkan rakyat mahukan perbincangan politik BN dan Pakatan berlaku," katanya.

PR sebelum ini beberapa kali meminta BN mengadakan perbincangan dengan mereka termasuk isu agama dan perkauman di negara ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak turut bersetuju dengan permintaan mereka dan melantik Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai pengantara bagi merealisasikan perkara itu. – 5 April, 2014.

Penyiasat bebas ketuai siasatan kehilangan pesawat MH370

Posted: 05 Apr 2014 03:20 AM PDT

April 05, 2014

Malaysia akan menubuhkan pasukan penyiasat yang diketuai seorang pegawai penyiasat bebas untuk mengkaji kehilangan pesawat MH370 bulan lepas, kata Datuk Seri Hishammuddin Hussein (gambar) hari ini

"Pasukan penyiasat akan dibahagikan kepada tiga kumpulan dan tumpuan kerja mereka adalah kepada tiga aspek utama berkaitan kehilangan pesawat," kata pemangku Menteri Pengangkutan.

Hishammuddin mendedahkan ketiga-tiga kumpulan menyiasat akan menyiasat keselamatan pesawat MH370, operasi penerbangan, dan faktor perubatan dan manusia. – 5 April, 2014.

MENYUSUL LAGI

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com

The Malaysian Insider :: Opinion

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

The Malaysian Insider :: Opinion


Irene Fernandez’s legacy to Malaysian Muslims

Posted: 04 Apr 2014 06:13 PM PDT

April 05, 2014

Abdar Rahman Koya is at the end of his thirties, and considers himself to have all the qualities of an ordinary Malaysian, a practising Muslim, and an incorrigible cynic.

Like many Malaysians, I never knew the late Irene Fernandez in person.

But this much I do know about her, that she was someone who spoke on behalf of the voiceless, at a time Malaysian society frowned upon anyone defending the invisible community of migrant "Banglas" and "Indons".

It is sad that Irene's death last week did not prompt even a short official message of condolence from the government of Malaysia, despite her huge sacrifices in championing the course of what is arguably the country's most important engine of growth, the migrant community, the bulk of whom is made up of Bangladeshi and Indonesian labourers.

The other prominent Fernandez (with a slightly different spelling) that most Malaysians are familiar with may have flown in millions of migrant workers into Malaysia on cheap, no-frills (and no-meals) journeys from their countries.

This Fernandez, on the other hand, had been on the ground for more than two decades, speaking out against their slave-like exploitation and how they were left to rot in squalid conditions, all because of the absence of a man-made piece of paper that would earn them recognition as human beings on God's vast earth.

Irene went against the general Malaysian psyche of treating non-Caucasian (and increasingly, in the current parlance, non-Middle Eastern) foreigners as second-class citizens.

In 1995, Irene exposed a shocking tale of torture and the dehumanised conditions of migrant workers at the Semenyih immigration detention camp, triggering the usual kind of childish reactions that Malaysians have now grown used to from our paper-shuffling bureaucrats.

And in the usual manner, instead of investigating and taking action on the camp, she was taken to court for publishing false news, in what was to become the country's longest-running court battle.

As a result of her conviction, she could not stand for elections a few years later. Had she stood and won, she would have made it in the half-a-page-or-so list of principled and sincere Malaysian elected representatives.

Neither was she the stereotypical female NGO activist, the smoking, conference-attending pseudo-feminist quoting the UN Charter during the day, and tweeting anger at silly ustads during the night.

Irene definitely didn't give two hoots about how she appeared in public, and one is convinced she hardly spent few seconds doing her hair or choosing her dress, sticking instead to her aunty-style sari.

She was like any other ordinary woman of her age, married and motherly.

Irene stood for the rights of migrants long before it became fashionable in Malaysia to talk about migrant rights.

In this, she transcended racial, religious and national boundaries, and no sight better illustrates this than that of the Muslim Bangladeshi worker who wailed at her coffin, eternally grateful to this Christian stranger who had come to his rescue when he was at the mercy of his Muslim brothers. How sad.

Sad, because Islam is a religion saved by the act of migration, and pioneered by refugees.

Its most important historical time mark is the Hijrah, or migration, when early Muslims persecuted in Mecca left their homeland for Medina, some 400km away, then reachable after about a month's travel in either scorching heat or freezing winter.

In this story, the locals in Medina were known as the Ansar (Helpers), for the immense help extended to the Muhajirun (Emigrants). This help did not stop at food and shelter, but the locals even went to the extent of giving away their daughters in marriage (and in some cases, even divorcing their wives for this purpose!), which is the height of kindness in pre-Islamic Arabia long before any systematic regulation of marriage came into place.

Even before this mass migration or Hijrah, which was later to form the basis of the Islamic calendar, a group of 15 Muslims from Mecca had fled to Abyssinia (modern day Ethiopia) , whose Christian king, upon hearing that they were persecuted for religious reasons, immediately gave them refugee status.

Despite this important time mark of Islamic history, Muslims generally do not bother about the rights of the migrants and refugees. Nowhere is the apathy more pronounced, indeed institutionalised, than in oil-rich Gulf countries, ruled by dictators and emirs whose pretension to Islamic credentials is marked by their imposition of capital punishment, with the heads of many poor workers from the Philippines or Indonesia ending on the chopping block.

The absence of sympathy for migrants becomes stranger given the fact that Muslims form the bulk of refugees and migrants around the world.

This is not to say that other societies treat migrants kindly, although they live under laws guaranteeing the best standards of human rights to refugees and migrants.

While Muslim governments like Turkey and Malaysia trumpet about helping refugees by sending aids to oppressed people of Rohingya, their own attitude on refugees at their doorstep, is appalling.

Consider, for example, the statement by Anifah Aman, the foreign affairs minister, who said in 2012 that Malaysia refused to ratify the 1951 United Nations convention on refugees because "there's a conflict treating our own people and treating those refugees"!

Every year, Muslims in Malaysia mark the anniversary of the Hijrah (or Maal Hijrah), as the start of the Islamic lunar calendar, with state- and national-level celebrations, as well as awards given to outstanding personalities.

Lost in these ceremonies is the core message for the contemporary Muslims, that is, the importance of recognising the rights of the migrants, an act which once saved their religion from obliteration.

Over the years, many personalities, Muslim and non-Muslim, have been awarded the Maal Hijrah award, to highlight their achievements and motivate others.

Perhaps the coming Maal Hijrah award should be given, posthumously of course, solely to the memory of Irene Fernandez.

It would be most apt to the theme and concept of Hijrah in Islam.

More importantly, it would go a long way in enlightening Muslims in Malaysia about the rights of the migrant community, something which all our chart-topping celebrity preachers have ignored in their countless speeches, which seem to centre on the same tired subject of rituals, physical purification, and yes, marriage and the nights after.

Rest in peace, Irene. "Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un" – surely we belong to God, and to Him shall we return. – April 5, 2014.

* This is the personal opinion of the writer or publication and does not necessarily represent the views of The Malaysian Insider.

Bebaskan belenggu kebodohan dengan sains

Posted: 04 Apr 2014 05:21 PM PDT

April 05, 2014

Nomy Nozwir merupakan seorang bekas wartawan yang kini menjadi penulis novel alternatif dengan nama Nami Cob Nobbler. Beliau berkicau di @comradenami.

Apabila siri baru Cosmos yang diterbitkan oleh Seth MacFarlane di Fox Network di Amerika Syarikat, dan di National Geographic Channel, rakan serumah saya memberitahu saya tentang siri ini dan saya turut menontonnya.

Rancangan ini yang mula penyiaran pada 9 Mac lalu, dikemudi oleh seorang ahli astrofizik, Neil Degrasse Tyson, menarik minat saya terhadap sains.

Sejak kecil lagi, saya mengajukan soalan seperti "dari mana matahari ini datang, dari mana bulan ini datang, mengapa langit berwarna biru" dan bermacam-macam soalan yang datang kepada fikiran saya.

Semasa saya berusia 6 tahun, saya ternampak kilat dan terdengar bunyi guruh, daripada mana datangnya semua ini?

Apabila saya bertanya kepada mereka yang lebih tua, mereka cuma berkata, "Oh, Tuhan mahu memanah syaitan dengan petir."

Jawapan itu tidak memuaskan hati saya apabila suatu hari di bulan Ramadhan, petir dan guruh masih lagi berlaku walaupun saya diberitahu, pada bulan Ramadhan, semua syaitan dikurung dalam neraka untuk tidak mengganggu umat Islam berpuasa.

Sehinggalah saya belajar di sekolah tentang fenomena petir dan guruh ini, rupanya terdapat caj-caj elektrik dalam awan dan pertembungan caj dalam atom-atom di dalam awan itu membentuk petir, yang mengeluarkan cahaya yang terang, lalu guruh datang, kemudiannya dengan bunyi yang kuat.

Rupanya pada masa itu baru saya tahu bahawa kelajuan cahaya lebih laju daripada kelajuan bunyi, sebab itulah petir datang menyambar dahulu sebelum guruh berbunyi.

Namun, saya bukan seorang pelajar yang cemerlang. Di dalam akademik, saya merupakan pelajar yang sederhana. Saya merupakan seorang pelajar yang 'mediocre'.

Dalam bahasa mudah, tidak berapa pandai.

Saya ditempatkan di sekolah awam biasa, dan bukannya sekolah berasrama penuh yang mempunyai fasiliti yang terbaik untuk pembelajaran.

Semasa saya di sekolah, makmal sains hanya dibenarkan masuk sekali sekala, dan saya hanya memegang penunu Bunsen hanya sekali dalam hayat saya.

Jangankan hendak pegang bahan kimia yang tersimpan di kabinet makmal sains, hendak pegang buret atau tiub pun saya jarang dapat pegang.

Barang mahal katanya, diimport dari Jerman. Kalau pecah nanti sekolah rugi.

Namun itu bukan alasan untuk saya melupakan terus sains. Banyak persoalan-persoalan yang masih membelenggu saya. Kerana itu, saya bertanya.

Namun sains bukan memberi jawapan. Sains hanya memberi fakta.

Seperti rakan serumah saya pernah berkata, "Sains bukan memberi jawapan, ia hanya memberi fakta. Yang menimbulkan persoalan untuk kita - manusia mencari jawapan ialah falsafah."

Selepas saya menonton Cosmos edisi terbaru itu, saya terus mencari di Google tentang rancangan Cosmos yang diterbitkan pada tahun 1980, semasa itu dikemudi oleh seorang ahli astrofizik yang merupakan mentor kepada Tyson, iaitu Carl Sagan.

Sejak saya menonton rancangan itu, saya tidak putus-putus bertanya kepada diri sendiri, dan terus mencari jawapan. Dengan Reddit, Google dan Wikipedia.

Ramai yang suka memperlekehkan orang yang suka mencari fakta, dan memanggil orang-orang seperti saya dengan gelaran "Mat Google" atau "Mat Wikipedia", dan ini yang sebenarnya menyedihkan saya.

Saya sedih bukan kerana panggilan itu dianggap sebagai konotasi negatif, tetapi sebaliknya masyarakat kita kini memperlekehkan budaya mahu mencari jawapan kepada semua persoalan yang ada di dunia ini.

Saya bukan pelajar sains, walaupun saya merupakan bekas pelajar di Universiti Sains Malaysia.

Pada satu ketika, mendengar perkataan 'sains' sahaja sudah menakutkan pelajar 'mediocre' seperti saya.

Mungkin manifestasi ketakutan terhadap sains pada zaman ini menyebabkan masyarakat kini tidak lagi mahu bertanya, tidak lagi mahu mempersoalkan jawapan yang sedia ada.

Tetapi, sampai bila saya harus takut dengan sains? Sampai bilakah saya harus takut untuk bertanya?

Hari ini masyarakat kita ialah masyarakat yang takut untuk bertanya. Di dalam kelas, jarang ada pelajar yang sudi mengangkat tangan dan bertanya pada guru, "Cikgu, ini apa, itu apa".

Kerana pelajar takut dengan guru. Guru adalah simbol autoriti yang paling dekat dengan pelajar, selain ibu bapa.

Murid takut bertanya pada guru, anak takut bertanya kepada ibu bapa.

Rakyat takut bertanya kepada kerajaan.

Dan hari ini, ketakutan kita terhadap autoriti dibentuk sejak kecil lagi, kerana itu kita tidak mahu bertanya.

Apabila kita melontarkan persoalan, kita dianggap seperti mahu mempersoalkan autoriti, mahu memperkecilkan kekuasaan mereka, atau merendahkan martabat mereka.

Semasa saya menonton Cosmos siri terbaru yang dikemudi Tyson, beliau menceritakan tentang seorang ahli falsafah Itali bernama Giordano Bruno, yang menolak fahaman bahawa bumi di tengah cakerawala dan matahari dan bulan beredar.

Giordano Bruno melawan dan menolak dogma gereja pada zaman gelap, lalu dihukum mati dibakar.

Kerana Giordano, Molière bertanya, Spinoza berfikir dan James Joyce menghasilkan karya epiknya, Ulysses.

Giordano sanggup dihukum mati dibakar kerana keinginannya untuk mengetahui rahsia alam ini.

Namun, seperti yang rakan serumah saya berkata, sains bukanlah jawapan, ia adalah fakta.

Sama ada anda mahu percaya sains atau mahu menolaknya, ia tetap ada. Ia ada di sekeliling anda.

Sama ada anda mahu bertanya, atau anda mengabaikan sahaja, itu terpulang kepada anda, tapi, sampai bila nak belenggukan diri dengan kebodohan?

Bagi saya, manusia tidak pernah terlambat daripada mempelajari sesuatu. Proses daripada pembelajaran hasil berevolusi berjuta-juta tahun membentuk diri saya hari ini.

Tidak mengapa kalau saya tidak mendapat jawapan yang saya mahu pada hayat saya ini, tetapi sekurang-kurangnya dalam hayat ini, saya terus mencari jawapan - seperti Homo Erectus mengembara ke seluruh benua Afrika mencari kehidupan yang lebih selesa.

Seperti Homo Sapiens yang hari ini bersebaran di seluruh dunia mencari erti eksistensial diri.

Tidak mengapa jika kita tidak mendapat jawapan pada hayat kita - seperti Giordano Bruno, yang tidak sempat untuk mendapat jawapan yang dikehendakinya.

Tetapi, alangkah ruginya jika kita hanya membiarkan persoalan yang ada di minda - dengan mengabaikannya. – April 5, 2014.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

Kredit: http://www.themalaysianinsider.com
 

Malaysia Insider Online

Copyright 2010 All Rights Reserved